Distinguishing between struggling and skilled readers based on their prosodic speech patterns in oral reading: An exploratory study in grades 2 and 4

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Panagiotis Karageorgos
  • Sebastian Wallot
  • Bettina Müller
  • Julia Schindler
  • Tobias Richter

The purpose of this study was to examine if prosodic patterns in oral reading derived from Recurrence Quantification Analysis (RQA) could distinguish between struggling and skilled German readers in Grades 2 (n = 67) and 4 (n = 69). Furthermore, we investigated whether models estimated with RQA measures outperformed models estimated with prosodic features derived from prosodic transcription. According to the findings, struggling second graders appear to have a slower reading rate, longer intervals between pauses, and more repetitions of recurrent amplitudes and pauses, whereas struggling fourth graders appear to have less stable pause patterns over time, more pitch repetitions, more similar amplitude patterns over time, and more repetitions of pauses. Additionally, the models with prosodic patterns outperformed models with prosodic features. These findings suggest that the RQA approach provides additional information about prosody that complements an established approach.

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer103892
ZeitschriftActa Psychologica
Jahrgang235
Anzahl der Seiten11
ISSN0001-6918
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.05.2023

Bibliographische Notiz

Funding Information:
The research reported in this article was supported by the Federal Ministry of Education and Research (Bundesministerium für Bildung und Forschung, BMBF) under Grant 01GJ1004 . This publication was supported by the Open Access Publication Fund of the University of Wuerzburg.

Publisher Copyright:
© 2023 The Authors

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Zum studentischen Wahlverhalten in überfachlichen Studienprogrammen: die KOMFOR-Studie – ein Triangulationsansatz
  2. Typische Unterrichtsmuster - Ansätze zur Beschreibung und Erklärung der Variabilität kaufmännischen Unterrichts
  3. Strategisches Lesen von expositorischen und literarischen Texten – eine prozessbezogene, kontrastive Fallanalyse
  4. Managing interactions within the Biodiversity regime: Whither compliance for a post-2020 biodiversity framework
  5. Langzeitpraktikum in Kooperation – Lernbegleitung durch Lehrkräftebildner*innen unterschiedlicher Institutionen
  6. Bildung für nachhaltige Entwicklung - eine erfolgversprechende Perspektive auf einen inklusiven Sachunterricht
  7. Syntaxbasierte Großschreibung von Anfang an?! Eine Längsschnittuntersuchung in offenen Eingangsstufen/Klasse 2
  8. Modellierungsaufgaben – Der Einfluss von sprachlichen, innermathematischen Fähigkeiten und dem Aufgabenkontext
  9. Vortrag: Perspektiven von SchülerInnen mit und ohne Förderbedarf auf Rollstuhlbasketball im Sportunterricht
  10. Versorgung mit Psychosomatischer Grundversorgung bei depressiv erkrankten Patienten– Sekundärdatenauswertung
  11. Selbstkonzepte und mathematische Weltbilder in einem Seminar zu realitätsbezogenen Aufgaben mit MathCityMap
  12. Ich sehe was, was du nicht siehst! Wahrnehmungs(in)kongruenz zwischen Führungskräften und älteren Beschäftigten
  13. Exploration of green technologies in SMEs: the role of ambidexterity, domain separation and commercialization
  14. „6 – Setzen!“ Auswirkungen unterschiedlicher Leistungsrückmeldungen auf Kognitionen und Emotionen von Lernenden

Publikationen

  1. Correlation of six anthropogenic markers in wastewater, surface water, bank filtrate, and soil aquifer treatment
  2. Beschäftigung mit gewalthaltigen Computerspielen und offen aggressives Verhalten bei Kindern und Jugendlichen
  3. Versorgungslogistik in der Zigarettenindustrie: Das Distributionskonzept der Reemtsma Cigarettenfabriken GmbH
  4. Überwachung des internen Corporate Governance-Systems nach § 107 Abs. 3 Satz 2 AktG durch den Prüfungsausschuss
  5. Action and action-regulation in entrepreneurship: Evaluating a student training for promoting entrepreneurship
  6. What Makes for a Good Theory? How to Evaluate a Theory Using the Strength Model of Self-Control as an Example
  7. US agricultural sector analysis on pesticide externalities – the impact of climate change and a Pigovian tax
  8. Selbstkonzepte und mathematische Weltbilder in einem Seminar zu realitätsbezogenen Aufgaben mit MathCityMap
  9. Corporate sustainability management accounting and multi-level links for sustainability – A systematic review
  10. Age in the entrepreneurial process: The role of future time perspective and prior entrepreneurial experience
  11. Act or Wait-and-See? Adversity, Agility, and Entrepreneur Wellbeing across Countries during the COVID-19 Pandemic
  12. A Review of the Application of Machine Learning and Data Mining Approaches in Continuum Materials Mechanics
  13. The United Kingdom in Space: A New Era: Outlook on Latest Regulatory Developments and the UK Space Community
  14. The role of self-evaluation in predicting attitudes toward supporters of COVID-19-related conspiracy theories
  15. Sorption and thermal characterization of composite materials based on chlorides for thermal energy storage
  16. Pflanzenbehandlungs- und Schädlingsbekämpfungsmittel in niedersächsischen Fließgewässern von 1994 bis 2001
  17. Increasing the accuracy and efficiency of wildlife census with unmanned aerial vehicles
  18. Herbivore and pathogen effects on tree growth are additive, but mediated by tree diversity and plant traits
  19. Gesundheitskompetenz und Gesundheit von Studierenden unter besonderer Betrachtung der Lehramtsstudierenden
  20. Expanding the pie or spoiling the cake? How the number of negotiation issues affects integrative bargaining
  21. Comparison of Odor Thresholds obtained by a Three Alternative Choice Procedure and by the Method of Limits
  22. Analyse von Lernmaterialien zum „Satz des Pythagoras“ für einen inklusiven Matehmatikunterricht in der Sek. I
  23. A new approach to data evaluation in the non-target screening of organic trace substances in water analysis
  24. Toward Application and Implementation of in Silico Tools and Workflows within Benign by Design Approaches
  25. Perspektivenwechsel angesagt. Zur Neuentdeckung des Waldes in der Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  26. Persistent career indecision over time: Links with personality, barriers, self-efficacy, and life satisfaction
  27. Heterotrophic growth of Galdieria sulphuraria on residues from aquaculture and fish processing industries
  28. Great ape cognition is structured by stable cognitive abilities and predicted by developmental conditions
  29. Ecosystem service mapping needs to capture more effectively the biodiversity important for service supply
  30. Changes in processing characteristics and microstructural evolution during friction extrusion of aluminum