The impact of enactive exploration on intrinsic motivation, strategy, and performance in electronic search

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

An experiment was conducted to investigate the effects of enactive exploration on intrinsic motivation, strategy, and performance on an electronic search task. Enactive exploration includes elements of self-guided exploration and error management, which participants in the experimental condition were encouraged to utilise during the practice segment of a training programme. Participants in the comparison condition received the same basic training and completed the same practice segment without the enactive exploration intervention. Enactive exploration produced higher intrinsic motivation than the comparison condition but did not influence other self-regulatory factors. Participants trained in the enactive exploration mode also had higher performance levels on transfer tasks performed under stringent performance expectations. Post-training self-efficacy and satisfaction had a positive influence on the quality of strategies used on the transfer tasks but intrinsic motivation was negatively related to strategy quality. The ways in which enactive exploration instructions influence intrinsic motivation and the effects of intrinsic motivation on strategy and performance on complex tasks are discussed.
Original languageEnglish
JournalApplied Psychology
Volume49
Issue number2
Pages (from-to)263-283
Number of pages21
ISSN0269-994X
DOIs
Publication statusPublished - 01.04.2000
Externally publishedYes

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Präpositionale Ellipsen im Schweizer SMS-Korpus - kontrastiv: Schweizerdeutsch, Französisch und Italienisch
  2. Q-Adaptive Control of the nonlinear dynamics of the cantilever-sample system of an Atomic Force Microscope
  3. Geschlechtsbewusste Gewaltprävention - ein Qualitätsmerkmal in der Kooperation von Schule und Jugendhilfe
  4. Graphismus als Potenzial: Reflexionen über die epistemische Verschränkung von Räumlichkeit und Anschauung
  5. Videostudie zu sprachförderlichen Merkmalen der Lehrersprache und deren Wirkungen auf Schülerleistungen
  6. The messenger as a model in Media Theory. Reflections on the philosophical di-mensions of theorizing Media
  7. Simulation wilder Spekulationen. Oder: Wie einmal Paul Baran mit einem falschen Modell das Internet erfand
  8. Social support as a moderator of the relationship between work stressors and psychological dysfunctioning
  9. Prävention von Leseschwierigkeiten. Wieso das Lesenlernen nicht nur ein grundschuldidaktisches Problem ist
  10. Response of soil fertility indices to long-term application of biogas and raw slurry under organic farming
  11. Arte urbano im Spanischunterricht – die Straßen von Caracas als kultureller und politischer Handlungsraum
  12. Comparative study on the dehydrogenation properties of TiCl4-doped LiAlH4 using different doping techniques
  13. Zur Beurteilung der Gesprächsqualität im telefonischen Verkauf - Zwischenbericht über ein Forschungsprojekt
  14. Nachhaltigkeitskonzepte von Lehrenden im Kontext der Kompetenzentwicklung für eine nachhaltige Entwicklung
  15. Wirkung der globalen Textkohäsion auf das Leseverständnis von Schülern mit heterogenen Lesevoraussetzungen
  16. Population ecology of the rare carabid beetle Carabus variolosus (Coleoptera : Carabidae) in North-west Germany
  17. Die Konsequenzen des demographischen Wandels für den hochkulturellen Sektor am Beispiel der Lübecker Museen
  18. Notes Toward a Performative Theory of Assembly by Judith Butler . Cambridge, MA: Harvard University Press, 2015.
  19. Gespenster, Masken und "spukhafte Wirbel" in H. G. Adlers Studie Theresienstadt 1941-1945 und dem Roman Eine Reise
  20. Mensch und Wald. Theorie und Praxis einer Bildung für nachhaltige Entwicklung am Beispiel des Themenfelds Wald
  21. Future Challenges of Higher Education in the Context of Sustainable Development from a European Point of View
  22. Evaluating OWL 2 reasoners in the context of checking entity-relationship diagrams during software development
  23. Ein Verfahren zur vergleichenden Analyse mündlicher Sprachproben von DaZ-Schüler/-innen: zur Kategorienentwicklung
  24. Video analysis in Design-Based Research – Findings of a project on self-organised learning at a vocational school
  25. Lehrer- und schülerzentrierte Prozessstrukturen kaufmännischen Unterrichts - Ergebnisse einer Beobachtungsstudie
  26. Mit Textprozeduren am (Fach-)Wortschatz arbeiten – sprachliche Mittel in Sachtexten sammeln, entwickeln und anwenden.
  27. Äquivalenz der Mathematik-Kompetenztests in der Sekundarstufe zwischen den Studien NEPS, Ländervergleich und PISA
  28. Adaptive control of the nonlinear dynamic behavior of the cantilever-sample system of an atomic force microscope
  29. Elements histroriques et evolutions de l'entrepreneuriat en milieu universitair apercus allemands et autrichiens
  30. Genesis and dating of Late Pleistocene-Holocene soil sediment sequences from the Lüneburg Heath, Northern Germany
  31. Multidisciplinary characterization of the middle Holocene eolian deposits of the Elsa River basin (central Italy)
  32. Öffentlichkeit als epistemologische und politische Ressource für die Genese umstrittener Wissenschaftskonzepte
  33. Human capital of small-scale business owners and business success: A longitudinal study on moderators and mediators
  34. Geschäftsmodell für regionale Direktvermarktung von Strom in einer Modellregion am Beispiel von Greenpeace Energy
  35. Bewältigungsstrategien von Kindern psychisch kranker Eltern am Beispiel des surrealistischen Malers René Magritte
  36. Fehlende Daten bei Unterrichtsbeobachtungen: Eine Sensitivitätsanalyse anhand von Daten der Schulinspektion Hamburg.
  37. Darstellung der Referenzarbeit: Schmidt, Torben (2007). Gemeinsames Lernen mit Selbstlernsoftware im Englischunterricht
  38. Lebensweltorientierung im Kindergarten - Eine elementarpädagogische Einrichtung aus sozialpädagogischer Perspektive
  39. (Inhibiting) Factors for (Un)Sustainable Behaviour in Relation to the Effects of Education for Sustainable Development
  40. »CO2 causes a hole in the atmosphere« Using laypeople’s conceptions as a starting point to communicate climate change
  41. Permeable reactive barrier technologies for groundwater remediation in Germany: Recent progress and new developments
  42. Einfluss einer trainingsbegleitenden sensomotorischen Intervention auf die sensomotorische Gleichgewichtsregulation