From the Substantive to the Ceremonial: Exploring Interrelations Between Recognition and Aspirational CSR Talk

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Stakeholder recognition constitutes a firm’s experience of affirmation and acknowledgment from stakeholders and is deemed essential for organizations to develop positive self-relations and a sense of themselves as morally responsible social actors. Through an in-depth case study, I show how a firm’s varied experiences of stakeholder recognition for its corporate social responsibility (CSR) efforts alternately facilitated and hindered the performativity of its aspirational CSR talk through two key processes: (a) a recognition-attainment process whereby the experience of stakeholder recognition helped turn aspirational CSR talk into “substantive” talk with the performative potential to catalyze other CSR practices; and (b) a subsequent recognition-commodification process induced by a perceived misrecognition that ultimately rendered such talk “ceremonial.” Elucidating stakeholder recognition as an undertheorized boundary condition of aspirational CSR talk, this study adds to performative approaches to CSR communication. It further contributes to research on recognition by demonstrating the explanatory potential of Axel Honneth’s notion of recognition in researching business and society interactions.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftBusiness and Society
Jahrgang62
Ausgabenummer5
Seiten (von - bis)917-949
Anzahl der Seiten33
ISSN0007-6503
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 05.2023

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© The Author(s) 2022.

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Geotextilien sind kein Sonderabfall
  2. Die Verweigerung der Arbeit: philosophische Implikationen einer politisch-ästetischen Praktik
  3. Geschäftsführung ohne Auftrag (§ 687)
  4. Darstellung der Referenzarbeit "Schmidt, Torben (2007) Gemeinsames Lernen mit Selbstlernsoftware im Englischunterricht"
  5. Was müssen Führungskräfte können ?
  6. Hin zu mehr sozialer Netzwerkverantwortlichkeit in der globalen Bekleidungsindustrie
  7. Mathematiklernen zwischen Metonymien und Metaphern
  8. Aufgabenkultur in der Hauptschule
  9. Nachhaltiger Ressourcenschutz und Recht
  10. Die Gaunerei der ökonomisierten Kunst
  11. „Die Bildredaktion dient mit ihrer Kreativität den Wünschen und Vorstellungen anderer“
  12. Parental Smoking in the Vicinity of Children and Tobacco Control Policies in the European Region
  13. Biodegradability of the Anti-tumour Agents 5-Fluorouracil, Cytarabine, and Gemcitabine
  14. Künstliche Feuchtflächen in Hochwasserrückhaltebecken – eine Chance für die Reduzierung von Pflanzenschutzmitteleinträgen in Gewässer
  15. Fundamental social motives measured across forty-two cultures in two waves
  16. Cultivation of the heterotrophic microalga Galdieria sulphuraria on food waste
  17. Initiating transdisciplinarity in academic case study teaching
  18. Personality Effects on Children’s Speech in Everyday Life
  19. The footprint of pesticide stress in communities-Species traits reveal community effects of toxicants
  20. Keine Kohle für die Kohle
  21. Managementpraxis: drei Geschäftsführer international erfolgreicher MIttelständler im Interview
  22. § 292 Haftung bei Herausgabepflicht
  23. Flippin‘ In – Ein literaturbasiertes YouTube-Inszenierungsprojekt im Englischunterricht der Klasse 11
  24. Fiktionale Fakten
  25. Terézia Mora
  26. Geschichte auf Zeit
  27. Forschendes Lernen
  28. Grundlagen der externen Rechnungslegung
  29. Business model experimentation for sustainability
  30. Book review: State Accountability for Space Debris: A Legal Study of Responsibility for Polluting the Space Environment and Liability for Damage Caused by Space Debris, by Peter Stubbe. (Brill, Leiden/Boston. 2017)'