The Distribution of Income of Self-employed, Entrepreneurs and Professions as Revealed from Micro Income Tax Statistics in Germany

Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearch

Authors

As simple as they may be, results describing the world are heavily dependent on the quality of the underlying data. One of the crucial variables in micro-analyses of well-being and human resources is income. This variable becomes even more crucial when the subject of analysis is the situation of the self-employed.

This paper focuses on the distribution of income based on very sound data: the German Income Tax Statistics (Einkommensteuerstatistik) 1992. Tbis was the first actual opportunity to use such asound micro-database to analyse the selfemployed in particular: a 100,000 micro-data sampie of the German Income Tax Statistics for the entire population. New is the comparison between income from dependent and self-employed work with an emphasis on entrepreneurs and professions; also new is the in-depth decomposition of inequality by the employment status (employee, entrepreneur, profession) and by single professions based on a generalised entropy decomposition approach.

One overall striking result is that the occupational status as an employee, entrepreneur or a professional and its relationship to the share of inequality is hardly the most important factor wh ich explains the overall income distribution and inequality pieture of reunified Germany; rather, it is within-group inequality which has the primary influence.
Original languageEnglish
Title of host publicationThe Personal Distribution of Income in an International Perspective
EditorsRichard Hauser, Irene Becker
Number of pages30
Place of PublicationBerlin, Heidelberg ua.
PublisherSpringer Verlag
Publication date11.2000
Pages99-128
ISBN (print)978-3-642-63195-5
ISBN (electronic)978-3-642-57232-6
DOIs
Publication statusPublished - 11.2000

Recently viewed

Publications

  1. Modelle der Klienten-Berater-Interaktion und ihre empirische Bedeutung in der Beratungspraxis
  2. Lebenslanges Lernen als Aufgabe der Universität
  3. Spielen für den guten Zweck
  4. Chocolate-covered Drill & Practice? Möglichkeiten und Grenzen des 'gamifizierten', adaptiven Übens in Fremdsprachenlern-Apps
  5. Artikel 28 AEUV [Zollunion]
  6. Rezension zu Christoph Weischer: Sozialforschung. UVK Verlagsgesellschaft (Konstanz) 2007. 415 Seiten
  7. Transformation des Einzelhandels in osteuropäischen Städten
  8. Artikel 216 AEUV (Vertragsschlusskompetenz)
  9. Artikel 218 AEUV [Vertragsschlussverfahren; Gutachten des EuGH]
  10. Unionale Notstandsverfassung und europäisches Wirtschaftsrecht
  11. Wandel klassischer Demokratievorstellungen in der Rechtswissenschaft
  12. Artikel 26 EUV [Ziele und allgemeine Leitlinien]
  13. EU Policymaking at a Crossroads
  14. Medialisierung der Wissenschaft als Voraussetzung ihrer Legitimierung und politischen Relevanz
  15. Artikel 22 EUV [Strategische Interessen und Ziele]
  16. Publications on International Economic Law 2013–2014
  17. AEUV Art. 215 Wirtschaftsembargo; Beschlussfassung; Rechtsschutz
  18. Europarechtswissenschaft
  19. Interaktives Fremdsprachenlernen: Potenziale und Herausforderungen
  20. Kommentierung zu Art. 350 AEUV: Verhältnis zu Benelux-Staaten
  21. Präpositionale Ellipsen im Schweizer SMS-Korpus - kontrastiv: Schweizerdeutsch, Französisch und Italienisch
  22. Verordnung (EU) 2015/478 des Europäischen Parlaments und des Rates über eine gemeinsame Einfuhrregelung
  23. Medialisierung der Wissenschaft und ihre Relevanz für das Verhältnis zur Politik
  24. Kommentierung der Allgemeinen Einfuhrregelungen (VO (EU) 2015/478) und Schutzmaßnahmen
  25. Artikel 24 EUV [Zuständigkeit; Verfahren; Pflichten der Mitgliedstaaten]
  26. Modelle der Verhältnisbestimmung zwischen theologischer und naturwissenschaftlicher Rationalität aus christlicher Sicht
  27. Artikel 23 EUV [Grundsätze europäischer Außenpolitik; Verweis]
  28. Welche Bedeutung haben lernförderliche Prozesse und naturwissenschaftsbezogene Einstellungen im Elternhaus für die Erklärung sozialer Disparitäten in der naturwissenschaftlichen Kompetenz?