Who are "the people" in the German Constitution? A critique of, and contribution to, the debate about the right of foreigners to vote in multi-level democracies

Research output: Journal contributionsJournal articlesTransfer

Authors

Democracy means power to the people, but it is not always clear who belongs to ‘the people’. The question has become pertinent in the age of migration where large groups of foreigners permanently reside outside their countries of nationality. The economic, cultural, and political integration of these foreigners is one of the pressing problems faced by democratic States in both the developed and developing worlds. One question is : whether resident non-citizens should be granted the right to vote. The answer to this question depends on who belongs to ‘the people’. In federal and quasi-federal States with multiple levels of government the further question arises : whether ‘the people’ is a homogenous concept that applies uniformly across all levels of government. This article contributes to the debate about the right of foreigners to vote in democratic States with multiple levels of government, such as, South Africa and Kenya. It does so by discussing the German response to the problems mentioned above. The dominant view of the German Federal Constitutional Court since the 1990s has been that ‘the people’ only includes ‘German citizens’ , and that attempts by lower levels of government to extend the right to vote to foreigners from Africa and elsewhere are unconstitutional. In this article I explore and critique this conventional view. I then present a positive case for the extension of voting rights to resident non-citizens under the German Constitution. Many of the arguments would apply with equal force to the debate about the right to vote of foreigners in African multi-level democracies, such as, South Africa and Kenya.
Original languageEnglish
JournalLaw, Democracy and Development
Volume24
Pages (from-to)1-26
Number of pages26
ISSN1028-1053
DOIs
Publication statusPublished - 2020

    Research areas

  • Law

Recently viewed

Activities

  1. Förderung professioneller Wahrnehmung von Klassenführung durch die Analyse fremder Unterrichtsvideos und Expertenfeedback in einem blended learning Seminar
  2. Varianten videobasierten Lehrens und Lernens in der Lehreraus- und -fortbildung Empirische Befunde zum Einsatz unterschiedlicher Lehr-Lern-Konzepte und Videotypen
  3. Professionelle Wahrnehmung von Klassenführung und Selbstwirksamkeitserwartungen von Lehramtsstudierenden - Effekte einer online- und videobasierten Intervention
  4. Workshop des Forums Ökologisch-Soziale Marktwirtschaft zur „Umsetzung eines Effizienzmarktes – Wie muss ein optimales Anreizsystem ausgestaltet werden?“ - FÖS 2013
  5. Längsschnittliche Erhebung pädagogischer Kompetenzen von Lehramtsstudierenden (LEK): Detaillierte Analyse der Ergebnisse von den Universitäten Köln und Paderborn.
  6. NEPS. Wissenschaftliche Begutachtung mathematischer Testaufgaben für Schülerinnen und Schüler im Rahmen des BMBF-Forschungsprojekts NEPS: Nationales Bildungspanel.
  7. Selbstwirksamkeitserwartungen und wahrgenommene Kompetenzunterstützung von Lehramtsstudierenden – Effekte einer videobasierten Feedbackintervention im Praktikum
  8. Entwicklung der Selbstwirksamkeitsüberzeugungen und der Einstellungen zu inklusivem Unterricht von Lehramtsstudierenden durch erste schulpraktische Erfahrungen
  9. Wirkung von Lehrerfortbildungen auf die Leistungsbeurteilung von Mathematiklehrkräften. Formativen Assessment in einem kompetenzorientierten Mathematikunterricht
  10. Webbasierte Reflexions- und Feedbackumgebungen in der Lehrerbildung: Auswirkungen auf die Lehr-Lern-Überzeugungen und die Selbstwirksamkeit von Lehramtsstudierenden