Corporate contributions to the Sustainable Development Goals: An empirical analysis informed by legitimacy theory

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

The research objective is to analyze how companies address their contribution to the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs) to manage their legitimacy. Reaching the SDGs by 2030 is considered vital for the well-being of humanity and the planet with multiple parties challenged to contribute. This requires changes in current routines, including the “business as usual” of companies, as achieving the SDGs without companies is unlikely. However, how companies address their contribution to the SDGs is unexplored. Informed by legitimacy theory, FTSE 100 reports on sustainability performance are analyzed deductively with a classification scheme, complemented by an inductive thematic analysis. Two-thirds of companies address the SDGs and legitimize their contributions by mapping the SDGs to existing activities or using them as inspiration for future activities, either for their core business or sustainability as an add-on. The resulting four legitimization strategies - conciliatory, transparency, stimulation, and transformation - largely indicate symbolic rather than substantive disclosure without changes to the “business as usual”. The paper contributes to literature and practice by developing a framework of four corporate legitimization strategies and evaluates these efforts critically. The paper concludes that at this point, while all four strategies might be suitable from a legitimacy perspective, if the aim is to achieve the SDGs by 2030, the dominantly symbolic legitimization strategies are insufficient.

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer125962
ZeitschriftJournal of Cleaner Production
Jahrgang292
ISSN0959-6526
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 10.04.2021

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2021

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Pädagogik und Zwang, Minderjährigenrechte und Freiheitsschutz
  2. Education for a sustainable development – European Approaches
  3. Schreiben und Mehrsprachigkeit im Rahmen von Lehramtsstudien
  4. Sources of Individual Differences in L2 Narrative Production
  5. Services from plant-pollinator interactions in the Neotropics
  6. Solution for spillway chute aeration through bottom aerators
  7. Wood-pastures in a traditional rural region of Eastern Europe
  8. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  9. Die Finanzierung des Flächenrecyclings durch Kreditinstitute
  10. Aufbau und Führung von Nachhaltigkeitsmarken in Social Media
  11. Biologische Vielfalt und Bildung für nachhaltige Entwicklung
  12. Nachhaltigkeitskompetenzen in Unternehmen und Organisationen
  13. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  14. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  15. Zeit- und Einkommensarmut von Freien Berufen und Unternehmern
  16. Zeit- und Einkommensarmut von Freien Berufen und Unternehmern
  17. Welches Wissen brauchen Lehrkräfte für inklusiven Unterricht?
  18. Freie Pizzawahl für Informatiker und Wirtschaftsinformatiker
  19. International sojourn experience and personality development
  20. Biografische Berufswege im Horizont der Gilde Soziale Arbeit
  21. Strategien von Grundschulkindern im Umgang mit Verhältnissen
  22. Polyfluoroalkyl compounds in the East Greenland Arctic Ocean
  23. Thesen zur Koinzidenz von Symbolwert und Marktwert der Kunst
  24. Stadt als Möglichkeitsraum – Möglichkeitsräume in der Stadt
  25. Climatic distribution of tree species in the Atlantic Forest
  26. Global assessment of the non-equilibrium theory of rangelands
  27. Paarbeziehung und Familie als vertragsförmige Institutionen?
  28. CODA - A Groupbase System For Cooperative Design Applications
  29. Editoral: Theoretische Autonomie oder Kritik der Kriminologie?
  30. Design and Development of a Livestock Food Monitoring System
  31. European Management Styles: Gaining Insights from Stereotypes
  32. Religionsunterricht in der konsequent pluralistischen Schule
  33. Expérimentation et évaluation du portail TELL ME MORE CAMPUS
  34. Pathways of Data-driven Business Model Design and Realization
  35. Die Tradition der Pädagogik und die Selbstkritik der Moderne