Jenseits von Forderungen und Organisierung: Revolten in den französischen Vorstädten

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The uprisings in the French banlieues during the Winter of 2005 had no political effects. At least, this is the conclusion of numerous analyses published soon after the events that did not recognise any political Organisation resulting from the spontaneous protests, primarily because no explicit demands were articulated. The authors refuse such an interpretation and address the challenge that these uprisings pose to our understanding of the political. Addressing the historical as well as everyday dimensions of the conflict, they analyse the transformations in urban policies in the banlieues, showing the importance of migration struggles to this process. How do we understand processes of political subjectivation at times in which social groups are excluded from status, rights, social, political and cultural relations and activities due to citizenship, poverty and urban segregation?
Original languageGerman
JournalDas Argument
Volume52
Issue number6
Pages (from-to)839-848
Number of pages10
ISSN0004-1157
Publication statusPublished - 2011
Externally publishedYes

Recently viewed

Publications

  1. Von Realer Abwesenheit
  2. Räume der Kultur - Kulturräume
  3. Mathematikunterricht, der wirklich bewegt ─ Anlässe zum Modellieren unter freiem Himmel
  4. The gender pay gap under duopsony
  5. Freiwilligkeit und Zwang
  6. Was ist typisch ökonomisch ? Was ist typisch politisch ?
  7. Menschen und Tiere – geschaffen im Bild Gottes
  8. Corporate Social Responsibility
  9. Zielfindung und Konzeptionsentwicklung in der Kooperation von Schule und Jugendhilfe
  10. Anstand als Maß wirtschaftlichen Handelns?
  11. Der Goldstone-Bericht zum Gaza-Krieg 2008/2009 aus Sicht des Völkerrechts
  12. Vertrag über die Europäische Union (EUV) : Artikel 22 [Initiativrecht]
  13. Basic Cost Accounting Terminology: An English-German Dictionary
  14. Fernunterricht und neue Informationstechnologien
  15. Geschäftsführung ohne Auftrag (§§ 677-687)
  16. Leading Practice Publication
  17. Make the European Green Deal Real –Combining Climate Neutrality and Economic Recover
  18. "Das Gute gut und das Böse böse nennen"
  19. Beteiligung und Beschwerdeverfahren in der Kinder- und Jugendhilfe
  20. Innovationsverbund Nachhaltige Smartphones
  21. Zur Notwendigkeit von Nachhaltigkeit in der Corporate Governance
  22. Karl May und die Literaturwissenschaft: ein Thema für Außenseiter?
  23. Wie attraktiv ist der Arbeitgeber Kita für Männer im Vergleich zu Frauen?
  24. Sachunterricht in Bildungslandschaften: Kooperation, Vernetzung, Partizipation
  25. Erläuterungen zu den Themenfeldern Seerecht und Seevölkerrecht
  26. BGH 15. Januar 2015 - I ZR 88/14: Internationale Zuständigkeit für Klage auf Zahlung von Maklerlohn in Verbrauchersache
  27. Mehr als abstrakte Werte...-Menschenrechte und politische Bildung
  28. Aufgaben(orientierung) im kompetenzorientierten Englischunterricht wahrnehmen und planen lernen: Eine qualitative Studie zur Professionalisierung von Lehramtsstudent:innen
  29. Kulturpolitik und Digitalität
  30. Geschlechtergerechtigkeit und Sprachpraxis in universitären Lehr-Lern-Kontexten
  31. Schlüsselkompetenzen für eine nachhaltige Entwicklung der Weltgesellschaft
  32. Wie viel Bildung bieten Berufsbildungswissenschaften?
  33. Yemen's Solar Revolution
  34. Social justice for traditional knowledge holders will help conserve Europe's nature