Health promoting schools in germany. Mapping the implementation of holistic strategies to tackle ncds and promote health

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Kevin Dadaczynski
  • Thomas Hering

Noncommunicable diseases (NCDs) and their underlying risk factors are seen as major public health problems that threaten health and welfare systems worldwide. The holistic and re-source oriented Health Promoting School (HPS) approach can serve as an appropriate framework for the prevention and control of NCDs. The paper aimed to map the implementation of HPS activities in German schools and to examine associations with potential influencing factors. A series of cross-sectional online studies including five federal states and 5006 school principals (40.2% males, 50.8% females) from primary and secondary public schools was conducted from 2013 to 2018. Prin-cipal component analysis (PCA) resulted in two factors of HPS implementation (F1: concrete HPS action, F2: capacity building for HPS). Comparing both factors, a lower implementation level could be identified for HPS capacity building with lowest mean values found for regular teacher training and intersectoral collaboration. Multiple binary regression analyses revealed significant associations between low HPS implementation and male gender (OR: 1.36 to 1.42), younger age (OR: 1.47 to 1.90), secondary school (OR: 1.78 to 3.13) and federal state (Lower Saxony = OR: 1.27 to 1.45; Schleswig-Holstein = OR: 1.95 to 2.46). Moreover, low access to resources, decision-latitude and perceived educational benefits were independently associated with both factors of HPS implemen-tation. Based on the results of this study, there is a need to support schools in their capacity building for health (e.g., regular teacher training, cooperation with local health services). Moreover, consid-ering the core mission of schools, more evidence of the educational impact of health promotion and its translation into the language of education is needed for secondary schools in particular.

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer2623
ZeitschriftInternational Journal of Environmental Research and Public Health
Jahrgang18
Ausgabenummer5
Seiten (von - bis)1-16
Anzahl der Seiten16
ISSN1661-7827
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.03.2021

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Zwischen alten Rollen und Egalitätsüberzeugung : Gleichstellungspolitik aus der Perspektive von weiblichen Beschäftigten
  2. Forschungsethik in der Kindheitsforschung - Dilemmata, Standards und Reflexionen für das Forschen über, zu und mit Kindern
  3. Verfahren zum Bearbeiten eines Werkstücks aus einem Faserverbundwerkstoff, insbesondere aus einem Faser-Kunststoff-Verband
  4. Absente Körper und institutionelle Doppelgänger. Zur kollektiven Vorbereitung altersgruppenbezogener Teilnehmerschaften
  5. Screening for Start-up Potential in Universities and Research Institutions - Or How to Map Invisible Innovation Potentials.
  6. L’approche néo-institutionelle et ses implications pour le management des relations avec les stakeholders en phase start-up
  7. Prüfung der nichtfinanziellen Erklärung und der Erklärung zur Unternehmensführung durch Aufsichtsrat und Abschlussprüfer
  8. Bestandsaufnahme und Würdigung der empirischen Rechnungslegungsforschung zum Goodwill Impairment Only Approach nach IFRS
  9. Polarkoordination besser verstehen durch bewegliche und gleichzeitige Darstellung der zugehörigen "kartesischen Funktion"
  10. W-RENA: Eine web-basierte Rehabilitationsnachsorge zur Transferförderung nach stationärer psychosomatischer Rehabilitation
  11. Lernen von älteren oder Lernen durch jüngere Geschwister? Effekte der Geschwisterkonstellation auf schulische Kompetenzen
  12. Policy-Analyse, Demokratie und Deliberation: Theorieentwicklung und Forschungsperspektiven der "Policy Sciences of Democracy"
  13. Begleitforschung zum NRW-Förderprogramm : Meistergründungsprämie für Existenzgründungen im nordrhein-westfälischen Handwerk.
  14. Wissenskommunikation als Möglichkeitsraum umweltpolitischer Verständigung – ein Blick auf die individuelle Handlungsebene
  15. Positive interactions between nitrogen-fixing legumes and four different neighbouring species in a biodiversity experiment
  16. Correlation of Plio-Pleistocene deposits of the Lower Rhine Basin (North-West Germany) and the Valle Ricca pits (Central Italy)
  17. "Also, es hat was Starkes, was Mächtiges, Männer halt ..." - Dimensionen eines militärischen Gendermanagements in Medien und Alltag
  18. Stefan Thomas, Joseph Rothmaler, Frauke Hildebrandt, Rebecca Budde & Stephanie Pigorsch: Partizipation in der Bildungsforschung
  19. Einträge von Bioziden und Transformationsprodukten aus Fassadenauswaschungen in urbane Oberflächengewässer und Grundwasser
  20. Modeling the Clickstream Across Multiple Online Advertising Channels Using a Binary Logit With Bayesian Mixture of Normals
  21. Wirkt sich geschlechtliche Vielfalt im Verwaltungsrat auf die Klimaberichterstattung aus? Ergebnisse internationaler Studien
  22. Forschungsbericht 2006 und Bericht über Auslandsbeziehungen der Fakultät für Wirtschafts-, Verhaltens- und Rechtswissenschaften
  23. E/Z isomerism without a double bond - An unusual type of stereoisomerism, and an unprecedented isomerisation in a bicyclobutane
  24. Von den Leidenschaften junger Menschen oder wie sich Ausdruck und Regulierung von Emotionen in Kindheit und Jugend verändert
  25. A coding scheme to analyse global text processing in computer supported collaborative learning: What eye movements can tell us