Legitimacy and Institutional Change in International Organisations: A Cognitive Approach

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Why are some institutional designs perceived as more legitimate than others, and why is the same institutional design sometimes perceived as legitimacy-enhancing in one setting and not in another? In a world in which most international organisations (IOs) do not fully embody societal values and norms, such as democratic participation and equal treatment, why do legitimacy deficits in some organisations lead to pressure for institutional change while in others they are tolerated? These are important questions given that many analysts have diagnosed a 'legitimacy crisis' of IOs, but we argue that existing approaches are ill equipped to answer them. We show that the existing legitimacy literature has an implicit model of institutional change-the congruence model-but that this model has difficulty accounting for important patterns of change and non-change because it lacks microfoundations. We argue that attributions of legitimacy rest on perceptions and this implies the need to investigate the cognitive bases of legitimacy. We introduce a cognitive model of legitimacy and deduce a set of testable propositions to explain the conditions under which legitimacy judgments change and, in turn, produce pressures for institutional change in IOs.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftReview of International Studies
Jahrgang43
Ausgabenummer5
Seiten (von - bis)939-961
Anzahl der Seiten23
ISSN0260-2105
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.12.2017
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Museum visitors and non-visitors in Germany: A representative survey
  2. Verfassung ohne Rhetorik? – Zur neuen Gestalt der Europäischen Union
  3. What has gone wrong with application development? Who is the culprit?
  4. Gemeinsames Lernen von Studierenden, Lehramtsanwärtern und Lehrenden
  5. Marina F. Bykova, Kenneth R. Westphal (Hrsg.) The Palgrave Hegel Handbook
  6. Forschendes Lernen im inklusiven naturwissenschaftlichen Unterricht
  7. VwGO §108 [Urteilsgrundlagen; freie Beweiswürdigung; rechtliches Gehör]
  8. Koring, Bernhard: Eine Theorie pädagogischen Handelns. - Weihnheim, 1989
  9. Die Revision der Bagatellbekanntmachung der Europäischen Kommission
  10. Watermills in the historic irrigation system 'Palmeral de Elche', Spain
  11. Auenböden der Elbe als Archiv für die Stoffdynamik im Einzugsgebiet
  12. San Antonio Statement on brominated and chlorinated flame retardants
  13. Photooxidation as Advanced Oxidation Treatment of Hospital Effluents
  14. Untersuchendes Lernen der Naturwissenschaften mit allen SchülerInnen
  15. Literature Review zu konzeptionellem Lernen in Open Inquiry Settings
  16. Viertklässler diskutieren: Was können wir tun, damit jeder Arbeit hat?
  17. Socio-economic analysis for the authorisation of chemicals under REACH
  18. Theorie-Praxis-Verzahnung als konstituierendes Element des ZZL-Netzwerks
  19. Sozial- und naturwissenschaftliche Bildung in der Grundschule Italiens
  20. Zum Stand der Waldpädagogik in forstlichen Einrichtungen Deutschlands
  21. (De-)Thematisierungsweisen von Bildungsausschlüssen an der Grenze zur EU
  22. Geschäftsmodelle und Erfolgsfaktoren von deutschen Bioenergiedörfern
  23. Erfolgreiches Nachhaltigkeitsmanagement in Hotellerie und Gastronomie
  24. Operationalizing ecosystem services for the mitigation of soil threats
  25. Group membership does not modulate goal- versus movement-based imitation
  26. Mitigating the Impact of Climate Change by Reducing Evaporation Losses
  27. "Utopisches Gewissen" lässt sich "mit Schlecht-Vorhandenem nicht abspeisen"