Initiating transdisciplinarity in academic case study teaching: Experiences from a regional development project in Salzburg, Austria

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschung

Authors

Purpose: The purpose of this paper is to describe experiences with the initiation of transdisciplinarity in academic case study teaching with special reference to regional planning, based on the case study "Leben 2014 (Life 2014) - perspectives for regional development in the national park region Ober-pinz-gau, Salzburg". Design/methodology/approach: The methodology used, was the evaluation of process steps of the project, based on the general project concept, protocols and questionnaires. Findings: A key for successful transdisciplinary cooperation is the integration of non-academic actors at an early stage of the project. Important principles are the implementation of a structure of communication and networking in the case study region and the definition of rules of collaboration. The establishment of personal relations and network building is indispensable in order to guarantee a constant and broad exchange between all participants. Joint decision-making processes are essential for stable cooperation, which includes a joint problem definition process at the outset of the case-study phase as well as joint responsibility for decisions and joint ownership of ideas during and after the case-study phase. Practical implications: Transdisciplinarity in case-study teaching also requires thorough preparation of academics. A constant discussion of different approaches to inter- and transdisciplinarity, the adaptation of existing conceptual frameworks to the specific requirements of the current case, the building of a committed teaching team and joint teaching of classes are all important. The careful selection of students and their specific preparation with respect to methodology and content are prerequisites for a successful outcome of a transdisciplinary case study. Originality/value: The paper describes the experience of initiating transdisciplinarity in academic case study teaching.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftInternational Journal of Sustainability in Higher Education
Jahrgang7
Ausgabenummer3
Seiten (von - bis)293-308
Anzahl der Seiten16
ISSN1467-6370
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.07.2006
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Christina Sandin

Publikationen

  1. Das Recht auf Bildung
  2. Oxford covid-19 vaccine hesitancy in school principals
  3. § 285 Herausgabe des Ersatzes
  4. Ausgewählte Entwicklungen und Konfliktlinien in der Grounded Theory
  5. Skandinavische Weihnachtsgeschichten
  6. Einfluss der Corporate Governance auf die Weiterentwicklung von Controlling und Interner Revision
  7. The Motivations of Book Publishers in Germany and Australia
  8. Außervertragliche Haftung der EG, legislatives Unrecht
  9. Die Lebewesen und ihre Medien
  10. Karl May und die Literaturwissenschaft: ein Thema für Außenseiter?
  11. Ferntourismus wohin?
  12. Konzeption und Praxis des Nachhaltigkeitscontrollings: Ansatzpunkte in großen deutschen Unternehmen
  13. Von Jesus Christus reden im Religionsunterricht
  14. Standardisierungsprozesse am Beispiel unterschiedlicher Akteure der Kinder- und Jugendhilfe
  15. Declining willingness to fight for one’s country
  16. Predicting the impacts of human population growth on forest mammals in the highlands of southwestern Ethiopia
  17. Umweltbewusstsein unter dem Leitbild nachhaltige Entwicklung
  18. Rezension von Sieder, Reinhard: Patchworks - Das Familienleben getrennter Eltern und ihrer Kinder. - Stuttgart: Klett-Cotta, 2008
  19. Market driven power plant investment perspectives in Europe
  20. "Das Fenster in die Welt". Fernsehen in den fünfziger Jahren
  21. Reconciling Scientific, Political and Participatory Perspectives on Sustainable Tourism Indicator Development for Destination Sustainability Assessment
  22. Dekarbonisiert, digital und demokratisch
  23. The role of universities in fostering urban and regional sustainability
  24. Geschlechtsspezifische Wirkung von Anreizsystemen?
  25. § 8 Bodenschutz und Altlastenrecht
  26. Grenzen und Grenzüberschreitungen der Liebe
  27. Raus aus der Kohle - des Klimas wegen
  28. Fortentwicklung der kapitalmarktorientierten Rechnungslegung durch das Transparenzrichtlinie-Umsetzungsgesetz (TUG)
  29. Stadtkronenpolitik durch Museen, Konzerthäuser und Theater
  30. Öffentlichkeitsbeteiligung und EU Hochwasserrisikomanagement-Richtlinie
  31. Schlobinski, P. (2014). Grundfragen der Sprachwissenschaft. Eine Einführung in die Welt der Sprache(n). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht
  32. Führungsstrukturen im Lichte theoretischer Ansätze
  33. § 257 HGB Aufbewahrung von Unterlagen.
  34. Beerbt der Linkspopulismus die Sozialdemokratie?
  35. Tekstowanie Hegiraskopu Stuarta Moulthropa