Action theory in clinical psychology

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

The implications of action theory for understanding psychological disturbances, for the use of therapeutic techniques, and for the analysis of what the therapist is doing in therapy are discussed after a brief presentation of action theory. Actions regulated by higher levels require conscious attention to plan development, decisions, and feedback processing. Many aspects of psychological disturbances can be conceptualized as ineffective actions: unclearly formulated goals, lack of knowledge about general principles of one’s own actions and the actions of others, inadequate strategies, automatization of inadequate actions, insufficient criteria to evaluate feedback, or mistaken perception of that feedback. Adequate mastery of skills, therefore, requires a certain degree of automatization. Behavior change in the face of automaticity is possible, and action theory suggests the factors that are relevant in determining how easy or difficult this change will be. The hierarchical nature of regulatory processes has specific implications for the differential impact of therapies.

Original languageEnglish
Title of host publicationGoal Directed Behavior : The Concept of Action in Psychology
EditorsMichael Frese, John Sabini
Number of pages15
Place of PublicationLondon
PublisherTaylor and Francis Inc.
Publication date31.08.2021
Pages296-310
ISBN (print)9780367713980
ISBN (electronic)9781000363760, 9781003150749
DOIs
Publication statusPublished - 31.08.2021
Externally publishedYes

DOI

Recently viewed

Activities

  1. Ästhetik und Geschlecht
  2. Vortrag: Aufgabenkultur im Unterricht: Eine Video- und Interviewstudie an Hauptschulen.
  3. Online-Hilfe zur Bewältigung von Depressionen – Wirksamkeitsprüfung eines begleiteten Onlinetrainings im Vergleich zu reiner Psychoedukation
  4. Governance induces telecoupling: The case of the Belt and Road Initiative
  5. Möglichkeiten empirischer Erfassung und Beschreibung mathematischer (Teil-)Kompetenzen durch schriftliche Leistungstests
  6. Schulinterne Lehrerfortbildung an der Hauptschule Stadtmitte
  7. Tagung ,,Konzepte der Gesellschaftstheorie: William Baumols Markttheorie unternehmerischer Innovation''
  8. Fakultät Management und Technologie (Organisation)
  9. Bauen für die Massenkultur - 2013
  10. Marketing Club Hamburg e.V. (Externe Organisation)
  11. Soziologische Perspektiven auf Verantwortung in der modernen Gesellschaft
  12. Die Bedeutung von Eco und Social Entrepreneurship für Studierende: Eine vergleichende Studie an Universitäten in Deutschland und Südafrika
  13. Wie ging es den Kindern in der Pandemie: Wissenslücken und der marginale Status von Kindern
  14. Der Thesaurus literarischer Sprachfiguren und Bildbegriffe
  15. FROM WHERE I STAND. Feminist Art/Writing: Genealogies, Subjectivities, and Critique
  16. ESRS – Europäische Standards zur Nachhaltigkeitsberichterstattung
  17. Berliner Energietage - 2011
  18. Problemlösen im kompetenzorientierten Musikunterricht. Evaluation der Prozesse und Produkte phasenübergreifender ‚Communities of Practice‘
  19. Workshop für Mentorinnen und Mentoren an den TUM-Referenzschulen
  20. Nachhaltigkeit bewegt die jüngere Generation!
  21. Inklusiver Nawi-Unterricht im Spannungsfeld von Theorie und Praxis