Tree species richness attenuates the positive relationship between mutualistic ant-hemipteran interactions and leaf chewer herbivory

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Interactions across trophic levels influence plant diversity effects on ecosystem functions, but the complexity of these interactions remains poorly explored. For example, the interplay between different interactions (e.g. mutualism, predation) might be an important moderator of biodiversity-ecosystem function relationships. We tested for relationships between trophobioses (facultative ant-hemipteran mutualism) and leaf chewer herbivory in a subtropical forest biodiversity experiment. We analysed trophobiosis and herbivory data of more than 10 000 trees along a tree species richness gradient. Against expectations, chewing damage was higher on trees with trophobioses. However, the net positive relationship between trophobioses and overall herbivory depended on tree species richness, being most pronounced at low richness. Our results point to indirect, positive effects of ant-tended sap suckers on leaf chewers, potentially by altering plant defences. Direct antagonistic relationships of trophobiotic ants and leaf-chewing herbivores-frequently reported to drive community-wide effects of trophobioses in other ecosystems- seemed less relevant. However, antagonistic interactions likely contributed to the attenuating effect of tree species richness, because trophobiotic ant and herbivore communities changed from monocultures to species-rich mixtures. Our findings, therefore, suggest that biodiversity loss might lead to complex changes in higher trophic level effects on ecosystem functions, mediated by both trophic and non-trophic interactions.

Original languageEnglish
Article number20171489
JournalProceedings of the Royal Society B: Biological Sciences
Volume284
Issue number1862
ISSN0962-8452
DOIs
Publication statusPublished - 13.09.2017

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2017 The Author(s) Published by the Royal Society. All rights reserved.

    Research areas

  • Arthropods, BEF-China, Biodiversity and ecosystem function, Forest, Plant-insect interactions, Trophobiosis
  • Biology
  • Ecosystems Research

DOI

Recently viewed

Activities

  1. Bildung für nachhaltige Entwicklung - wohin soll die Reise gehen?: Festvortrag zum Abschluss der Fortbildungsreihe "Das Leben gestalten lernen"
  2. Frame Conditions for Transdisciplinary Research. Transdisciplinary and historical rural and urban spatial transformation and development (TRUST)
  3. The relationship between intragenerational and intergenerational justice in the use of ecosystems and their services. An ecological-economic mode.
  4. Inklusive Schulentwicklung – (k)eine Frage der Solidarität?! Eine Analyse von schulisch-pädagogischen Praktiken im Kontext aktueller Fluchtmigrationen
  5. Videoanalyse und Training als Mittel institutioneller Professionalisierung und individueller Selbstreflexion von angehenden Fremdsprachenlehrenden
  6. Fortbildungsbildungsreihe "Das Leben gestalten lernen" des Bildungszentrums für Natur, Umwelt und ländliche Räume (BNUR) des Landes Schleswig-Holstein - 2015
  7. Coupled component modelling for inter- and transdisciplinariy climate change impact reserach: dimensions of integration and examples of interface design
  8. Aufgaben(orientierung) im kompetenzorientierten Englischunterricht wahrnehmen und planen - Eine qualitative Studie zur Professionalisierung von Lehramtsstudent:innen
  9. Förderung der professionellen Unterrichtswahrnehmung von Englischlehramtsstudent:innen durch einen videobasierten Lernbaustein - Ergebnisse einer qualitativen Studie
  10. Gekoppelte Modellierung für inter- und transdisziplinäre, alpine Klimawandelfolgenforschung: Integrationsdimensionen und Beispiele zum Schnittstellendesign aus dem CC-snow Projekt
  11. (Beruflichen) Herausforderungen der Nachhaltigkeitstransformation mit Methoden der Gamification begegnen – Mobile Escape Rooms als Resonanzräume spielerisch-transformativen Lernens
  12. Aufgabenorientierung im kompetenzorientierten Englischunterricht wahrnehmen: Förderung der professionellen Unterrichtswahrnehmung von Lehramtsstudent:innen durch ein Lehr-Lern-Modul