Informal Competence Development of Volunteers of Sustainability Groups in Ecuador and Germany

Aktivität: Vorträge und GastvorlesungenPräsentationen (Poster ua.)Forschung

Marco Rieckmann - Präsentator*in

    This poster will present the concept of a research project on the acquisition of key competencies for sustainable development by volunteering in sustainability groups.

    Informal learning has to be differentiated from formal and non-formal education. It is “any activity involving the pursuit of understanding, knowledge or skill which occurs without the presence of externally imposed curricular criteria” (Livingstone, 2001, p. 4). Informal learning in all its forms, but particularly experiential learning, contributes to developing competencies, because it is integrated in activities. Experiential learning especially facilitates the development of action competencies; e.g. in the context of volunteering.

    The future research project will analyse which sustainability-relevant key competencies are developed by volunteering in sustainability groups. Furthermore, it will examine the impacts of different socio-political and cultural contexts for informal competence development. Therefore, the informal competence development of volunteers of sustainability groups in Ecuador and Germany will be compared.

    The poster will describe the background, research question, methodological design and expected results of the future research project.

    Poster
    21.07.2011

    Veranstaltung

    6th World Environmental Education Congress - 2011: Explore, Experience, Educate

    19.07.1123.07.11

    Brisbane, Australien

    Veranstaltung: Konferenz

    Dokumente

    • Abstract

      49,7 KB, PDF-Dokument

      02.09.22

    • Poster

      74,7 KB, PDF-Dokument

      02.09.22

    Zuletzt angesehen

    Aktivitäten

    1. Hochschule und Nachhaltigkeit: Die Leuphana Universität Lüneburg - 2009
    2. Feedback im Kontext digitaler Medien – Über die Wirksamkeit einer mathematikbezogenen Lehr-Lern-Plattform sowie dessen Nutzung und Wahrnehmung
    3. 38. Jahrestagung der Inklusionsforscher:innen - IFO 2025
    4. 10th Conference of the European Sociological Association - ESA 2011
    5. Aisthesis (Italy) (Fachzeitschrift)
    6. Annual International Symposium of the International Space University - ISU 2011
    7. Gesprächskreis „Netzwerk Parlamentarismus“ Deutscher Bundestag 2010
    8. Brokering Intercultural Exchange: Interrogating the Role of Arts and Cultural Management (Externe Organisation)
    9. Die Entwicklung politisch-administrativer Mehrebenensysteme in Mittel- und Osteuropa: Regionalisierung durch Europäisierung
    10. Workshop der Sektion Vergleichende Politikwissenschaft, DVPW-Kongress - DVPW 2006
    11. Cities, culture & sustainability
    12. Ein Online-Problemlösetraining für depressiv erschöpfte Lehrerinnen und Lehrer – Ergebnisse einer randomisiert-kontrollierten Studie.
    13. Fourth Annual Conference on International Intellectual Property Law and Policy - 1996
    14. Lotta kann fast alles: Über die Negativität der Bildung und die Not-Wendigkeit der Pädagogik
    15. Fakultät Nachhaltigkeit (Organisation)
    16. Im Vorraum des Denkens. Praktiken und Lebenswelten kritischer Theorie
    17. Tagung ,,Treffpunkt Biologische Vielfalt IX'' - 2009
    18. ‚Systemische Visualisierung‘ als Lernmethode zur Reflexion wirtschaftsbetrieblicher Situationen im Kontext der Großen Transformation zur Nachhaltigkeit
    19. Estland, ein wichtiger Partner in der EU: Sicherheitspolitische Aspekte im Rahmen der Ratspräsidentschaft
    20. Zukunftszentrum Lehrkräftebildung (ZZL) (Organisation)
    21. Gutachter für das Programm "Fonds de recherche du Québec - Nature et technologies", Provinz Québec, Kanada
    22. Bildung für nachhaltige Entwicklung für Lehrende und MultiplikatorInnen - 2019
    23. Deutsche Gesellschaft für Soziologie (Externe Organisation)