Pedagogies of preparedness: Use of reflective journals in the operationalisation and development of anticipatory competence

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

In higher education there is a growing demand for graduates with the competence to transform our society toward a sustainable future. Part of this competence in sustainability is anticipatory competence, the ability to engage with multiple futures, manage uncertainty and hold a worldview that the future can and should be steered toward a more just sustainable path. In order to further examine and operationalise anticipatory competence, a course "Sustainability and the Future" was developed and run in the University of Vechta, Germany, as part of an action research cycle exploring key competencies for sustainability in higher education. Reflective journaling was used to explore the competence acquisition process along with focus groups with students after the course. The analysis of this programme shows that while certain subject areas such as values, transport and population models provoke more critical reflection on the future, skills such as the ability to work with emotional aspects of the future, for instance hope, were perceived to be necessary for anticipatory competence.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftSustainability
Jahrgang7
Ausgabenummer8
Seiten (von - bis)10554-10575
Anzahl der Seiten22
ISSN2071-1050
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 07.08.2015
Extern publiziertJa

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Prädiktoren des Kompetenzzuwachses im Bereich Deutsch als Zweitsprache bei Lehramtsstudierenden
  2. Laakso-Taagepera-Index
  3. Museumslandschaft im Wandel
  4. Agenturen und Integrierte Kommunikation
  5. EU-Verbraucherrecht auf dem Prüfstand
  6. Außervertragliche Haftung der EG, allgemein
  7. Zum Einfluss irrelevanter Schallquellen auf verdeckte Aufmerksamkeitsprozesse
  8. Homogene und heterogene Teilnahmeeffekte des Hamburger Kombilohnmodells
  9. Utilization of phenolic compounds by microalgae
  10. Zirker, Angelika: Der Pilger als Kind. Spiel, Sprache und Erlösung in Lewis Carrolls Alice-Büchern
  11. Editorial: Innovation und Forschung in der Arbeits(zeit)organisation.
  12. Archival or perceived measures of environmental uncertainty?
  13. Plural valuation in southwestern Ethiopia
  14. Corrigendum to “Flexible electricity generation, grid exchange and storage for the transition to a 100% renewable energy system in Europe” [Renew. Energy 139 (2019) 80-101]
  15. Attraktive Arbeitgeber im Mittelstand
  16. Katalogeinträge
  17. Arbeitsmarkt und Silver Workers
  18. I’m so sorry
  19. Verhalten von Arzneimitteln in der Wasseraufbereitung
  20. Geschäftsführung ohne Auftrag (§ 680)
  21. Lernorientierung und Autonomie: Unterrichten von den Lernenden aus - spielend möglich?
  22. Emanation, Umkehrung, Ausstreichung. (De-)Naturalisierungen in Technik- und Medientheorie
  23. Forschendes Lernen nach dem 5E-Modell und Showmanship
  24. Role of multi-microalloying by rare earth elements in ductilization of magnesium alloys
  25. The roles of artists in the emergence of creative sustainable cities
  26. Potentiale und Herausforderungen einer empirischen Subjektivierungsforschung
  27. Ausgewählte Entwicklungen und Konfliktlinien in der Grounded Theory