Narratology meets translation studies, or, the voice of the translator in children's literature

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschung

Authors

When critics identify ‘manipulations’ in translations, these are often described and analysed in terms of the differing norms governing the source and the target languages, cultures and literatures. This article focuses on the agent of the translation, the translator, and her/his presence in the translated text. It presents a theoretical and analytical tool, a communicative model of translation, using the category of the implied translator, the creator of a new text for readers of the target text. This model links the theoretical fields of narratology and translation studies and helps to identify the agent of ‘change’ and the level of communication in which the most significant modifications take place. It is a model applicable to all translated narrated literature but, as examples illustrate, due to the asymmetrical communication in and around children’s literature, the implied translator as he/she becomes visible or audible as the narrator of the translation, is particularly tangible in translated children’s literature.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftAnuario de investigación en literatura infantil y juvenil
Jahrgang1
Seiten (von - bis)151-165
Anzahl der Seiten15
ISSN1578-6072
PublikationsstatusErschienen - 2003
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Reprint

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Mit Film- und Hausarbeit gegen die Kapitalisierung von Zeit (Jeanne Dielman und Fannie Drayton)
  2. Estimation of phosphorus export from a Mediterranean agricultural catchment with scarce data
  3. Diversitätsbezogene Einstellungen von Lehramtsstudierenden mit und ohne Migrationsgeschichte
  4. Corrosion behavior of multi-layer friction surfaced structure from dissimilar aluminum alloys
  5. Corporate social responsibility performance, reporting and generalized methods of moments (GMM)
  6. Competence development of high achievers within the highest track in German secondary school
  7. "Beide Künstler sind begeistert für ein und dasselbe hohe Ziel." - Karl May und Sascha Schneider
  8. A multiple-trait analysis of ecohydrological acclimatisation in a dryland phreatophytic shrub
  9. aCD133-GPVI: A bifunctional protein for imroved stent performance and endothelial regeneration
  10. A comprehensive method for determination of fatty acids in the initial oral biofilm (pellicle)
  11. Zum Demokratiedefizit in der Sozialen Arbeit mit ehemals rechtsorganisierten Rechtsextremen
  12. Scenario modeling of ammonia emissions from surface applied urea under temperate conditions
  13. oREV: An item response theory-based open receptive vocabulary task for 3- to 8-year-old children
  14. Können wir sprachförderliche Merkmale der Lehrersprache aus dem Unterricht identifizieren?
  15. Joppke, Christian (2021): Neoliberal Nationalism. Immigration and the Rise of the Populist Right
  16. Harmonisierungspotenziale zwischen in- und externem Rechnungswesen bei der IAS/IFRS-Umstellung
  17. Die Wahrnehmung von temporaler Textkohäsion durch Schüler/-innen am Beispiel eines Sachtextes
  18. Die Auswirkungen von Gewebegesetz und Gendiagnostikgesetz auf die biomedizinische Forschung
  19. Comments on "Tracking Control of Robotic Manipulators With Uncertain Kinematics and Dynamics"
  20. Carabids.org – a dynamic online database of ground beetle species traits (Coleoptera, Carabidae)
  21. Pollination and Plant Resources Change the Nutritional Quality of Almonds for Human Health
  22. Lüneburg 2030+ - ein Reallabor zur lokalen Implementierung der Sustainable Development Goals
  23. Innovatives Lernen zwischen betrieblichen Anforderungen und nachhaltigen Herausforderungen
  24. Hormonal chaos: The scientific and social origins of the environmental endocrine hypotheses
  25. Graf, Werner: Lesegenese in Kindheit und Jugend. Einführung in die literarische Sozialisation
  26. Governing Agricultural Biotechnologies in the United States, the United Kingdom, and Germany
  27. Fingerprint analysis of brominated flame retardants and Dechloranes in North Sea sediments
  28. Fachspezifische Lerngelegenheiten zum Thema Inklusion an der Leuphana Universität Lüneburg
  29. Exploring Traps in Forest and Marine Socio-Ecological Systems of Southern and Austral Chile
  30. Der lateinamerikanische Nachhaltigkeitsdiskurs - von der Kapitalismuskritik zum „Guten Leben"
  31. Addressing social representations in socio-technical transitions with the case of shale gas
  32. 28 months later: the coronavirus pandemic as an analogy for future sustainability challenges