The development of an eco-label for software products: A transdisciplinary process?

Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearchpeer-review

Authors

Research activities are mainly realized in exclusive academic contexts, excluding social actors. However, some disciplines gain a big social relevance and thus should include nonacademics in the research process. One example could be the research in the context of environmental impacts of ICT. Hence, the following paper addresses the question if it stands to reason to apply a transdisciplinary project in the field of Environmental and Sustainability Informatics. To do so, attributes, requirements and a conceptual model of transdisciplinary research are applied to the case example of labelling green software products. The result of this theoretical analysis is that it is possible and promising to apply transdisciplinary ideas to sustainability informatics projects.

Original languageEnglish
Title of host publicationINFORMATIK 2016
EditorsHeinrich Christian Mayr, Martin Pinzger
Number of pages12
Place of PublicationBonn
PublisherKöllen Verlag
Publication date2016
Pages1285-1296
ISBN (electronic)978-3-88579-653-4
Publication statusPublished - 2016
EventAnnual Meeting of the German Informatics Society: Informatik von Menschen für Menschen - Alpen-Adria Universität, Klagenfurt, Austria
Duration: 26.09.201630.09.2016
Conference number: 46
http://www.informatik2016.de/

Bibliographical note

Funding Information:
We would like to thank all the community participants and practitioners who so willingly gave of their time and contributed so candidly to the study. Funding was provided by the National Research Foundation (NRF2047368 and NRF2053690), the University of the Witwatersrand and the Threatened Species Programme, South African National Biodiversity Institute. Michael Philip, the editor, is also thanked for his valuable comments which greatly improved the paper.

    Research areas

  • Environmental informatics, Green software products, Transdisciplinary
  • Business informatics

Links

Recently viewed

Publications

  1. Interaktion und Kommunikation in der Sozialen Arbeit
  2. Lebhafte Artefakte oder „Wenn Roboter Hände schütteln“
  3. Communicative contributions and communicative genres
  4. Management im Sozialen. Kindergarten als Organisation
  5. Environmental Protection of Foreign Firms in Germany:
  6. Einblicke in die physische Geographie Niedersachsens
  7. Musikwirtschaft 2.0. Bestandsaufnahme und Perspektiven
  8. L'impatto del festival MITO Settembre Musica a Milano
  9. Rezension: Dietmar Dath: Maschinenwinter: Suhrkamp 2007
  10. Mental fatigue and the control of cognitive processes
  11. Utilizing learning analytics to support study success
  12. Bildung im Zeichen der globalen Konsumherausforderung
  13. Pre-service teachers’ perceptions of school development
  14. Bildungslandschaften für eine nachhaltige Entwicklung
  15. Können wir es uns leisten, nachhaltig zu wirtschaften?
  16. Textsortenspezifische sprachliche Variation ermitteln
  17. The Psychological Actions and Entrepreneurial Success
  18. Heaven and Earth – Cloud and Territory in the Internet
  19. New York City und der 11. September - Drei Jahre danach
  20. Transzendenz in Beziehung. Zur Diskontinuität der Zeit
  21. Beschwerde, Ombudschaft und die Kinder- und Jugendhilfe
  22. Rebound Effects in Methods of Artificial Intelligence
  23. Erzählungen in Literatur und Medien und ihre Didaktik
  24. Kompetenzorientiertes Lehren und Lernen an Hochschulen
  25. Rollstuhlrugby - Kurzportrait einer spannenden Sportart
  26. Selbstreflexion akademischen Schreibhandelns anstoßen
  27. Editorial zum Schwerpunktthema "Medien statt Gedächtnis"
  28. Das System Schule heute und der Stellenwert von Eltern
  29. Consumerist lifestyles in the context of globalization
  30. Das transdisziplinäre Lehrforschungsprojekt “Leben 2014”
  31. The German Welfare System and the Continuity of Change
  32. Im Mittelpunkt steht Ada. Zur Einleitung in diesen Band
  33. Ohne Anstoß und Unterstützung von außen geht es nicht
  34. Bildung für nachhaltige Entwicklung innovativ gestalten
  35. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung für Kita-Kinder
  36. Bewegte Sprache – Ein Leben mit und für Mehrsprachigkeit
  37. Influence of Different Biogenic Fuels on Base Oil Aging
  38. Partizipation als reflexive Praxis im Hilfeplangespräch?
  39. Zeitschrift für kritische Sozialtheorie und Philosophie
  40. Multimediale Lernumgebungen für das Fremdsprachenlernen