Factors influencing local ecological knowledge maintenance in Mediterranean watersheds: Insights for environmental policies

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Irene Iniesta-Arandia
  • David García del Amo
  • Ana Paula García-Nieto
  • Concepción Piñeiro
  • Carlos Montes
  • Berta Martín-López

Local ecological knowledge (LEK) has been found to be one of the main bridges to manage biocultural diversity. We analyzed the factors affecting LEK maintenance and transmission in a Mediterranean watershed. We used a mixed methods approach to evaluate the agricultural LEK in three different dimensions: biological, soil and water management, and forecasting. We found that the main factors for its maintenance were the respondent's time living in the area and the social relationships established among farmers, which involved partner collaboration and farmer information exchanges. Protected areas also played a key role for maintaining the LEK associated with soil and water management. Finally, we found that outmigration and mechanization were the most important indirect drivers of change underlying LEK erosion. We suggest that environmental policies should focus on promoting this experiential knowledge, considering both intergenerational renewal and the gendered aspects of this knowledge.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftAmbio
Jahrgang44
Ausgabenummer4
Seiten (von - bis)285-296
Anzahl der Seiten12
ISSN0044-7447
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 05.2015
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Funding Information:
We thank all the people from the Nacimiento Comarca and Cecilio Oyonarte who kindly collaborated with us during fieldwork. We thank Erik Gómez-Baggethun for his help during the early stages of the research. We also thank two anonymous reviewers, the editors and Marina García-Llorente for their inspiring comments on a previous draft. This research was funded by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness (project CGL2011-30266).

Publisher Copyright:
© Royal Swedish Academy of Sciences 2014.

    Fachgebiete

  • Drivers of change, Gender, Protected area, Semi-arid areas, Traditional agriculture, Traditional ecological knowledge
  • Nachhaltigkeitswissenschaft

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Human-carnivore relations
  2. Erdölmärkte zwischen Corona-Krise, Preiskrieg und Förderkürzung
  3. Banaler Militarismus
  4. Leader-Member Exchange and Teacher Creativity in Nigerian Schools: The Mediating Role of Paradox Mindset and Individual Ambidexterity
  5. Emotion regulation mediates the effect of childhood trauma on depression
  6. Schulleitungen in Deutschland
  7. Dekarbonisiert, digital und demokratisch
  8. Enthusiasm as Affective Labour
  9. Fehler beim schätzen
  10. § 285 Herausgabe des Ersatzes
  11. Inhalte der Umweltverträglichkeitsuntersuchung bei Offshore Windparks
  12. Mehr oder weniger neues Licht
  13. Prädiktoren des Kompetenzzuwachses im Bereich Deutsch als Zweitsprache bei Lehramtsstudierenden
  14. Anmerkung zu OLG Stuttgart, Beschluss vom 12.02.2008 - 2 Ws 328/07, Urheberrecht und Internet
  15. Homogene und heterogene Teilnahmeeffekte des Hamburger Kombilohnmodells
  16. Arbeitsmarkt und Silver Workers
  17. Lernorientierung und Autonomie: Unterrichten von den Lernenden aus - spielend möglich?
  18. Rezension zu: Otto, Hans-Uwe / Polutta, Andreas / Ziegler, Holger (Hg.): Evidence-based Practice – Modernising the Knowledge Base of Social Work?. Opladen: Barbara Budrich 2009
  19. Laypeople in Law
  20. Geschäftsführung ohne Auftrag (§§ 677-687)
  21. Motive für die Wahl des Studiengangs Wirtschaftspädagogik
  22. Ana Ofak/Philipp v. Hilgers (Hg.): Rekursionen. Von Faltungen des Wissens
  23. Sind 250 Jahre Entrepreneurshipforschung schon genug?
  24. The roles of artists in the emergence of creative sustainable cities
  25. Qualitätsmanagement und Evaluation
  26. An empirical study of economic and voluntary work of retired staff
  27. Erteilung des Prüfungsauftrags und Überwachung des Abschlussprüfers durch den Prüfungsausschuss – vorbereitende oder ersetzende Tätigkeit?