The decision to start a new firm: personal and regional determinants. Empirical evidence from the Regional Entrepreneurship Monitor (REM) Germany

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAufsätze in SammelwerkenForschung

Authors

The focus of our paper is on the link of two stylized facts — the impact of the region and the impact of socio-demographic determinants like sex and age on an individual’s decision to start a new firm. Doing so we intend to combine two hitherto rarely connected perspectives of entrepreneurship research: the classical and still dominant supply-side perspective which focuses on the individual traits of entrepreneurs (incl. skills, capabilities, sex, age, educational attainment and others) and the demand-side perspective which emphasizes the context (spatial, social, economical) in which entrepreneurship occurs (see Thornton, 1999 for an integration of both schools, see also Johannisson, 2000 and Bolton and Westlund, 2000 on this). We contribute to the literature by empirically investigating two issues: • Does the region matter for the decision to start a new business in Germany ceteris paribus, i.e. after controlling for sex, age, education etc.? • If region matters, what is inside the black box of the regional effect? How does the regional ‘entrepreneurial milieu’ affect the decision to start a new business? Our econometric study is based on data for 10,000 persons from a recent representative survey of the population in ten German planning regions as part of the REM project (see section 3). We use a version of the probit model that takes care of the regional stratification of the data, and the results of the non-linear models are carefully interpreted and illustrated
OriginalspracheEnglisch
TitelGründungsprozess und Gründungserfolg : Interdisziplinäre Beiträge zum Entrepreneurship Research
HerausgeberMichael Fritsch, Michael Niese
Anzahl der Seiten20
ErscheinungsortHeidelberg
VerlagPhysica-Verlag
Erscheinungsdatum2004
Seiten19-38
ISBN (Print)978-3790802009, 379080200X
ISBN (elektronisch)978-3-7908-2679-1
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2004

Bibliographische Notiz

Literaturangaben

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Klassenführung im Unterricht analysieren und verändern. Zweitägige videobasierte Fortbildung für das Schulteams am St.-Anna-Gymnasium, München Teil 2
  2. Educating through pricing? Linking Sustainable Products' availability and pricing in schools and the development of sustainable consumer competence
  3. Vortrag im Forschungskolloquium der Professur für Psychologische Grundlagen in Schule und Unterricht, Prof. Dr. Barbara Drechsel, Universität Bamberg
  4. Makroökonomische Effekte von 100%-Geld, Vollgeld und Co. und Auswirkungen auf die Stabilität und Nachhaltigkeit der Geld- und Finanzordnung - ZÖSS 2013
  5. Die Nachhaltigkeitsdimension einer multivariaten Verknüpfung von Social und Cultural Entrepreneurship: am Beispiel interkultureller Kulturförderung
  6. Contrasting pragmatic choices in responding to thanks in Ireland, England and Canada (New Apporaches to Irish English (Corpus) Pragmatics - 2019, Dortmund)
  7. Digital emigrants: Attitudes, intentions, and experiences of pre-service English foreign language teachers regarding digital game-based language learning
  8. More Effective Natural Resource Management Through Participatory Governance? Taking Stock of the Conceptual and Empirical Literature – and Moving Forward
  9. Erfassung des Selbstkonzepts von Jugendlichen mit Förderbedarf im Schwerpunkt Lernen: Entwicklung und Validierung eines deutschsprachigen Messinstruments.
  10. Topic development and backchanneling in learner-native speaker voice-based telecollaboration (Third Bonn Applied English Linguistics Conference 2014 - BAELc3)
  11. PISA, Bildungsstandards und das Nationale Bildungspanel (NEPS) Vergleich der Rahmenkonzepte und Validierung des NEPS-Testinstruments in den Naturwissenschaften
  12. The Global Perspective of Education for Sustainable Development: Which key competencies do persons need for thinking and acting globally in the world society?
  13. An Evidence-based Approach to the Assessment of Public Participation in Environmental Governance: A conceptual and methodological overview of the ‘EDGE’ project
  14. Gutachter für das Forschungsprojekt 'Wissenschaftliche Begleitung der Gemeinschaftsschulen Baden-Württemberg': Teilprojekt 1: quantitative Unterrichtsbeobachtung
  15. Language diversity and its implications for educational attainment: Is there a reciprocal relationship between students’ career aspirations and language skills?
  16. Wie lässt sich Unterrichtsfeedbackkompetenz messen? Entwicklung und Validierung eines videobasierten Instruments zur Erfassung der Unterrichtsfeedbackkompetenz
  17. Nachhaltigen Konsum fördern in Bildungseinrichtungen: Jugendmilieus, transdisziplinäre Interventionsentwicklung und die Veränderung (hoch)schulischer Konsumkultur
  18. Topic selection and development in learner-native speaker voice-based telecollaborative discourse (Ireland International Conference on Education - IICE 2014, Dublin)
  19. Training on Environmental and Sustainability Education for Teacher Education and Theological Colleges in Southern Nations, Nationalities, and Peoples' Region - 2015
  20. Towards a Culture of Sustainable Consumption: A Transdisciplinary Approach to Organizational and Individual Learning for Sustainability in Educational Institutions
  21. Wie schneiden Schülerinnen und Schüler an Förderschulen bei PISA ab - Ergebnisse aus der PISA 2012-Zusatzerhebung zu Jugendlichen mit sonderpädagogischem Förderbedarf
  22. Vortrag: Varianten videobasierten Lehrens und Lernens in der Lehreraus- und -fortbildung Empirische Befunde zum Einsatz unterschiedlicher Lehr-Lern-Konzepte und Videotypen.
  23. The efficacy of an internet- and mobile-based stress management intervention in employees in different guidance formats: the results of three randomised controlled trials
  24. 14th European Roundtable on Sustainable Consumption and Production (ERSCP) Conference and the 6th Environmental Management for Sustainable Universities (EMSU) Conference - 2010
  25. Promoting pre-service teachers‘ professional vision of classroom management during practical school training: An online- and video-based self-reflection and feedback intervention
  26. Promoting Pre-Service Teachers' Professional Vision of Classroom Management During Practical School Training: An Online- and Video-Based Self-Reflection and Feedback Intervention
  27. Forschendes Lernen – ein Beitrag zur Professionalisierung der Elementarpädagogik. Halbzeit im Projekt „Ausbildung gemeinsam weiterdenken – BAKIP, Universität und Praxis im Dialog
  28. International Academic Partnership “Teaching and Learning Sustainability”: Implementing Higher Education for Sustainable Development at the Universidad Técnica del Norte (Ecuador)
  29. Forschungsperspektiven und ‐formate der wissenschaftlichen Mitarbeiter*innen und Mitarbeiter innen im Kontext des Dortmunder Profils für inklusionsorientierte Lehrer*innenbildung
  30. How to Capture Transdisciplinary Cooperation and Integration in Teacher Education? Introducing a Questionnaire for Accompanying Research on Transdisciplinary Teamwork at the ZZL-Network
  31. Innovative Public Organic food Procurement for Youth Seminar "Esperienze di ristorazione sostenibile italiane e europee a confronto" (Comparison between Italian and European experiences of food school catering) - 2010