„Nichts ist wichtiger als Geld.“ – Vorstellungen zur realen und humanen Ökonomie

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAufsätze in KonferenzbändenForschungbegutachtet

Authors

  • Georg Tafner
  • Harald Hantke
  • Mareike Heiss
  • Katrin Loewer
  • Johannes Ottliczky
Sustainability can be understood as a critique of the prevailing, alienated relations between self and world. Human impacts on the earth’s natural processes have had dramatic effects on the ecological equilibrium, leading—in light of human dependency on nature—to intra- and inter-generational social turmoil. Non-sustainable thought and action thus create problems in the culture/nature relationship. This perspective on sustainability places the subject at the centre of attention. Ultimately, the subject—as a cultural being and part of nature is (latently) confronted with the contradiction of the destruction of that very natural world and forced to respond to it. If one applies these insights to processes of vocational ecucation, learners (and others) find themselves confronted with a contradiction between accelerating efficiency and growth on the one side and sustainability on the other. In light of the above observations, this theoretical/conceptual contribution examines the following research question: To what extent can the concepts of “resonance” and “sub-politics” help us to analyse the contradiction between social acceleration and sustainability at the level of the subject (in vocational education)?
Titel in ÜbersetzungResonance and Sub-Politics as Subject-led Openings for a Critique of Sustainability
OriginalspracheDeutsch
TitelHumane Ökonomie – selbstverständlicher Auftrag sozioökonomischer Bildung und Wissenschaft oder sozialromantische Utopie?
HerausgeberGeorg Tafner, Nicole Ackermann, Udo Hagedorn, Cornelia Wagner-Herrbach
ErscheinungsortOpladen
VerlagVerlag Babara Budrich
Erscheinungsdatum2024
Seiten41-67
ISBN (Print)978-3-8474-2858-9
PublikationsstatusErschienen - 2024

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Factors Driving German Physicians’ Managed Care Participation
  2. Annäherung der sozialen Schichten im Bildungswachstum der letzten 200 Jahre
  3. Bewertung und Minderung der Emissionen aus Einrichtungen des Gesundheitswesens in die aquatische Umwelt
  4. The suicide of schoolchildren in turn-of-the-century German literature. Non-vitae-sed-scholae-discimus
  5. Lokale Agenda 21 / Akteure und Aktionen in Deutschland und Italien. Agenda 21 locale / Attori ed azioni in Germania ed in Italia
  6. FEMINA POLITICAL - Zeitschrift für feministische Politikwissenschaft, Heft 2-2014
  7. Der Einfluss von Kultur und individuellen Charakteristika auf das Widerstandsverhalten von Mitarbeitern bei Internationalen Akquisitionen: Eine empirisch Studie
  8. werkstatt frauenfilm - Filme aus der Region
  9. Evaluation der Bewegungs-, Spiel- und Sportangebote im Ganztag in Nordrhein-Westfalen und Niedersachsen
  10. Was wissen wir über wirksame Schulleitungen? Eine Zusammenschau und praxisorientierte Einordnung von Best-Evidence-Forschungsbefunden der letzten zehn Jahre
  11. Finanzierung von Existenzgründungen mit Bankkrediten nach Umsetzung der Eigenkapitalunterlegungsvorschriften für Kreditinstitute (Basel II)
  12. Human Capital Investments in Children
  13. Die Erlebnispädagogik im Spiegel von 300 Prüfungsarbeiten
  14. Mehr als Schein, Ästhetik der Oberfläche in Film, Kunst, Literatur und Theater, hrsg. von Hans-Georg von Arburg ...
  15. Transdisciplinarity in Corporate Sustainability
  16. Kulturelle Hybridität und Transfer. Black Britain in der (ins Deutsche übersetzten) Kinder- und Jugendliteratur