Legal Systems, Internationalization and Corporate Sustainability: An empirical analysis of the influence of national and international authorities

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Purpose: This paper aims to compare the influence of different legal systems on corporate sustainability management practices. Against the background of growing internationalization of business activities, it additionally considers whether internationalization allows companies to circumvent the influence of national authorities. Design/methodology/approach: Three legal systems are compared using regression analyses of more than 200 large corporations in five countries: common law (USA and Australia), German code law (Germany) and French code law (France and Spain). Findings: The impact of national and international authorities is found to be strongest in French code law countries. In addition, the influence of international authorities is stronger for corporations with higher shares of international sales. For both national and international authorities, the degree of internationalization is found to moderate the influence of the legal system on corporate sustainability practices. Practical implications: The legal system in place influences the relative effectiveness of national and international authorities over company sustainability practices and needs to be taken into account in policymaking. To be effective, international authorities need to work with or substitute for national authorities in promoting corporate sustainability practices in countries depending on their legal systems. Originality/value: This research applies and quantitatively tests La Porta’s (1998) framework on legal systems in the new context of corporate sustainability. © 2017, © Emerald Publishing Limited
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftCorporate Governance
Jahrgang17
Ausgabenummer5
Seiten (von - bis)861 - 875
Anzahl der Seiten15
ISSN1472-0701
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2017

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. "Notwendigkeit des Vergleichs!“ Der Ansatz einer komparativen pädagogischen Berufsgruppenforschung
  2. Theorie und Empirie des Corporate Volunteering aus deutscher Perspektive
  3. Kommentierung von: Art. 26 AEUV
  4. Als Musiker unterwegs an Bord der Hansekogge
  5. Betriebliche Weiterbildung und Arbeitsmarktsituation
  6. Ethics
  7. Die nächste Wirtschaftsuniversität
  8. Entwicklung eines niveaustufenbezogenen, phasenübergreifenden Berufsfähigkeitsprofils für angehende Lehrkräfte - ein dialogorientierter Prozess
  9. Das Theater des Herrn Diderot findet im Innenraum statt
  10. Krassheiten
  11. Vorbereitet auf die Zeitenwende?
  12. Establishment exits in Germany
  13. Was macht Jugendliche fit für die Berufswahl?
  14. Probleme bei der Ermittlung der Personalpolitik von Unternehmen
  15. Selbstständigkeitsorientierter Mathematikunterricht im ganzen Klassenverband ?
  16. Individual Life Events and Blood Giving
  17. Prefiguring Sustainability
  18. § 291 Prozesszinsen
  19. Außervertragliche Haftung der EG, zuständiges Gericht
  20. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung in Deutschland: vom Projekt zur Struktur?
  21. Die Universität als Innovationsinkubator: Projekte mit der Kreativitätswirtschaft an der Leuphana Universität Lüneburg
  22. Der Klimawandel und die Veränderung der Touristenströme
  23. Mediale Klischeereproduktion
  24. Ausblick: Integration der ökologieorientierten Wirtschaftswissenschaften
  25. Klang – Kunst – Sound
  26. Artikel 41 EUV [Finanzierung]
  27. THE SENSUAL SELF - INNER SENSE AND CONSCIOUSNESS IN KANT - GERMAN - MOHR,G
  28. Motiv-Tätigkeitskongruenzen in nachberuflicher Arbeitstätigkeit
  29. Artikel 40 EUV [Kompetenzabgrenzung]
  30. Potential exposure of German consumers to engineered nanoparticles in cosmetics and personal care products
  31. Flexible und inklusive Mehrheiten?
  32. Effekte fachdidaktischer Ansätze auf den Schriftspracherwerb in der Grundschule
  33. § 285 Herausgabe des Ersatzes
  34. Mündliche Lernertexte auf der Zweinull-Bühne – Mediale Inszenierungen im Englischunterricht am Beispiel eines Schulpodcast-Projekts