51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie - DGPS 2018

Aktivität: Wissenschaftliche und künstlerische VeranstaltungenKonferenzenForschung

Sarah E. Martiny - Vorsitzende/r

Carolin Schuster - Vorsitzende/r

    In this symposium, we present experimental research that shows that the belief that men and women fundamentally differ in central domains of life continues to exist and that it is a source of social inequality with far-reaching consequences. In a first step, we investigate how social media communicate the importance of perfect looks for women and how this affects their body self-perception and self-esteem (N = 165). Then, in a set of cross-national studies (N = 821), we investigate how men working in prototypically female occupations are perceived by others and if the loss in agency caused by their “feminine” role can be compensated through masculinity in a different domain. Next, we turn to an educational context and demonstrate in a set of studies (N = 471) that pre-service teachers’ grading of students’ exams is influenced by their gender stereotypes. More precisely, in line with the shifting standards model, pre-service teachers who endorse gender stereotypes, but not those who do not, grade girls in German and boys in mathematics worse than vice versa. Finally, in an organizational context we, first, present two studies (N = 312) that show while hostile sexism elicits anger in women and thus increases their leadership aspiration, benevolent sexism reduces women’s self-confidence and thus reduces their leadership aspiration. Then, in a large experiment (N > 700), we revisit a prominent finding regarding gender differences in negotiations: While past research has assumed that gender differences are eliminated in “strong” (i.e., low in ambiguity) situations, we show that gender differences can also emerge in “strong” situations as men, unlike women, disregard social comparison information but behave in line with gender stereotypes. The lessons learnt from these findings for reducing gender-normative pressures and gender inequality will be integrated and discussed.
    18.09.2018
    51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie - DGPS 2018

    Veranstaltung

    51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie - DGPS 2018

    15.09.1820.09.18

    Frankfurt am Main, Hessen, Deutschland

    Veranstaltung: Konferenz

    Zuletzt angesehen

    Publikationen

    1. Emissions from Medical Care Units
    2. The Political Economy of Corporate Governance
    3. VwGO §107 [Entscheidung durch Urteil]
    4. Didaktische Impulse zum Lehren und Lernen mit und über Künstliche Intelligenz
    5. A (still) marginal modernity, or the artist as stenographer
    6. § 287 Verantwortlichkeit während des Verzugs
    7. Die leibhaftige Münze
    8. Einkommens- und Verteilungsanalysen mit dem Taxpayer-Panel
    9. Gesundheitstourismus in Europa im Wandel.
    10. Art. 351 TFEU, the Principle of Loyalty and the Future Role of Member States' Bilateral Investment Treaties
    11. Integratives Gendering als Strategie für genderorientierte Fachkulturen in Naturwissenschaft und Technik an der Universität Lüneburg
    12. Healthy eating and sustainable nutrition through mindfulness?
    13. Friedrich Kittler und der »Mißbrauch von Heeresgerät«
    14. The role of facial cues in signalling cooperativeness is limited and nuanced
    15. Gesellschaftliches Lernen und Partizipation
    16. High trees increase sunflower seed predation by birds in an agricultural landscape of Israel
    17. Wyzwania edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w konflikcie między praktycznością warunkami strukturalnymi a transferem konceptualnej kompleksowości
    18. Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung (IGLU)
    19. Bildung - Studium - Praxis
    20. Medienkultur und soziales Handeln
    21. Muskelkater: Ursachen, Behandlung und Vermeidung
    22. Zur Entscheidungsrelevanz und Verlässlichkeit des Corporate Governance Reportings nach § 289a HGB
    23. Konzept eines Orientierungsrahmens für den Lernbereich Globale Entwicklung im Fach Informatik im Rahmen der Bildung fur Nachhaltige Entwicklung
    24. Finanzanalyse und Finanzrating
    25. Das Umweltinformationsrecht zwischen Anspruch und Wirklichkeit / Markus Schmillen
    26. Die faktorielle Struktur der direkten und der indirekten Veränderungsmessung in der medizinischen Rehabilitation--Analysen auf Itemebene