Globalisation Gangnam-style: The domination of Gangnam-style in touristic online representations

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This article presents cultural globalisation as a highly uneven and selective process, seeing that the exact nature of this “selectivity” of which cultural elements become globalised has not been intensively studied yet. In the case of online representations of places for the purpose of attracting tourists, certain place-schemata are selected to represent the destination and become globalised, while others are left behind. This study set out to analyze what global processes have allowed the Gangnam-style representation of the Gangnam district in Seoul to dominate its touristic online representation, while traditional heritage of the district which includes a UNESCO heritage site has become subsumed in terms of importance for representing the district online. The article draws on scholars of cultural globalisation such as Appadurai (1990), Harvey (1990) and Ritzer (2002) as well as empirical findings around Gangnam-style and the Gangnam district to analyze these processes of selective globalisation. We found that Gangnam-style becomes easily globalised through its fluid nature, being able to freely move through space and time, as well as being largely devoid of distinct content, which renders it more feasible for purposes of globalisation in this period of the globalisation of nothing. Gangnam-style also represents a certain a lifestyle that fits well into global consumer culture, as it promotes consumption and can easily become commoditized. Because traditional heritage on the other hand still travels “slowly” through time and space and is full of distinct local meanings and less easily commoditized, it is a less feasible place-scheme for representing Gangnam online to tourists. We discuss the implication of this drawing on the theory of the Tourist Gaze 3.0, as well as how the findings relate to authenticity and intra-Asian travel.
Original languageEnglish
JournalIlluminare: A Student Journal in Recreation, Parks, and Tourism Studies
Volume15
Issue number1
Pages (from-to)70-85
Number of pages16
ISSN2158-9070
Publication statusPublished - 13.06.2017

Documents

Links

Recently viewed

Publications

  1. Mündlichkeit fördern und bewerten
  2. Das Reden der Neulinge und andere Sünden
  3. Partizipation von Kindern und Jugendlichen
  4. Hindernisse überwinden
  5. Quality of firms' imports and distance to countries of origin
  6. Entwicklung eines Instrumentariums zur Erfassung menschlicher Fehler in gefahrenintensiven Industrien
  7. Umweltchemikalien 50 Jahre nach Silent Spring: ein ungelöstes Problem
  8. Platons politische Philosophie des Fleischesseropfers
  9. Studienziel Persönlichkeit
  10. Die Steine von Venedig
  11. Civil Society Responses to the HIV/AIDS Crisis
  12. Das „Mantra der Mischung“: Die Problematisierung von ethnischer Segregation in Deutschland und den Niederlanden
  13. Für ein Bestiarium der Organisation – Kafkas Grenzwesen
  14. Risikoanalyse für Human Factors
  15. Engaging Teacher Educators with the Sustainability Agenda
  16. Qualitätssteigerung durch duale Beratung in der Schule?
  17. West Africa
  18. Die multimediale Herausforderung und die Wissenschaft von der Musik
  19. Vorne dran bleiben!
  20. Messstand zur automatisierten Messung der radialen Lagerluft von Wälzlagern vor und nach der Montage auf einer Welle
  21. Kollektiver Rechtsschutz im Kapitalmarktrecht
  22. Kann Malen (überhaupt) eine Kulturtechnik sein?
  23. Eine multivariate Szenarienanalyse zur Gerechtigkeitswahrnehmung betriebsbedingter Kündigungen
  24. Geschlechtsunterschiede im selbst eingeschatzten sozial- und Lernverhalten und in den mathematik- und deutschnoten von schulern
  25. Is peoples’ belief in a just world associated with (dis)honesty in romantic relationships?
  26. Determinanten der individuellen Weiterbildungsentscheidung
  27. Das Anforderungsprofil des Insolvenzverwalters
  28. Das QGPS Verfahren
  29. Big Data: Gibt es bald mehr Antworten als Fragen?
  30. Strafrechtsprobleme des gentechnologischen Enhancements im Spitzensport
  31. Lerngelegenheiten im erziehungswissenschaftlichen Studium
  32. Gesundheitsförderung und Schule