Institute of Fine Arts, Music and Education

Organisational unit: Institute

Organisation profile

The Institute of Fine Arts, Music and Education combines artistic, pedagogical and research-based expertise within the disciplines fine arts and music, with a particular emphasis on contemporary forms and practice. Lecturers offer modules for students enrolled in the Bachelor and Masters programmes within the faculties of Education and Humanities, in addition to the minor programme Popular Music Studies and the Early Childhood Music Further Education programme. Public exhibitions, concerts and other cultural events are of great importance within in the institute. These collaborative projects are innovatively developed and presented with and for our students thereby enriching the cultural life of the university.

Main research areas

Research activities

Junior professorship for Contemporary Art History, Aesthetic Practices

Professorship for Arts Mediation

Professorship for Music Education, in Particular Popular Music
Prof. Dr. Michael Ahlers

Professorship of Musicology, in particular Popular Music Studies
Prof. Dr. Monika Schoop

  1. 2025
  2. Symposium "Music and Cats"

    Schoop, M. (Organiser)

    28.11.202529.11.2025

    Activity: Participating in or organising an academic or articstic eventConferencesResearch

  3. Polylog: Zukünfte des Erinnerns in der Postmigrationsgesellschaft

    Drews, K. (Speaker), Kollender, E. (Speaker), Otremba, L. (Speaker) & Schoop, M. E. (Speaker)

    12.11.2025

    Activity: Participating in or organising an academic or articstic eventExternal workshops, courses, seminarsTransfer

  4. Podiumsdiskussion "Kritik und Perspektiven" - in der Tagung "forschen von Kunst aus"

    Kargin-Zahn, F. (Speaker)

    01.10.202502.10.2025

    Activity: Talk or presentationGuest lecturesTransfer

  5. „Rollenbildung als Bildungsmoment?“

    Kargin-Zahn, F. (Speaker)

    29.09.2025

    Activity: Talk or presentationGuest lecturesResearch

  6. Handlungsleitende Wissensbestände von Lehrkräften zum Umgang mit digitalen Musiktechnologien im Musikunterricht

    Hall, E. (presenter), Krebs, M. (presenter), Kuck, M. (presenter), Phung, V. (presenter), Rolle, C. (presenter) & Völker, J. (presenter)

    25.09.2025

    Activity: Talk or presentationPresentations (poster etc.)Research

  7. Über-diszipliniert und leidenschaftlich diskursiv

    Ahlers, M. (Speaker)

    13.06.2025

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  8. Shaping Musical Futures: Perspectives on Post Digital Music Education

    Ahlers, M. (Speaker)

    07.06.2025

    Activity: Talk or presentationConference PresentationsResearch

  9. „On the aesthetics of reorganisation“

    Kargin-Zahn, F. (Speaker)

    02.06.2025

    Activity: Talk or presentationGuest lecturesResearch

  10. German Society for Popular Music Studies e.V. (External organisation)

    Ahlers, M. (Chair)

    23.05.2025

    Activity: MembershipLearned societies and special interest organisationsResearch

Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 ...22 Next

Recently viewed

Prizes

  1. Best Reviewer

Publications

  1. Bedingungsfaktoren der Studienzufriedenheit von Lehramtsstudierenden
  2. Gamification und Crowdfunding im Innovationsmanagement
  3. Zwischen Wirtschaftsrisiko und Menschheitsverbrechen
  4. Armut – (k)ein Thema für die Frauenhausarbeit?
  5. Kommentierung von Art. 26 AEUV: Binnenmarkt
  6. Prosociality in Business
  7. Führt Schulinspektion wirklich nicht zu besseren Schülerleistungen? Eine Einschätzung zur Belastbarkeit vorliegender Wirksamkeitsstudien aus programmtheoretischer Perspektive.
  8. Zeit- und Einkommensarmut von Freien Berufen und Unternehmern
  9. Was wollen Kinder und Jugendliche in Bezug auf Nachhaltigkeit und Konsum wissen, wie kommunizieren sie und wie informieren sie sich? Eine Literaturanalyse
  10. Toward the sustainability state? Conceptualizing national sustainability institutions and their impact on policy-making
  11. Nachhaltigkeit und Geschlechtergerechtigkeit
  12. Multiplikatives Verständnis von Anfang an
  13. Erwin Panofsky (1892-1968)
  14. Umweltrechnungswesen und Umweltindikatoren
  15. Michel Haar, La fracture de l'histoire. Douze essais sur Heidegger (Grenoble 1995)
  16. Interaktion zwischen Personen mit und ohne kognitive Beeinträchtigung
  17. Die sprachlose Nähe und das ferne Glück
  18. Unterrichtsfeedback als Kerntätigkeit
  19. Metaphernanalyse in der Naturwissenschaftsdidaktik. Wie Metaphern beim Verstehen erneuerbarer Energien helfen können.
  20. Kindeswohlgefährdung in suchtbelastenden Familien
  21. Die Einheiten der Diskursforschung und der Streit um den Methodenausweis
  22. Preisbildung auf Informationsmärkten am Beispiel kommerzieller Datenbanken
  23. § 257 Aufbewahrung von Unterlagen. Aufbewahrungspflichten
  24. Biographische Lernprozesse von Sustainability Entrepreneuren verstehen