Geldbesitz Jesu und der Jünger bei Markus und Matthäus

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

This study examines the differing views of money in the Gospels, a question that is not usually treated independently. By way of Jesus’ and the disciples’ possession of money in Mark and Matthew, the, sometimes significantly, divergent positions of the two evangelists are presented. This in turn shows why an explicit treatment of the subject of money in the Gospels is important. While Matthew and evidently also Mark both reject holding money privately, there were differences when it came to holding money collectively. For Mark, this amount may even be large (e.g., the 200 denarii in Mark 6:37). Matthew, in contrast, avoids any reference to holding money collectively. The reason for this is Matthew’s assumption that money presents a fundamental danger of anthropological misalignment, indicated in particular by the connection between the logion of the service of two masters (Mt 6:24) with the admonition against worrying (Mt 6:25–34).
Titel in ÜbersetzungJesus' and the disciples' possession of money in Mark and Matthew
OriginalspracheDeutsch
ZeitschriftBiblische Zeitschrift
Jahrgang68
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)74-89
Anzahl der Seiten16
ISSN0006-2014
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2024

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© Heiko Wojtkowiak, 2024.

    Fachgebiete

  • Ausrüstungsregel, Aussendung, Besitzverzicht, Geld, Jünger, Speisung
  • Theologie

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Fallbasiertes Lernen in der Lehrerbildung
  2. Epilogue
  3. Der sensitive Blick
  4. Ästhetik der Reorganisation. Zur Einleitung
  5. Der (Konzern-)Lagebericht als strategisches Kommunikationsinstrument für das Value Based Management
  6. The Silver Workers Institute: Active Retirees in Germany
  7. Globales Lernen in der Schule
  8. Mechanical and Corrosion Properties of Two Precipitation-Hardened Mg-Y-Nd-Gd-Dy Alloys with Small Changes in Chemical Composition
  9. Souveränität und Hypertrophie
  10. Zur lernstrategischen Bedeutung von Übungsaufgaben im Mathematikstudium
  11. Stimmen aus der Praxis
  12. Intermediale Performances
  13. The exporter productivity premium along the productivity distribution
  14. Karl Kroeber: Artistry in Native American Myths
  15. Die Bedeutung der Zeit
  16. Praxistipps für den Englischlehrer. "Call my bluff".
  17. Entwicklung von Modellierungsaufgaben unter Rückgriff auf das Webportal „MathCityMap“ in einem fachdidaktischen Seminar für Lehramtsstudierende
  18. Mathematische Kompetenz in PISA, IQB- Ländervergleich und NEPS- Drei Studien, gleiches Konstrukt?
  19. Evaluating complex mental health care in outpatient care in rural Lower Saxony: an ecologic study
  20. Biotechnological production of organic acids from renewable resources
  21. Medien des Immediaten
  22. In einen Harung ...
  23. Hast du heute schon gelebt?
  24. Bildungssprachförderlicher Unterricht - wie geht das? Qualitätsmerkmale für den Unterricht.
  25. Coupled nutrient removal and biomass production with mixed algal culture
  26. Vom Tableau zur entfesselten Kamera
  27. § 352 Aufrechnung nach Nichterfüllung
  28. Ko-Konstruktive Lehrentwicklung im Entwicklungsteam Mathematik der Leuphana Universität Lüneburg
  29. §29 Windenergie
  30. Works councils in Germany
  31. Partizipation von Studierenden in Studiengängen für beruflich Qualifizierte
  32. Der Mann im Hintergrund ?
  33. Es gibt so viel zu, warum gegen evidenzbasiertes Management polemisieren?
  34. Mandatory non-financial reporting in the banking industry