Evaluation des Transferzirkels "Jede(r) ist besonders"

Project: Research

Project participants

Description

Schulen im Umgang mit Vielfalt und Heterogenität zu unterstützen, ist Anliegen des Transferzirkels „Jede(r) ist besonders“ (JIB) der Deutschen Schulakademie (https://deutsches-schulportal.de/schulkultur/jeder-ist-besonders-schulen-engagieren-sich-gemeinsam-fuer-mehr-vielfalt/). Durch ein „Schneeballsystem“ soll in werkstattähnlichen Modulen einerseits gute Praxis zum Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht verbreitet werden, andererseits soll zu einer Haltungsänderung und Professionalisierung der Arbeit der Lehrkräfte beigetragen werden. Hierzu geben in acht zweitägigen Modulen Expert/-innen fachliche Inputs, werden aber auch Methoden der Erwachsenenbildung von den Teilnehmenden erprobt und reflektiert.

Der Transferzirkel „Jede(r) ist besonders“ wird von Frau Prof. Dr. Poldi Kuhl und ihrem Team der Leuphana Universität Lüneburg durch eine wissenschaftliche Evaluation begleitet. Die JIB-Evaluation verfolgt die folgenden Ziele: (1) die Wirksamkeit der JIB-Fortbildungsmaßnahme für Schulentwicklungsprozesse an den teilnehmenden Schulen empirisch zu überprüfen sowie (2) die Schulentwicklungsprozesse an diesen Schulen nachzuzeichnen und so Gelingensbedingungen und auch Barrieren erfolgreicher Schulentwicklung für den Umgang mit Vielfalt und Heterogenität abzuleiten.

Um diesen Zielen nachgehen zu können, wird im Rahmen der wissenschaftlichen Begleitevaluation ein längsschnittlicher Mixed-Methods-Ansatz verfolgt. Dabei werden in der Laufzeit von 2017-2019 zu mehreren Zeitpunkten verschiedene qualitative und quantitative Forschungsmethoden angewendet, z. B. Online-Befragungen, systematische Beobachtung ausgewählter JIB-Module sowie Schulbesuche ausgewählter TN-Schulen.
AcronymJIB-Evaluation
StatusFinished
Period01.06.1730.11.20

Recently viewed

Projects

  1. Campus Virtuell

Publications

  1. Formalised and Non-Formalised Methods in Resource Management-Knowledge and Social Learning in Participatory Processes
  2. Smart cities, smart borders. Sensing networks and security in the urban space
  3. Later Life Workplace Index: Validation of an English Version
  4. Fast response of groundwater to heavy rainfall
  5. Progress and challenge for magnesium alloys as biomaterials
  6. Towards a Model for Building Trust and Acceptance of Artificial Intelligence Aided Medical Assessment Systems
  7. Conditionality of EU funds: an instrument to enforce EU fundamental values?
  8. The effect of complacency potential on human operators’ monitoring behavior in aviation
  9. Exploring fruitful links between real-world laboratory and disciplinary research Introduction of the DKN Future Earth working group LinkLab
  10. Potential bias in meta-analyses of effect sizes in imaging genetics
  11. Lernen in Netzwerken
  12. Introduction to Thinking the Problematic
  13. Understanding spam
  14. Nostalgia is not what it used to be
  15. Burdens, Stresses, Resources and Needs of School Management and Teaching staff during the Corona Pandemic. Results of a qualitative Interview Study at primary and secondary Schools in Hesse
  16. Generation of 3D representative volume elements for heterogeneous materials
  17. The challenges of gamifying CSR communication
  18. The conservation against development paradigm in protected areas
  19. Cross-level Information and Influence in Mandated Participatory Planning: Alternative Pathways to Sustainable Water Management in Germany’s Implementation of the EU Water Framework Directive
  20. “The whole is greater than the sum of its parts” – Exploring teachers’ technology readiness profiles and its relation to their emotional state during COVID-19 emergency remote teaching
  21. The Change Challenge
  22. A hybrid actuator modelling and hysteresis effect identification in camless internal combustion engines control
  23. Expanding the pie or spoiling the cake? How the number of negotiation issues affects integrative bargaining
  24. Be smart, play dumb? A transactional perspective on day-specific knowledge hiding, interpersonal conflict, and psychological strain
  25. Climate-smart socially innovative tools and approaches for marine pollution science in support of sustainable development
  26. Gehen in der Datenbank – Der BMLwalker
  27. Effect of Sn additions on the age hardening response, microstructures and corrosion resistance of Mg-0.8Ca (wt%) alloys
  28. Singularities and Superintelligence
  29. Evaluation of a temporal causal model for predicting the mood of clients in an online therapy
  30. Study Protocol

Press / Media

  1. Too long, didn't read?