Three avenues for future research on creativity, innovation, and initiative

Research output: Journal contributionsScientific review articlesResearch

Authors

Creativity, innovation, and initiative are psychological processes that facilitate the transformation of individual work roles, teams, and organisations into desired future states. Therefore, the present paper focuses on potential research trends in this increasingly important area. Specifically, we identify three substantive gaps reflecting the needs for greater process differentiation, concept integration, and cross-cultural analysis. First, potential differential antecedents of specific creativity or innovation phases have received insufficient attention. Second, the creativity and innovation research domain may benefit from an integration of recently developed proactivity concepts such as personal initiative and voice behavior. Third, cross-cultural differences in values, motivational orientations, and leadership preferences may determine how creativity and innovation are enacted and cultivated across the globe. With respect to each of these future challenges, we provide suggestions for theoretical and empirical advancements and discuss potential practical and methodological developments.

Original languageEnglish
JournalApplied Psychology
Volume53
Issue number4
Pages (from-to)518-528
Number of pages11
ISSN0269-994X
DOIs
Publication statusPublished - 01.10.2004
Externally publishedYes

Recently viewed

Publications

  1. Exhibition of a Scarf—Daniel Buren, Hermès Éditeur: Photos-souvenirs au carré
  2. Leistungsüberprüfungen durch Schulleistungsstudien und Vergleichsarbeiten
  3. Meta-Image und die Prinzipien des Digitalen im Mnemosyne-Atlas Aby Warburgs
  4. Einleitung: Das Projekt "Bildungsinstitutionen und nachhaltiger Konsum" (BINK)
  5. International Master’s Programme in Sustainable Development and Management
  6. Programa de Maestría Internacional ‘Sustainable Development and Management’
  7. Should Alexander von Humboldt Be Part of Contemporary Geography Education?
  8. Wilhelmshaven - JadeWeserPort: Potenziale und Schwächen, Chancen und Risiken
  9. International Master’s Programme in Sustainable Development and Management
  10. International Master's Programme in sustainable development and management
  11. Control condition design and implementation features in controlled trials
  12. Programa de Maestría Internacional ‘Sustainable Development and Management’
  13. Nachhaltigkeit in die Schule gebracht: Befunde aus einer empirischen Studie
  14. Genderkompetenz als Schlüsselqualifikation für polizeiliche Führungskräfte
  15. AFM imaging and nanoindentation of polymer of intrinsic microporosity PIM-1
  16. Meta-analysis as a tool for developing entrepreneurship research and theory
  17. DaZKom - Ein Modell von Lehrerkompetenz im Bereich Deutsch als Zweitsprache
  18. Controller und Nachhaltigkeit im Kontext neuer Berichterstattungspflichten
  19. Bildung für nachhaltige Entwicklung in der zweiten Phase der Lehrerbildung
  20. Die Kontextuierung von Leistungswerten bei Vergleichs- und Prüfungsarbeiten
  21. What Autism can tell us about the Link between Empathy and Moral reasoning?
  22. Stützlehrerinnen und Stützlehrer in der beruflichen Integrationsförderung
  23. Internationalism, the universal child and the world of children's literature
  24. Political Institutions and Political Elites in Changing Liberal-Democracies
  25. Individuelle Erlebensprävention durch positive Emotionalität und Motivation
  26. Partizipation von Kindern ist gutes Zusammenleben und Arbeit an der Zukunft
  27. Studium und Beruf: Studienstrategien - Praxiskonzepte - Professionsverständnis
  28. Dem Willen des Kindes folgen? - Das Kindeswohl zwischen Gegenwart und Zukunft
  29. La "crisi della rappresentazione" nella filosofia contemporanea della pittura
  30. Interventionen zur Reduktion von Stress und Stressauswirkungen in der Arbeit