Natality ‒ Philosophical Rudiments concerning a Generative Phenomenology

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

Authors

  • Christina Schües
In light of the dominant role mortality and death have played in the history of philosophy, I give a few examples of the metaphorical appropriation and (dis-)regard of natality from Plato to the Enlightenment and Heidegger’s phenomenology of being-there. In the second part of the paper, I enfold the meaning of birth as transition and disruption, its meaning for intentionality, and its structural importance for understanding the relationality and generativity of human existence. The three basic questions of ‘Where do I come from?’ ‘From whom am I born?’ and ‘With whom am I born?’ and the incapability of remembering one’s own birth are fundamental to the co-constitution of personal identity and recognizing the centrality of human relations. Understanding natality as a human and worldly condition means putting human relations at the centre of our concerns.
Original languageEnglish
JournalThaumàzein - Rivista di Filosofia
Volume2016/2017
Issue number4-5
Pages (from-to)9-36
Number of pages28
ISSN0035-6239
DOIs
Publication statusPublished - 2017

    Research areas

  • Philosophy - Birth, Human Condition, Relationship, Constitution, Generaltivity, History of Philosophy, Phenomenology

Documents

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Right into the heart. Branford Marsalis and the blues "Housed from Edward"
  2. Begleitung von Lehrenden bei der Implementierung von Forschendem Lernen
  3. Design und Evaluation von interaktiven webbasierten Bruchrechenaufgaben
  4. Rainer Mühlhoff: Immersive Macht. Affekttheorie nach Spinoza und Foucault
  5. Effects of whole-body vibration on postural control in Parkinson's disease
  6. Influence of three different balance shoes on EMG-activity during walking
  7. Edukacja na rzecz zrównowazonego rozwoju jako regionalne przedsie̜wzie̜cie
  8. Entrepreneurial Aalto: Where science and art meet technology and business
  9. Qualitätsentwicklung und Qualitätssicherung in der Schreibzentrumsarbeit
  10. Von der Herausforderung das Leitbild der Nachhaltigkeit zu kommunizieren
  11. Selbstbestimmung und Anerkennung sexueller und geschlechtlicher Vielfalt
  12. Organisationkulturen der Beteiligung und Beschwerde in der Heimerziehung
  13. Rez. Rainer Nicolaysen (Red.): 100 Jahre Hauptgebäude der Universität Hamburg
  14. Equivalence unbalanced-metaphor, case, and example-from Aristotle to Derrida
  15. Point, line, surface as plane. From notational iconicity to diagrammatology
  16. Ecofemminismo e questione animale. Val Plumwood e l'occhio del coccodrillo
  17. Brustvergrößerungen von Frauen zwischen sozialer Anerkennung und Scham
  18. Schmerzassessment bei älteren Menschen in der vollstationären Altenhilfe
  19. Internationaler Masterstudiengang 'Sustainable Development and Management'
  20. Gated Communities in Südafrika - Untersuchungen im Großraum Johannesburg
  21. Internationaler Masterstudiengang 'Sustainable Development and Management'
  22. Comment on "Recent origin and cultural reversion of a hunter-gatherer group
  23. Three avenues for future research on creativity, innovation, and initiative
  24. Exhibition of a Scarf—Daniel Buren, Hermès Éditeur: Photos-souvenirs au carré
  25. Leistungsüberprüfungen durch Schulleistungsstudien und Vergleichsarbeiten
  26. Meta-Image und die Prinzipien des Digitalen im Mnemosyne-Atlas Aby Warburgs
  27. Einleitung: Das Projekt "Bildungsinstitutionen und nachhaltiger Konsum" (BINK)
  28. International Master’s Programme in Sustainable Development and Management
  29. Programa de Maestría Internacional ‘Sustainable Development and Management’
  30. Should Alexander von Humboldt Be Part of Contemporary Geography Education?
  31. Wilhelmshaven - JadeWeserPort: Potenziale und Schwächen, Chancen und Risiken
  32. International Master’s Programme in Sustainable Development and Management
  33. International Master's Programme in sustainable development and management
  34. Control condition design and implementation features in controlled trials
  35. Programa de Maestría Internacional ‘Sustainable Development and Management’
  36. Nachhaltigkeit in die Schule gebracht: Befunde aus einer empirischen Studie
  37. Genderkompetenz als Schlüsselqualifikation für polizeiliche Führungskräfte
  38. AFM imaging and nanoindentation of polymer of intrinsic microporosity PIM-1
  39. Meta-analysis as a tool for developing entrepreneurship research and theory
  40. DaZKom - Ein Modell von Lehrerkompetenz im Bereich Deutsch als Zweitsprache
  41. Controller und Nachhaltigkeit im Kontext neuer Berichterstattungspflichten
  42. Bildung für nachhaltige Entwicklung in der zweiten Phase der Lehrerbildung
  43. Die Kontextuierung von Leistungswerten bei Vergleichs- und Prüfungsarbeiten