Professional Text Genres: Writing Standards in Vocational Education

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

Given the expectations towards workers as writers, the need for lifelong learning and flexible career paths in a globalizing world, professional writing is a key competence in vocational training which should be sufficiently considered in previous general education.

Using a variety of methods (stakeholder interviews, document analysis, coding of text quality, statistical tests) the following article analyses a broad book-body of empirical data in order to answer the following research questions: (1) how good is the fit between companies’ requirements and graduates’ writing skills when leaving secondary education? (2) Which school tracks are relevant for learning vocational genres and (3) which sub-skills seem to be especially important for professional writing?

Results show a clear gap between executives’ high expectations towards apprentices’ competencies in the German vocational training system and their insufficient and maladapted previous formation. Nevertheless students’ performances seem to be better as yearly publications in public media would suggest.

This non-satisfying picture of the current situation of teaching professional writing in vocational training cannot be solely explained by the lack of time, one argument that is often put forward. Rather, it seems promising to enhance teachers’ and students’ declarative and procedural knowledge through context sensitive approaches to professional writing.
Translated title of the contributionBerufliche Textsorten: Schreibstandards in der Berufsschulausbildung
Original languageEnglish
Title of host publicationWriting for Professional Development
EditorsGiulia Ortoleva, Mireille Bétrancourt, Stephen Billett
Number of pages20
Place of PublicationLeiden/Boston
PublisherBrill
Publication date04.11.2015
Edition1
Pages233-252
Article number12
ISBN (print)978-90-04-26482-3
ISBN (electronic)978-90-04-26483-0
DOIs
Publication statusPublished - 04.11.2015

Recently viewed

Publications

  1. Thesen zur Förderung nachhaltigen Konsums in Bildungseinrichtungen
  2. Schwerpunktbereich - Einführung in das Planfeststellungsrecht [Part 2]
  3. Schwerpunktbereich - Einführung in das Planfeststellungsrecht [Part 1]
  4. Steigert das Product-Service System Cloud-Computing die Ökoeffizienz?
  5. Selbstkonzept von Lernenden beim Abschätzen physikalischer Größen
  6. Lagrangian structures and transport in turbulent magnetized plasmas
  7. Defining and reorienting competencies for sustainable global change
  8. Ausgewählte Entwicklungen und Konfliktlinien in der Grounded Theory
  9. America's army and the military recruitment and management of 'talent'
  10. Arbeitswissenschaftliche Erkenntnisse zu Arbeitszeit und Gesundheit
  11. Innerstädtisches Einkaufszentrum versus "Rest-City" am Beispiel Siegen
  12. Sprachdiagnose, Sprachförderung und Sprachbildung in der Grundschule
  13. Orban vs. Europäische Union: Europäische Außenpolitik als Druckmittel
  14. Nachhaltige Regionalentwicklung als Kontext für ökonomische Bildung
  15. Strafbarkeitsrisiken für Anwälte im Rahmen von Abmahnungen und Deals
  16. Building capacities for transformative change towards sustainability
  17. Towards a Conceptual Framework of Business Models for Sustainability
  18. Sprachliche Muster als Indikator für die Angemessenheit eines Textes
  19. Depression-specific Costs and their Factors based on SHI Routine data
  20. Entrepreneurial stress and long term survival: Is there a causal link?
  21. Auenböden der Elbe als Archiv für die Stoffdynamik im Einzugsgebiet
  22. The Role of Output Vocabulary in T2T LMs for SPARQL Semantic Parsing
  23. Landschaftsbilder und Landschaftsverständnisse in Politik und Praxis
  24. Stützlehrer als neuer pädagogischer Profi in der Beruflichen Bildung.
  25. Measurement Estimation Skills and Strategies of Lower Grade Students
  26. Schreibkompetenz Hamburger Schülerinnen und Schüler in der 11. Klasse
  27. Geschäftsmodelle und Erfolgsfaktoren von deutschen Bioenergiedörfern
  28. Sozial- und naturwissenschaftliche Bildung in der Grundschule Italiens
  29. Predicting outcome of Internet-based treatment for depressive symptoms
  30. Interaktion zwischen Personen mit und ohne kognitive Beeinträchtigung
  31. Die Lüneburger Landwehr als Gegenstand der Kulturlandschaftsforschung
  32. Erroneous Examples: A Preliminary Investigation into Learning Benefits
  33. Towards a Bayesian Student Model for Detecting Decimal Misconceptions
  34. Rekonstruktive Forschung mit Akteuren im frühpädagogischen Praxisfeld
  35. Learning about European neighbours in primary school teacher training
  36. The Impact of Mental Fatigue on Exploration in a Complex Computer Task
  37. Entwicklung des ,,KI-Campus - die Lernplattform für Künstliche Intelligenz"
  38. Das Mitsichführen von Waffen - sogar bei ortsfesten "Selbstschussanlagen?"
  39. Schulinspektionen in Deutschland - eine erste empirische Zwischenbilanz.
  40. A Method to Enhance the Accuracy of Time of Flight Measurement Systems
  41. Bedarfsanalyse für Kinder psychisch kranker Eltern in Nervenarztpraxen
  42. Die Leuphana Universität Lüneburg und die transkulturelle Wissenschaft
  43. Medical care costs of bipolar Disorders -a systematic Literature review