Junior professorship for business administration, in particular digital transformation

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The professorship in Business Administration, in particular Digital Transformation, deals with individual, organisational and societal change processes with regard to a digitally sustainable transformation of companies and society. The focus is on different corporate and industry contexts: from large diversified organisations, start-ups and entrepreneurs in the global south, to digital platforms and their (invisible) actors (such as rider communities, ghost workers, and micro workers). The theoretical focus is on processes and practices of organising, aspects of temporality and sustainability management. These are mainly investigated through process and systems theory approaches as well as qualitative methods. A particular methodological focus of the professorship is on qualitative meta-studies.

The teaching and research programme is interdisciplinary and integrated into local, national and international networks. The professorship aims to maintain close contact with scientific and practical contacts in research and teaching, as well as to transfer scientific findings into practice.

  1. Exist Women - ScaleF Female Entrepreneurship Program

    Habersang, S. (Project manager, academic) & Wille, C. (Project manager, academic)

    01.01.2531.12.25

    Project: Transfer (professional training)

  2. EXIST Women - ScaleF

    Habersang, S. (Project manager, academic), Wille, C. (Coordination), Friedrich, B. (Partner), Pohlmann, F. (Partner) & Thiem, A. (Partner)

    01.01.2431.12.24

    Project: Transfer (professional training)

  3. A Temporal Perspective on Disruptive Innovation Processes: A new Agenda for Research and Practice

    Stanske, S. (Project manager, academic) & Habersang, S. (Project manager, academic)

    01.11.2331.10.25

    Project: Research

Recently viewed

Activities

  1. Unternehmensstrategische Ebene der ESG-Berichterstattung: Implikationen für Geschäftsmodelle, Interne Kontrollsysteme und Risikomanagementsysteme
  2. Letzel-Alt, V. & Pozas, M. (2024). Inclusive education for refugee students from Ukraine - an exploration of differentiated instruction in German schools.
  3. Entwicklungsfaktor Tourismus: Der Beitrag des Tourismus zur regionalen Entwicklung und lokalen Wertschöpfung in Entwicklungs- und Schwellenländern
  4. Effektives digital gestütztes Üben im kompetenzorientierten EFL-Unterricht: Fokus auf L2-Entwicklung und Feedback in einem intelligenten Tutorensystem
  5. Mutual Learning and Knowledge Integration in Transdisciplinary Development Teams: Empirical Findings about a Collaborative Format in Teacher Education
  6. Working Towards Decent Work on Online Platforms: Building and Maintaining an Institutional Infrastructure Based on the German Social Partnership Tradition
  7. „Papa, jetzt haben wir selbst in Mathe noch Geografie!” - Das Potential von Karten für die Fachdidaktische Forschung und den Geometrieunterricht der Grundschule
  8. „Papa, jetzt haben wir selbst in Mathe noch Geografie!” - Das Potential von Karten für die Fachdidaktische Forschung und DEN GEOMETRIEUNTERRICHT DER GRUNDSCHULE
  9. Personal norms of sustainability and their consequences in ecological-economic systems under uncertainty – The case of rangeland management in semi-arid regions
  10. DAK-Initiative „Gemeinsam gesunde Schule entwickeln“: Ein ganzheitlicher Ansatz zur Begleitung von Schulen auf dem Weg zu gesundheitsförderlichen Organisationen

Publications

  1. Die Krise in der Krise. Sozial-ökologische Perspektiven auf Zuschreibungen, Bestätigungen und Verluste des ‚Reproduktiven’ in Zeiten von ‚Corona’
  2. Jens Pothmann / Holger Schmidt (2022): Soziale Arbeit – die Organisationen und Institutionen (211 Seiten). Opladen und Toronto: Verlag Barbara Budrich
  3. Trait correlation network analysis identifies biomass allocation traits and stem specific length as hub traits in herbaceous perennial plants
  4. Relationships between language-related variations in text tasks, reading comprehension, and students’ motivation and emotions: A systematic review
  5. Nachhaltige Raumentwicklung für die große Transformation – Herausforderungen, Barrieren und Perspektiven für Raumwissenschaften und Raumplanung
  6. „Aber viel wichtiger, ich hoffe, nicht." Funktion und Relevanz beruflicher Nutzung von digitalen Plattformen durch fortgeschrittene Musikstudierende
  7. Alexander Honold: Der Erd-Erzähler. Peter Handkes Prosa der Orte, Räume und Landschaften, J. B. Metzler Verlag, Stuttgart 2017, 566 S., mit 13 Abbildungen
  8. Homo Deus. Eine Geschichte von Morgen. Aus d. Engl. übers. v. A. Wirthensohn. 13. Aufl. München: C. H. Beck Verlag 2017. 576 S. m. 57 Abb. Geb. ISBN 978-3-406-70401-7
  9. Zusammenhänge zwischen einem gemeinsamen Unterricht und kognitiven und non-kognitiven Outcomes von Kindern ohne sonderpädagogischen Förderbedarf
  10. Gendered Energy – Analytische Perspektiven und Potenziale der Geschlechterforschung für eine sozial-ökologische Gestaltung der Energiewende im Raum
  11. Schulen der wirtschaftsberuflichen Bildung im Umgang mit dem Lernfeldparadoxon – eine qualitativ-empirische Exploration didaktischer Jahresplanungen
  12. PoNa – Shaping Nature: Policy, Politics and Polity. Inter- and transdisciplinary research in the policy areas of rural development and agro-biotechnology
  13. Specific SBR population behaviour as revealed by comparative dynamic simulation analysis of three full-scale municipal SBR wastewater treatment plants
  14. Reconciling Scientific, Political and Participatory Perspectives on Sustainable Tourism Indicator Development for Destination Sustainability Assessment
  15. Vermittlung von "Good-Practice"-Methoden eines erziehenden Sportunterrichts im Rahmen des Lehramtsstudiums Sport - Evaluation eines Blended-Learning-Seminars
  16. Identifying determinants of teachers' judgment (in)accuracy regarding students' school-related motivations using a Bayesian cross-classified multi-level model
  17. Toward holistic corporate sustainability-Developing employees' action competence for sustainability in small and medium-sized enterprises through training
  18. Effect of a Web-Based Guided Self-help Intervention for Prevention of Major Depression in Adults With Subthreshold Depression A Randomized Clinical Trial
  19. Legal regimes for regional climate protection and the protection of the seas as dominant topics in international environmental policy and law-conclusion
  20. Spring barley performance benefits from simultaneous shallow straw incorporation and top dressing as revealed by rhizotrons with resealable sampling ports
  21. Function-, incentive- and expense-related compensation of supervisory boards and audit committees - Empirical Evidence in the German DAX 30, MDAX, SDAX and TecDAX
  22. Warum beschäftigen Firmen befristete Arbeitnehmer und Leiharbeitskräfte? Eine theoretische und empirische Analyse mit Daten aus dem Hannoveraner Firmenpanel
  23. „Im Mathematikunterricht muss man auch mit Sprache rechnen!“ – Sprachbezogene Fachleistung und Unterrichtswahrnehmung im Rahmen mathematischer Sprachförderung
  24. Too Scared to Fight Back? Affective Job Insecurity as a Boundary Condition Between Workplace Incivility and Negative Mood States in Temporary Agency Workers
  25. The role of organized publics in articulating the exnovation of fossil-fuel technologies for intra- and intergenerational energy justice in energy transitions