Ambidextrous leadership in the innovation process

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

Innovation research is full of paradoxes. Bledow, Frese, Anderson, Erez, and Farr (2009) summarize several kinds of conflicting demands inherent to the innovation process and demonstrate the commonness of tensions within this process. The main paradoxes of innovation are probably achieving a balance of new and old activities, of structured and chaotic activities, and of uncertain and reliable activities. All these activities map onto ambidexterity – the ability to achieve a balance of exploration and exploitation. In this chapter, we will argue that ambidexterity is required within the innovation process, not only on the organizational level but also for each individual person involved in an innovation process. Leaders in the context of innovation need to be able to support subordinates in their attempts to act ambidextrously – by ambidextrous leadership.
Original languageEnglish
Title of host publicationInnovation and international corporate growth
Number of pages14
Place of PublicationHeidelberg
PublisherSpringer
Publication date08.2010
Pages191-204
ISBN (print)978-3-642-10822-8
ISBN (electronic)978-3-642-10823-5
DOIs
Publication statusPublished - 08.2010

Recently viewed

Publications

  1. Das Betriebsverfassungs-Reformgesetz vom Juli 2001
  2. Lehr- und Lehrbedingungen in den Teilnehmerstaaten
  3. Die Mutter-Kind-Beziehung ist uns abhanden gekommen
  4. Ambidextrous leadership in the innovation process
  5. Methoden-Muster: Training von Erziehungskompetenzen
  6. Inkorporierte Normen in der Sprache der Erziehung
  7. Flood risk management via collaborative modelling
  8. Lehr- und Lernbedingungen in den Teilnehmerländern
  9. "We'll put a boot in your ass - it's the American way"
  10. Methoden-Muster: Elternmitarbeit in der Einrichtung
  11. Das aufmerksamkeitsgestörte und hyperaktive Kind
  12. Theorie & Praxis der Sportarten und Bewegungsfelder
  13. Organisationen schöpfen Wert für die Gesellschaft
  14. Diagnostik und Testverfahren für die Sekundarstufe
  15. Schnittstellenaktivität “Mathematische Brückenkurse”
  16. Laborabfälle - Vermeidung, Verwertung und Entsorgung
  17. Diagnostik und Testverfahren für die Sekundarstufe
  18. Diagnostik und Testverfahren für die Sekundarstufe
  19. Editorial:Computer- und Internetgebrauch bei Kindern
  20. Self-initiated expatriates and their career success
  21. Führungsstrukturen im Lichte theoretischer Ansätze
  22. Lehrerprofessionalität zwischen Theorie und Praxis
  23. Finale - Prüfungstraining Realschulabschluss Bayern
  24. Finale - Prüfungstraining Realschulabschluss Hessen
  25. Exports, foreign direct investment, and productivity
  26. Nachhaltigkeitscontrolling: mehr als nur ein Konzept?
  27. Investigacion con celulas troncales humanas adultas
  28. Wissenstransfer für unternehmerische Nachhaltigkeit
  29. Heterogenität - eine Herausforderung für die Bildung
  30. Oscar Wilde, "Der glückliche Prinz und andere Märchen"
  31. Informationskompetenz in den Bildungswissenschaften
  32. Leiblichkeit als Bezugsgröße kritischer Pädagogik
  33. Vom Staunen und ursprünglichen Verstehen im Bewegen
  34. Lernende Regionen durch Regionale Bildungsnetzwerke
  35. Was wirkt? Der Plakatparcours - ein Erfahrungsbericht
  36. Sudoko mathematics for and done by younger students
  37. Führt Schulinspektion zu besseren Schülerleistungen?
  38. Management Consulting Firms as Institutional Agents
  39. Das mehrgliedrige Schulsystem hat noch eine Zukunft