A Research-Led Contribution of Engineering Education for a Sustainable Future

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAufsätze in KonferenzbändenForschungbegutachtet

Authors

In order to optimally support engineering students and prepare them for future challenges, the integration of education for sustainable development (ESD) with a linking of technical and sustainability-oriented topics within the curriculum is essential. This paper contributes in two ways. On the one hand, a systematic literature analysis will focus on existing modules integrate sustainability aspects into engineering education and revealed framework conditions for successful implementation. Framework conditions such as the learning objectives of a course, the possible main topics, the didactic methods used, the challenges and obstacles to implementation and examples of good practice were identified. On the other hand, determined aspects were used developing an exemplary teaching-learning concept and putting it into practice. The proposed concept consists of a tripartite module structure, including a content level, a methodological-didactic concept and an individual process level for anchoring sustainability aspects in the teaching of engineering and strengthening student awareness.

OriginalspracheEnglisch
TitelSmart Technologies for a Sustainable Future : Proceedings of the 21st International Conference on Smart Technologies and Education. Volume 1
HerausgeberMichael E. Auer, Reinhard Langmann, Dominik May, Kim Roos
Anzahl der Seiten12
Band1
VerlagSpringer Science and Business Media Deutschland
Erscheinungsdatum2024
Seiten86-97
ISBN (Print)978-3-031-61890-1
ISBN (elektronisch)978-3-031-61891-8
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2024
Veranstaltung21st International Conference on Smart Technologies and Education - STE 2024 - Arcada University of Applied Sciences, Helsinki, Finnland
Dauer: 06.03.202408.03.2024
Konferenznummer: 21
https://ste-conference.org/clearinghouse/REV_past-conferences.php

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG 2024.

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. A Sociological Reflection on the Concert Venue
  2. Are nascent entrepreneurs jacks-of-all-trades?
  3. Personality and new media
  4. § 354 Verwirkungsklausel
  5. Defeminizing Sustainability
  6. Unter Horizont
  7. Pflegende Angehörige - eine Selbstverständlichkeit?
  8. Unkonzentriert, aggressiv und hyperaktiv
  9. Wahrnehmungseffiziente Managementberichte
  10. Adrienne Windhoff-Heritier: Policy Analyse : eine Einführung
  11. Postkoloniale Erinnerung mit filmischen Mitteln
  12. Inclusive education for refugee students from Ukraine—An exploration of differentiated instruction in German schools
  13. A game theoretic model of the Northwestern European electricity market-market power and the environment
  14. Harnessing the biodiversity value of Central and Eastern European farmland
  15. Earth education
  16. Home ranges of Sand Lizards, Lacerta agilis (Squamata: Sauria: Lacertidae), along railway tracks
  17. Gelingensbedingungen von Schulentwicklungsprojekten
  18. New Methods of Text Production Process Research combined
  19. Zur Spaltung des Verstandes
  20. Wer von Rassismus nicht reden will
  21. Zuhören gestalten
  22. Kritische Metalle in der großen Transformation
  23. Kronzeuge ohne Krone?
  24. Sachunterricht für das 21. Jahrhundert. Mit dem Konzept Bildung für eine nachhaltige Entwicklung arbeiten
  25. Problematik der Vorfinanzierung von Bürgerwindparks und Lösungsansätze
  26. Körpersprache
  27. Kendinize bir hayat edinin!
  28. Böses auf Erden?
  29. Das Gesetz zur Stärkung der Finanzmarktintegrität (FISG)
  30. Unterricht im Lernbereich Globale Entwicklung
  31. Protected area management in a post-natural world
  32. Das transdisziplinäre Lehrforschungsprojekt ‚Leben 2014’