Self-initiated expatriates and their career success

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Purpose – This paper aims to provide conceptual clarity by distinguishing self-initiated expatriates (SIEs) from company-assigned expatriates (AEs), and skilled migrants; most importantly, it introduces an overarching conceptual framework based on career capital theory to explain SIEs’ career success.

Design/methodology/approach – This conceptual framework is based on a review of the relevant literature on SIE, expatriation, career studies, cross-cultural studies, migration, and other related areas.

Findings – Protean career attitude, career networks, and cultural intelligence are identified as three major types of career capital influencing SIEs career success positively; the predicting relationships between these are mediated by cultural adjustment in the host country. Cultural distance acts as the moderator, which highlights the influence of macro-contextual factors on SIEs’ career development.

Research limitations/implications – The current paper applied career capital theory and did not integrate the impact of family and labour market situation on SIEs’ career development. Further research should test the proposed framework empirically, and integrate the impact of family- and career-related factors into a holistic approach.

Practical implications – When constructing international talent acquisition and retention strategies, organizations and receiving countries should understand the different career development needs and provide SIEs with opportunities to increase career capital during expatriation. Furthermore, the current framework suggests how to adjust to the host country in order to meet career development goals.

Originality/value – The multi-level and sequential framework adds value by identifying specific types of career capital for SIEs and providing a conceptual underpinning for explaining how they interact and foster SIEs’ career success. Moreover, the framework embraces SIEs from both developed and developing economies.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Management Development
Jahrgang31
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)159 - 172
Anzahl der Seiten14
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 02.2012

Bibliographische Notiz

ISSN 0262-1711

    Fachgebiete

  • Wirtschaftspsychologie - Career capital, Career development, Career success, Careers, Protean career, Self-initiated expatriates, Skilled migrants, Network
  • Betriebswirtschaftslehre - Career capital, Career development, Career success, Careers, Protean career, Self-initiated expatriates, Skilled migrants, Network

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Führungsstrukturen im Lichte theoretischer Ansätze
  2. Laborabfälle - Vermeidung, Verwertung und Entsorgung
  3. Editorial:Computer- und Internetgebrauch bei Kindern
  4. Lehrerprofessionalität zwischen Theorie und Praxis
  5. Finale - Prüfungstraining Realschulabschluss Bayern
  6. Self-initiated expatriates and their career success
  7. Finale - Prüfungstraining Realschulabschluss Hessen
  8. Exports, foreign direct investment, and productivity
  9. Nachhaltigkeitscontrolling: mehr als nur ein Konzept?
  10. Investigacion con celulas troncales humanas adultas
  11. Wissenstransfer für unternehmerische Nachhaltigkeit
  12. Heterogenität - eine Herausforderung für die Bildung
  13. Oscar Wilde, "Der glückliche Prinz und andere Märchen"
  14. Informationskompetenz in den Bildungswissenschaften
  15. Leiblichkeit als Bezugsgröße kritischer Pädagogik
  16. Vom Staunen und ursprünglichen Verstehen im Bewegen
  17. Lernende Regionen durch Regionale Bildungsnetzwerke
  18. Was wirkt? Der Plakatparcours - ein Erfahrungsbericht
  19. Sudoko mathematics for and done by younger students
  20. Führt Schulinspektion zu besseren Schülerleistungen?
  21. Management Consulting Firms as Institutional Agents
  22. Organizations as Networks of Communication Episodes
  23. Das mehrgliedrige Schulsystem hat noch eine Zukunft
  24. Bildungsstandards zwischen Beruf und Wissenschaften
  25. Performanz - ohne Verbesserung der Rahmenbedingungen?
  26. Die Bedeutung von Ökobilanzen in Klinik und Praxis
  27. Die Libellen der Stadt Kaltenkirchen, Kreis Segeberg
  28. Multi-agent systems' asset for smart grid applications
  29. Entwicklung emotionaler Kompetenzen im Vorschulalter
  30. Marketing für Innovationen in der Automobilindustrie
  31. Ökologische Lernpotenziale in Beratung und Therapie
  32. Zur Einführung: Persönlichkeitsförderung im Studium
  33. Neuausrichtung von Rechnungslegung und Prüfungswesen
  34. Sind 250 Jahre Entrepreneurshipforschung schon genug?
  35. Inspektionsbasierte Schul- und Unterrichtsentwicklung
  36. Wir müssen reden. Roundtablegespräch zur documenta 12