Group-level physiological synchrony and individual-level anxiety predict positive affective behaviors during a group decision-making task

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Joint performance can lead to the synchronization of physiological processes among group members during a shared task. Recently, it has been shown that synchronization is indicative of subjective ratings of group processes and task performance. However, different methods have been used to quantify synchronization, and little is known about the effects of the choice of method and level of analysis (individuals, dyads, or triads) on the results. In this study, participants performed a decision-making task in groups of three while physiological signals (heart rate and electrodermal activity), positive affective behavior, and personality traits were measured. First, we investigated the effects of different levels of analysis of physiological synchrony on affective behavior. We computed synchrony measures as (a) individual contributions to group synchrony, (b) the average dyadic synchrony within a group, and (c) group-level synchrony. Second, we assessed the association between physiological synchrony and positive affective behavior. Third, we investigated the moderating effects of trait anxiety and social phobia on behavior. We discovered that the effects of physiological synchrony on positive affective behavior were particularly strong at the group level but nonsignificant at the individual and dyadic levels. Moreover, we found that heart rate and electrodermal synchronization showed opposite effects on group members' display of affective behavior. Finally, trait anxiety moderated the relationship between physiological synchrony and affective behavior, perhaps due to social uncertainty, while social phobia did not have a moderating effect. We discuss these results regarding the role of different physiological signals and task demands during joint action.

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummere13857
ZeitschriftPsychophysiology
Jahrgang58
Ausgabenummer9
Anzahl der Seiten14
ISSN0048-5772
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 09.2021

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Zur Bedeutung empistemischer Emotionen für den Aufbau fachlichen und fachdidaktischen Wissens von Lehramtsstudierenden im Fach Mathematik
  2. Online-Hilfe zur Bewältigung von Depressionen – Wirksamkeitsprüfung eines begleiteten Onlinetrainings im Vergleich zu reiner Psychoedukation.
  3. Das Lösen von mathematischen Modellierungsaufgaben – Welche Rolle spielen die soziale Herkunft, die Sprachkompetenz und der Aufgabenkontext?
  4. Erfolgskontrolle beim Management von Heideökosystemen in Zeiten globalen Wandels – neue Forschungsergebnisse für eine alte Kulturlandschaft
  5. Evaluation künstlerischen Unterrichts an einer Universität: Einblicke in die Entwicklung von Erhebungsinstrumenten, Prozesse, sowie erste Daten
  6. Unternehmensstrategische Ebene der ESG-Berichterstattung: Implikationen für Geschäftsmodelle, Interne Kontrollsysteme und Risikomanagementsysteme
  7. Letzel-Alt, V. & Pozas, M. (2024). Inclusive education for refugee students from Ukraine - an exploration of differentiated instruction in German schools.
  8. Entwicklungsfaktor Tourismus: Der Beitrag des Tourismus zur regionalen Entwicklung und lokalen Wertschöpfung in Entwicklungs- und Schwellenländern
  9. Effektives digital gestütztes Üben im kompetenzorientierten EFL-Unterricht: Fokus auf L2-Entwicklung und Feedback in einem intelligenten Tutorensystem
  10. Mutual Learning and Knowledge Integration in Transdisciplinary Development Teams: Empirical Findings about a Collaborative Format in Teacher Education
  11. Working Towards Decent Work on Online Platforms: Building and Maintaining an Institutional Infrastructure Based on the German Social Partnership Tradition

Publikationen

  1. Efficacy of a Web-Based Intervention With Mobile Phone Support in Treating Depressive Symptoms in Adults With Type 1 and Type 2 Diabetes
  2. Auswirkungen des Einspeisemanagements auf den Betrieb von WEA und sich daraus ergebende Potentiale für den Einsatz von Energiespeichern
  3. Performance-oriented measurement of teachers’ competence in linguistically responsive teaching, relevant learning opportunities and beliefs
  4. For whom are internet-based occupational mental health interventions effective? Moderators of internet-based problem-solving training outcome
  5. A highly transparent method of assessing the contribution of incentives to meet various technical challenges in distributed energy systems
  6. Die Krise in der Krise. Sozial-ökologische Perspektiven auf Zuschreibungen, Bestätigungen und Verluste des ‚Reproduktiven’ in Zeiten von ‚Corona’
  7. Jens Pothmann / Holger Schmidt (2022): Soziale Arbeit – die Organisationen und Institutionen (211 Seiten). Opladen und Toronto: Verlag Barbara Budrich
  8. Trait correlation network analysis identifies biomass allocation traits and stem specific length as hub traits in herbaceous perennial plants
  9. Relationships between language-related variations in text tasks, reading comprehension, and students’ motivation and emotions: A systematic review
  10. Nachhaltige Raumentwicklung für die große Transformation – Herausforderungen, Barrieren und Perspektiven für Raumwissenschaften und Raumplanung
  11. „Aber viel wichtiger, ich hoffe, nicht." Funktion und Relevanz beruflicher Nutzung von digitalen Plattformen durch fortgeschrittene Musikstudierende
  12. Alexander Honold: Der Erd-Erzähler. Peter Handkes Prosa der Orte, Räume und Landschaften, J. B. Metzler Verlag, Stuttgart 2017, 566 S., mit 13 Abbildungen
  13. Homo Deus. Eine Geschichte von Morgen. Aus d. Engl. übers. v. A. Wirthensohn. 13. Aufl. München: C. H. Beck Verlag 2017. 576 S. m. 57 Abb. Geb. ISBN 978-3-406-70401-7
  14. Zusammenhänge zwischen einem gemeinsamen Unterricht und kognitiven und non-kognitiven Outcomes von Kindern ohne sonderpädagogischen Förderbedarf
  15. Gendered Energy – Analytische Perspektiven und Potenziale der Geschlechterforschung für eine sozial-ökologische Gestaltung der Energiewende im Raum
  16. Schulen der wirtschaftsberuflichen Bildung im Umgang mit dem Lernfeldparadoxon – eine qualitativ-empirische Exploration didaktischer Jahresplanungen
  17. PoNa – Shaping Nature: Policy, Politics and Polity. Inter- and transdisciplinary research in the policy areas of rural development and agro-biotechnology
  18. Specific SBR population behaviour as revealed by comparative dynamic simulation analysis of three full-scale municipal SBR wastewater treatment plants
  19. Reconciling Scientific, Political and Participatory Perspectives on Sustainable Tourism Indicator Development for Destination Sustainability Assessment
  20. Vermittlung von "Good-Practice"-Methoden eines erziehenden Sportunterrichts im Rahmen des Lehramtsstudiums Sport - Evaluation eines Blended-Learning-Seminars
  21. Identifying determinants of teachers' judgment (in)accuracy regarding students' school-related motivations using a Bayesian cross-classified multi-level model
  22. Toward holistic corporate sustainability-Developing employees' action competence for sustainability in small and medium-sized enterprises through training
  23. Effect of a Web-Based Guided Self-help Intervention for Prevention of Major Depression in Adults With Subthreshold Depression A Randomized Clinical Trial
  24. Legal regimes for regional climate protection and the protection of the seas as dominant topics in international environmental policy and law-conclusion