Professur für Deutsche Sprache und ihre Didaktik für die Sekundarstufe

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

In the professorship for 'German language and its didactics for secondary education', the focus of teaching is on the fundamentals of linguistics, taking into account everyday language education and language support for monolingual and multilingual children.
In this context, various teaching and learning methods are used to meet the individual needs of pupils. These include, for example, practice-oriented teaching approaches that include the use of digital media, as well as support in the development of effective teaching strategies in the area of language support.

Main research areas

The research focus of the Chair of 'German Language and its Didactics for Secondary Education' is on the (digitally supported) promotion of basic writing and reading skills in secondary education in the context of German as a first language.

Current research projects are:
- SchuMaS NRW - "Schule macht stark" Promotion of reading fluency through the use of an audio pen
- TBA- Tablet-Paper-Hybrid-Study - Cloze dictations in the context of digital tests on the tablet
- Digital reading promotion in the language of origin: Turkish

  1. 2024
  2. Wissenschaftliche Stellungnahme zum KC Sekundarstufe I (Deutsch)

    Neumann, A. (Reviewer), Wagner-Thombansen, J. (Reviewer) & Yilmaz Wörfel, S. (Reviewer)

    10.202415.12.2024

    Activity: Other expert activitiesAcademic ConsultantTransfer

Recently viewed

Publications

  1. Harry Potter - ein Literatur- und Medienereignis im Blickpunkt interdisziplinärer Forschung
  2. Wyzwania edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w konflikcie między praktycznością warunkami strukturalnymi a transferem konceptualnej kompleksowości
  3. Mit Erlebniswerten zum Markenerfolg? Der Einfluss erlebnisorientierter Gestaltung auf Markenziele von Museen.
  4. Kognitives Schätzen aus Sicht der Mathematikdidaktik
  5. „Protonen bei chemischen Reaktionen?“ – didaktische Rekonstruktion des Säure-Base-Konzepts nach Brønsted für die Sekundarstufe II
  6. Konstituenten seglerischer Raumproduktion und ihre touristische Vermarktbarkeit
  7. BESUB III – Zur Beschreibung der Sichtstrukturen kaufmännischen Unterrichts entlang von Sozialformen und Unterrichtsphasen - Ergebnisse einer vertiefenden Analyse mit einem ausdifferenzierten Erhebungsinstrument
  8. Environmental degradation of human metabolites of cyclophosphamide leads to toxic and non-biodegradable transformation products
  9. Die Haftung des Grundstückseigentümers für die Sanierung schädlicher Bodenveränderungen und Altlasten
  10. Promoting Sustainability within the Nordic-Arctic Region's Food System
  11. Lekcja 33-34
  12. NachhaltigZeit
  13. Diagnostic cases in pre-service teacher education
  14. Vertrauensaufbau zwischen geflüchteten Eltern und frühpädagogischen Angeboten
  15. Lernende Tourismusregionen
  16. § 60 Nutzung von Seewasserstraßen
  17. Kompetenzorientiertes Sachrechnen am Beispiel "Ferienkalender"
  18. Was heißt: literaturwissenschaftliche Antisemitismusforschung ?
  19. "'Jeder braucht mindestens ein Fenster'. Isa Genzkens Fensterskulpturen"
  20. Energiewende als Gemeinschaftswerk? Stand und Perspektiven zur Einbindung der Jugend
  21. Renditen von Investitionen in fremdsprachliche Fähigkeiten: Eine Untersuchung von Schülerwahrnehmungen und deren Zusammenhang mit ihren Englischkenntnissen
  22. Schlussfolgern ohne "äh" und "mh"