Celestin Freinet’s printing press: Lessons of a ‘bourgeois’ educator

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Matthew Carlin
  • Nathan Clendenin

This article seeks to provide a new reading of the work of Celestin Freinet and his use of the printing press. Specifically, this article aligns Freinet’s approach to teaching and learning with a counter-reformation in pedagogical thought-an approach that places him both within and outside of the ‘progressive’ turn in education that began to emerge at the end of the nineteenth and beginning of the twentieth centuries. Freinet’s pedagogical experiment in rural France during mid-twentieth century demonstrated the way that student freedom, uninhibited by overarching ideological pre-emption, and unbound from the progressive imperatives typical of reform education in either its Marxist or liberal variants, can be utilized as a way to inspire pedagogical techniques founded on alternative social, political, and anthropological postulates. Specifically, the authors demonstrate how Freinet’s use of the press helps us to think about the following: 1) a different relationship to technology and the role it could play in the conception of the common within the classroom; 2) the creation of an existential good as opposed to the private good discovered through the amassing of property and the advancement of the related notion of progress; 3) and a reaffirmation of the possibility of a genuine workers education.

Original languageEnglish
JournalEducational Philosophy and Theory
Volume51
Issue number6
Pages (from-to)628-639
Number of pages12
ISSN0013-1857
DOIs
Publication statusPublished - 12.05.2019

Recently viewed

Researchers

  1. Christof Radewagen

Publications

  1. Den Mythos zum Mythos machen
  2. The euro and prices
  3. Nonverbale Kommunikation
  4. Aufrecht ins Wochenende
  5. "Egungun be careful, na Express you dey go"
  6. Comment on Cesana-Arlotti et al. (2018)
  7. Einleitung: Recht in Bewegung
  8. Kommentierte Bibliographie
  9. Simulationsbasierte Untersuchung von Energieflexibilität bei der Optimierung in der Hinterlandentwässerung
  10. Plural valuation in southwestern Ethiopia
  11. Mit niedergeschlagenen Augen
  12. Corrigendum to "Integrated assessment of bioelectricity technology options"
  13. School leadership and achievement gaps based on socioeconomic status
  14. Vorabentscheidungsverfahren, Verhältnis zur Nichtigkeitsklage
  15. Lesen durch Hören
  16. Der Umgang von Lehrerinnen und Lehrern mit interkulturellen Problemsituationen
  17. Job maintenance through supported employment PLUS
  18. Hervorragendes Lehrbuch europäischer Regierungssysteme Ismayr, W. (Hrsg.): Die politischen Systeme Osteuropas
  19. Abschluss des Vertrages
  20. Klimaschutz durch Biokohle
  21. Schülerrückmeldungen wirksam machen. Ein Werkstattbericht aus der Arbeit mit dem Linzer Konzept der Klassenführung.
  22. Wider die Botanik! Biologie und Ästhetik der Zwischenwesen um 1900
  23. Auf Ungerechtigkeit antworten
  24. Lives versus Livelihoods? Perceived economic risk has a stronger association with support for COVID-19 preventive measures than perceived health risk
  25. Bilanzierung von Leasingverhältnissen
  26. Qualitätsentwicklung in der schulischen Gesundheitsförderung und Prävention
  27. Sick, Bastian: Der Dativ ist dem Genitiv sein Tod, Folge 3: Noch mehr Neues aus dem Irrgarten der deutschen Sprache.
  28. Die heimlichen Spielregeln der Karriere