The Indian Sundarban Mangrove Forests: History, Utilization, Conservation Strategies and Local Perception

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Covering approximately 10,000 km2 the Sundarbans in the Northern Bay of Bengal is the largest contiguous mangrove forest on earth. Mangroves forests are highly productive and diverse ecosystems, providing a wide range of direct ecosystem services for resident populations. In addition, mangroves function as a buffer against frequently occurring cyclones; helping to protect local settlements including the two most populous cities of the world, Kolkata and Dhaka, against their worst effects. While large tracts of the Indian Sundarbans were cleared, drained and reclaimed for cultivation during the British colonial era, the remaining parts have been under various protection regimes since the 1970s, primarily to protect the remaining population of Bengal tigers (Panthera tigris ssp. tigris). In view of the importance of such forests, now severely threatened worldwide, we trace the areal change that the Indian Sundarbans have undergone over the last two-and-a-half centuries. We apply a multi-temporal and multi-scale approach based on historical maps and remote sensing data to detect changes in mangrove cover. While the mangroves’ areal extent has not changed much in the recent past, forest health and structure have. These changes result from direct human interference, upstream development, extreme weather events and the slow onset of climate change effects. Moreover, we consider the role of different management strategies affecting mangrove conservation and their intersection with local livelihoods.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftDiversity
Jahrgang7
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)149-169
Anzahl der Seiten21
ISSN1424-2818
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 22.05.2015
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2015 by the authors.

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Andreas Maier

Publikationen

  1. Vorwort
  2. Ergebnisse einer Validierungsstudie zum DaZKom-Testinstrument
  3. Molecular crowding creates traffic jams of kinesin motors on microtubules
  4. Hochschulen und nachhaltige Entwicklung
  5. Attraktive Arbeitgeber in der Pflege
  6. Lernmodul „Digitalisiert nachhaltiger wirtschaften!?”
  7. Nachhaltigkeit - Kein Thema!
  8. Zukunftsprojekte finanzieren
  9. Burning Man in Europe: Burns, Culture and Transformation
  10. Desecularising Culture in Method
  11. Stability under learning of equilibria in financial markets with supply information
  12. "Staat zeigen"
  13. Hier werden Parallelwelten im Unterricht sichtbar – Multiperspektivische Unterrichtsvideos in der universitären LehrerInnenausbildung
  14. Exports and firm characteristics
  15. What matters when? The impact of ECB communication on financial market expectations
  16. Vasodilatierende Substanzen in Kläranlagenabläufen und Oberflächengewässern
  17. In a no-win situation
  18. Sprach- und Kultursensibilisierung durch Bilderbücher.
  19. Der gestaltende Staat im Kontext gesellschaftlichen Wandels
  20. Cumulating evidence in environmental governance, policy and planning research: towards a research reform agenda
  21. Lernmodule „CO2- und Wasserfußabdruck”
  22. Another country, another city
  23. On the granularity of the German economy - first evidence from the top 100 companies panel database
  24. Einkommensdynamik bei Selbständigen als Freie Berufe und abhängig Beschäftigte
  25. Unterricht analysieren und reflektieren mit unterschiedlichen Fallmedien: Ist Video wirklich besser als Text?
  26. Ethik mit abstand – tipps und tools zum digitalen training ethischer kompetenzen
  27. Pflanzengesellschaft des Jahres 2020
  28. Geschwisterkonstellationseffekte auf Mathematikleistungen und Hausaufgabenhilfe in TIMSS 2011
  29. Totgesagte leben länger – Zur kulturwissenschaftlichen Renaissance und den Paradoxien von Authentizität
  30. German nuclear phase-out enters the next stage: Electricity supply remains secure - Major challenges and high costs for dismantling and final waste disposal
  31. Kompetenzorientiertes Fachwissen von Mathematik-Lehramtsstudierenden