Einstellungen von studierenden im 4. studienjahr zur erlangung kommunikativer kompetenzen

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Dorothea Büchtemann
  • Anja Wollny
  • Achim Mortsiefer
  • Jürgen In Der Schmitten
  • Thomas Rotthoff
  • Andre Karger
  • Attila Altiner

Background: Doctor-patient communication and patient-centeredness are of increasing importance to both doctors and the public. Within a qualitative study we focussed on 4th year medical students' selfperception of their own communicative competences, attitudes and their experiences during basic medical education. Methods: We conducted in-depth interviews with nine students. After verbatim transcription the interviews were analysed according to grounded theory. Results: Medical students define "good" doctor-patient- communication in terms of "efficacy" and "control". Medical students are concerned about the "right distance" to patients, which they perceive as a sign of professionalism. The results of our analysis show a discrepancy between students' acknowledgement of the importance of doctor-patient communication and a mostly emotional rejection of such educational content in the medical curriculum. Overwhelmed by the complexity of medicine, 4th year students have nothing more in need as gaining control on their performance. Thus a patient-centred attitude to communication, which allows a certain amount of uncertainness, seems unfavourable for medical students at this stage of their professional development. Conclusions: Accepting this phenomenon may help to develop more student-centred approaches in education on medical communication.

Translated title of the contributionAttitudes of 4th year medical students regarding the achievement of communication skills
Original languageGerman
JournalZeitschrift fur Allgemeinmedizin
Volume87
Issue number3
Pages (from-to)135-142
Number of pages8
ISSN1433-6251
DOIs
Publication statusPublished - 03.2011

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Rez.: Mode und Methode. Die Kybernetik in der Bundesrepublik Deutschland von Philipp Aumann
  2. How and where to map supply and demand of ecosystem services for policy-relevant outcomes?
  3. Situative Identität? Sozialität und Selbstverhältnis unter dem Zeitregime der Spätmoderne
  4. Genese literaler Konzepte - Studien zur didaktischen Theorie schriftsprachlicher Prozesse
  5. Evaluation of a Training Concept in Therapy of Postural Instability in Parkinson`s Disease.
  6. A Review on Higher Education for Sustainable Development - Looking Back and Moving Forward
  7. Measures of microgenetic changes in emotion regulation strategies across life transitions
  8. Pressure effects on activity and selectivity of Candida rugosa lipase in organic solvents
  9. Implementing aspects of inquiry-based learning in secondary chemistry classes: a case study
  10. Nahtstellen nachhaltigen globalen Lernens - Philosophieren als (neue) Aufgabe von Unterricht
  11. Green Software and Green Software Engineering–Definitions, Measurements, and Quality Aspects
  12. Audio/Video-Sampler: Authentische Filmsequenzen und Hörmaterialien für Englisch ab Klasse 8
  13. Die Bedeutung des Stakeholderdialogs für die Nachhaltigkeitskommunikation von Unternehmen
  14. Stakeholder and citizen involvement for Water Framework Directive implementation in Spain
  15. Citizen Linguistics: Spracheinstellungsforschung online. Das Beispiel der Schweizer Dialekte
  16. Anatomia della nazione. Dalla formula trinitaria alle forme della produzione di popolazione
  17. Die EuErbVO und das neue Privileg in internationalen Erbfällen nach Art. 913 Abs. 3 Code civi
  18. Effects of plyometric training on postural control in static and dynamic testing situations
  19. Repeated sampling detects gene flow in a flightless ground beetle in a fragmented landscape
  20. Media-Educational Habitus of Future Educators in the Context of Education in Day-Care Centers
  21. Politisierung des Rechts und Verrechtlichung der Politik durch das Bundesverfassungsgericht?
  22. Können wir sprachförderliche Merkmale der Lehrersprache aus dem Unterricht identifizieren?
  23. Sprechen, Schreiben, Programmieren. Digitalisierung alter Kulturtechniken oder digitale Kultur?
  24. Rhetorische und phonetische Einflussfaktoren auf die Qualität von Telefonverkaufsgesprächen
  25. Professionalisierung von Lehrpersonen für Forschendes Lernen - Herausforderungen und Grenzen
  26. Die Wahrnehmung von temporaler Textkohäsion durch Schüler/-innen am Beispiel eines Sachtextes
  27. Social theatre as a tool for environmental learning processes: a case study from Madrid, Spain
  28. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung als orientierendes Konzept für die Arbeit von Kitas
  29. Nachhaltigkeitskommunikation bezogen auf Bildungsinstitutionen für Kinder unter sechs Jahren
  30. Kompetenzorientierter Umgang mit Normabweichungen beim Schreiben in der Fremdsprache Deutsch
  31. Improving Deficiencies? Historical, Anthropological, and Ethical Aspects of the Human Condition
  32. Lexikalische Erwerbsstrategien auf der Basis primärsprachenunterrichtlicher Wortschatzarbeit
  33. "Auschwitz drängt uns auf einen Fleck": Judendarstellung und Auschwitzdiskurs bei Martin Walser
  34. Zukünftiges Engagement der Studierendeninitiative Greening the University - wie es weiter geht