Initiating transdisciplinarity in academic case study teaching: Experiences from a regional development project in Salzburg, Austria

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschung

Authors

Purpose: The purpose of this paper is to describe experiences with the initiation of transdisciplinarity in academic case study teaching with special reference to regional planning, based on the case study "Leben 2014 (Life 2014) - perspectives for regional development in the national park region Ober-pinz-gau, Salzburg". Design/methodology/approach: The methodology used, was the evaluation of process steps of the project, based on the general project concept, protocols and questionnaires. Findings: A key for successful transdisciplinary cooperation is the integration of non-academic actors at an early stage of the project. Important principles are the implementation of a structure of communication and networking in the case study region and the definition of rules of collaboration. The establishment of personal relations and network building is indispensable in order to guarantee a constant and broad exchange between all participants. Joint decision-making processes are essential for stable cooperation, which includes a joint problem definition process at the outset of the case-study phase as well as joint responsibility for decisions and joint ownership of ideas during and after the case-study phase. Practical implications: Transdisciplinarity in case-study teaching also requires thorough preparation of academics. A constant discussion of different approaches to inter- and transdisciplinarity, the adaptation of existing conceptual frameworks to the specific requirements of the current case, the building of a committed teaching team and joint teaching of classes are all important. The careful selection of students and their specific preparation with respect to methodology and content are prerequisites for a successful outcome of a transdisciplinary case study. Originality/value: The paper describes the experience of initiating transdisciplinarity in academic case study teaching.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftInternational Journal of Sustainability in Higher Education
Jahrgang7
Ausgabenummer3
Seiten (von - bis)293-308
Anzahl der Seiten16
ISSN1467-6370
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.07.2006
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Einführung in das Politikfeld Ländliche Entwicklung
  2. Verfassungsreformen in der Bundesrepublik Deutschland: 1969 – 1994 – 2006
  3. Einkommensdynamik bei Selbständigen als Freie Berufe und abhängig Beschäftigte
  4. Individuelle Mehrsprachigkeit nutzen
  5. Die Lebewesen und ihre Medien
  6. Welche Planung braucht eine nachhaltige Entwicklung ? - Ein Blick zurück nach vorn
  7. Die Zukunft der Allgemeinen Betriebswirtschaftslehre als Wissenschaft
  8. Konzeption und Praxis des Nachhaltigkeitscontrollings: Ansatzpunkte in großen deutschen Unternehmen
  9. Communicating Sustainable Consumption
  10. Predicting the impacts of human population growth on forest mammals in the highlands of southwestern Ethiopia
  11. Vom Bösen sprechen
  12. Affective Dilemmas
  13. Rückblick und weitere Perspektiven aus Sicht des Privatrechts
  14. Market driven power plant investment perspectives in Europe
  15. Umschütten, messen, bauen - Volumina erfahren
  16. Strategie in der Politikwissenschaft
  17. Evaluation der Kraftfähigkeiten der oberen Extremität paralympischer Rollstuhlathleten.
  18. Vorabentscheidungsverfahren, allgemein
  19. Bildung für nachhaltige Entwicklung in der schulischen Praxis verankern
  20. Nachhaltigkeit lehren und lernen
  21. Perspektivität und Konstruktivismus in der politischen Bildung
  22. Geschäftsführung ohne Auftrag (§§ 677-687)
  23. Lehrergesundheit als Pflichtaufgabe angehender Lehrkräfte und ihrer Lehrerbildner
  24. Corporate Design/Corporate Aesthetics
  25. Fortentwicklung der kapitalmarktorientierten Rechnungslegung durch das Transparenzrichtlinie-Umsetzungsgesetz (TUG)
  26. Neue Medien im interdisziplinären Musikunterricht – Geschichte, Chancen und Beispiele