The Aesthetic Responsiveness Assessment (AReA): A Screening Tool to Assess Individual Differences in Responsiveness to Art in English and German

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Wolff Schlotz
  • Sebastian Wallot
  • Diana Omigie
  • Michael D. Masucci
  • Sonja C. Hoelzmann
  • Edward A. Vessel

People differ in how they respond to artworks. Measuring such individual differences is helpful for explaining response variability and selecting particularly responsive subsamples. On the basis of a sampleof items indicating relevant behavior and experience, we exploratively constructed the AestheticResponsiveness Assessment (AReA), a screening tool for the assessment of individual differences inresponsiveness to art in English and German. Exploratory and confirmatory factor analyses suggestedthree first-order factors labeled aesthetic appreciation, intense aesthetic experience, and creative behavior,and a second-order factor aesthetic responsiveness. Aesthetic responsiveness was assessed in N = 781 participants from the United States and Germany, and measurement invariance analysis demonstratedfull metric and partial scalar invariance across language versions. AReA scale scores yielded goodreliability estimates. Validation studies confirmed expected associations between AReA scale scores andmeasures of related constructs, as well as continuously and retrospectively recorded responses to music,visual art, and poetry. In summary, the AReA is a promising, psychometrically evaluated instrument toassess aesthetic responsiveness built on a mixture of exploratory and confirmatory construction strategies.It

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftPsychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts
Jahrgang15
Ausgabenummer4
Seiten (von - bis)682-696
Anzahl der Seiten15
ISSN1931-3896
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 11.2021
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung e.V. (Externe Organisation)
  2. Nachhaltige Entwicklung für eine zukunftsfähige Gesellschaft
  3. Otto-Friedrich-Universität Bamberg (Externe Organisation)
  4. 1. DAAD-Fortbildungsseminar Deutsch als Fremdsprache - DaF 2015
  5. Leuphana Universität Lüneburg (Organisation)
  6. Praxeologie & Differenz im erziehungswissenschaftlichen Diskurs
  7. 5th Africa Regional Congress of ICMI on Mathematical Education - AFRICME 2018
  8. ‘Under Fire. Childhood in the Shadow of War’ 2003
  9. Fakultät Management und Technologie (Organisation)
  10. UTM in einer offenen Welt: TP-Monitore in offenen Client/Server-Architekturen
  11. 11th International Conference on Current Research Information Systems - CRIS 2012
  12. Speak now or forever hold your peace: the detrimental effects of communication practices in video meetings’
  13. Strukturelle Objektmerkmale und Identifikationszeiten
  14. Mu­sik­mach­Din­ge, Klang­er­zeu­ger, neu­en In­stru­men­te und hy­bri­de Per­fo­mance-Set­tings
  15. Die an die Schüler/-innen gerichtete Sprache. Erste Ergebnisse einer Studie zur Variation der Lehrer/-innensprache von der Grundschule bis zur Oberstufe
  16. Meditation in der populären Spiritualität/Religion
  17. Begutachtung für das Förderprogramm "Scoping Workshops" der VolkswagenStiftung
  18. Going Green: Teaching Sustainability in the EFL Classroom
  19. „A ‘Brotherhood of Nations’: Weimar Cosmopolitanism and Max Reinhardt’s Post-Dramatic Concept of the Festive Play”
  20. Universität Erfurt (Externe Organisation)
  21. Conspicuous Tourism? Self-representation in the role of the tourist
  22. Förderverein Wachstumswende e.V. (Externe Organisation)
  23. Begutachtung eines Buchmanuskripts für die ChLA
  24. International Workshop in Recent Achievements on the Study of Extreme Events - 2010
  25. Lehrerfortbildung - 2015
  26. Queer Infrastructure and Queer Socialities in the Corina Crisis
  27. Nachhaltigkeit umsetzen in Betrieb und Schule - Einblicke in eine Praxishandreichung
  28. Journal of Management Studies (Fachzeitschrift)
  29. Fakultät Bildung (Organisation)
  30. 14. Internationale Tagung Wirtschaftsinformatik - WI 2019
  31. Brückenkinder - eine Peerstruktur zur Integration von geflüchteten Kindern in der Grundschule?
  32. Assessment von Lehrer:innen-Schüler:innen-Feedback im Microteaching [Konferenz abgesagt]
  33. Get Involved! Going Green – Education for Sustainability in the EFL and STEM/MINT Classroom
  34. Kooperationen im Langzeitpraktikum – Unterrichtsbesprechungen im Lehrendentandem