Should we really ‘hermeneutise’ the Digital Humanities? A plea for the epistemic productivity of a ‘cultural technique of flattening’ in the Humanities.

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Sybille Krämer

Why are the Digital Humanities a genuine part of the Humanities? Attempts are currently being made by arguing that computational methods are at the same time hermeneutic procedures (‘screwmeneutics’, ‘hermenumericals’): computation and hermeneutics were mixed. In criticizing this fusion of ‘literacy’ and ‘numeracy’, it is argued that what really connects the classical Humanities and the Digital Humanities is methodologically based on the ‘cultural technique of flattening’ and not on hermeneutics. The projection of spatial and non-spatial relations onto the artificial flatness of inscribed and illustrated surfaces forms a first-order epistemic and cultural potential in the history of the Humanities: diagrammatic reasoning, the visualizing potential of writings, lists, tables, diagrams, and maps, the sorting function of alphabetically ordered knowledge corpora have always shaped and determined basic scholarly work. It is this ‘diagrammatical’ dimension to which the Digital Humanities are linked to Humanities in general. The metamorphosis of texts, pictures, and music into the surface configurations of machine-analyzable data corpora opens up the possibility of revealing latent and implicit patterns of cultural artifacts, and practices that mostly are not accessible to human perception. The quantifying, computational methods of the Digital Humanities operate like computer-generated microscopes and telescopes into the cultural heritage, ongoing cultural practices, and even the culturally unconscious.

Original languageEnglish
JournalJournal of Cultural Analytics
Volume7
Issue number4
Number of pages22
DOIs
Publication statusPublished - 30.01.2023

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2022, Department of Languages, Literatures, and Cultures, McGill University. All rights reserved.

    Research areas

  • cultural epistemology, DH theory, digital media, hermeneutics
  • Cultural studies

Documents

DOI

Recently viewed

Projects

  1. E-Learning basierte Einführungskurse in das Nachhaltigkeitsmanagement und die Betriebswirtschaftslehre (sowie inhaltsbezogen studienrelevante Englisch-Kompetenzen)
  2. Vom Öko zum Ökopreneur – Förderung der Gründung von nachhaltigkeitsorientierten Start-ups und KMU bei nachhaltigkeitsbewussten Studierenden und jungen Erwachsenen
  3. Fühlen Denken Sprechen in der Grundschule - Fortbildung zur durchgängigen inhaltsorientierten Sprachförderung für alle Betreuungspersonen - Teilprojekt Emotionsentwicklung
  4. Theorie-Praxis-Vernetzung im ZZL-Netzwerk in den vier Handlungsfeldern „Heterogenität und Inklusion“, „Kompetenzorientierte Unterrichtsgestaltung“, "Coaching & Mentoring" sowie „Lehrkräftegesundheit".
  5. Sicherung der Ökosystemdienstleistungen und Biodiversität von extensiv bewirtschafteten Kulturlandschaften (ÖkoKult) - Teilprojekt 1: Ökosystemfunktionen und -dienstleistungen von Kulturlandschaften
  6. Beförderung von transformativem Wandel durch das Verbinden von Hochleistungsmodellierung und Transformationsexperimenten - Beiträge zur Überbrückung der Diskrepanz in den Nachhaltigkeitswissenschaften
  7. Kompetenzmodellierungen und Kompetenzentwicklung, integrierte IRT-Basierte und qualitative Studien bezogen auf Mathematik und ihre Verwendung im ingenieurwissenschaftlichen Studium. Teilprojekt Lüneburg: TP B
  8. Pragmatische Lösungen für die Implementation von Maßnahmen zur Stressprävention in Kleinst- und Kleinbetrieben; Teilprojekt Implementierung von webbasierten Trainings zur Bewältigung von Stress und stressbedingten Beschwerden