A Research-Led Contribution of Engineering Education for a Sustainable Future

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAufsätze in KonferenzbändenForschungbegutachtet

Authors

In order to optimally support engineering students and prepare them for future challenges, the integration of education for sustainable development (ESD) with a linking of technical and sustainability-oriented topics within the curriculum is essential. This paper contributes in two ways. On the one hand, a systematic literature analysis will focus on existing modules integrate sustainability aspects into engineering education and revealed framework conditions for successful implementation. Framework conditions such as the learning objectives of a course, the possible main topics, the didactic methods used, the challenges and obstacles to implementation and examples of good practice were identified. On the other hand, determined aspects were used developing an exemplary teaching-learning concept and putting it into practice. The proposed concept consists of a tripartite module structure, including a content level, a methodological-didactic concept and an individual process level for anchoring sustainability aspects in the teaching of engineering and strengthening student awareness.

OriginalspracheEnglisch
TitelSmart Technologies for a Sustainable Future : Proceedings of the 21st International Conference on Smart Technologies and Education. Volume 1
HerausgeberMichael E. Auer, Reinhard Langmann, Dominik May, Kim Roos
Anzahl der Seiten12
Band1
VerlagSpringer Science and Business Media Deutschland
Erscheinungsdatum2024
Seiten86-97
ISBN (Print)978-3-031-61890-1
ISBN (elektronisch)978-3-031-61891-8
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2024
Veranstaltung21st International Conference on Smart Technologies and Education - STE 2024 - Arcada University of Applied Sciences, Helsinki, Finnland
Dauer: 06.03.202408.03.2024
Konferenznummer: 21
https://ste-conference.org/clearinghouse/REV_past-conferences.php

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG 2024.

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Deutschland - das Blockiererland (?)
  2. Symmetrien in der Eben und im Raum
  3. The effect of chief financial officers’ expert power on tax avoidance – Empirical evidence from Germany
  4. IGH - Tätigkeit 2010
  5. Geschlechtsspezifische Differenzierung im Förderunterricht
  6. AEUV Art. 262 Rechtsstreitigkeiten im Bereich des geistigen Eigentums
  7. Soziale Arbeit als Profession im Kontext geschlechterhierarchischer Positionierungen
  8. Estimated capital stock values for German manufacturing enterprises covered by the cost structure surveys
  9. Stakeholder engagement in Water Framework Directive planning in the United Kingdom: Two case studies from Northern Ireland and Scotland
  10. Emotional foundations of the public climate change divide
  11. Kollaboration in globalen wertschöpfungsnetzwerken
  12. Sensomotorik – Integration von Koordination und Kraft
  13. Art. 41 CRC: Recht auf gute Verwaltung
  14. Das Praxisjahr in der Lehrerbildung
  15. Zum Einkommen der freien Berufe
  16. Die stumme Souveränität
  17. Zur Auseinandersetzung mit der Gender-Perspektivität
  18. Assessing the Sustainability Performance of Sustainability Management Software
  19. Negotiating democracy with authoritarian regimes. EU democracy promotion in North Africa
  20. Reconstruction of Past and Prediction of Future Benzo[a]pyrene Concentrations Over Europe
  21. Rezension »Clayton Childress, Under the Cover. The Creation, Production, and Reception of a Novel. Princeton: Princeton University Press 2017, 320 S«
  22. Sprach(en)sensibilität
  23. Goebbels's Voice
  24. Der Quantencomputer - ein zukünftiger Gegenstand der Medienwissenschaft?
  25. Chiavi Sperimentali della Vita
  26. Cartographie des inspections internationales
  27. Stadtentwicklung als Zukunftsaufgabe
  28. Mental representation of global environmental risks
  29. Kreativität und Innovation im 19. Jahrhundert
  30. §7 Prinzipienordnung der Europäischen Union
  31. Der Weg in die Schule - Passagenbewältigung von Lehramtsanwärtern und -anwärterinnen in Eigenkonstruktion
  32. Uncovered workers in plants covered by collective bargaining
  33. Das Verschwinden der Moralphilosophie