Education in residential care and in school: A social-pedagogical perspective on the educational attainment of young women leaving care

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Maren Zeller
  • Stefan Köngeter

Conducted from a social-pedagogical perspective, this study, which is based on biographical analyses, focuses on the question of how education and learning in a broad sense are connected to the academic education of children and youth in out-of-home care. Two case examples of young women who left residential care in Germany (selected from a sample of fifteen cases) highlight different patterns of biographical learning and different connections between biographical and academic learning. The results emphasize that situations of biographical crisis can clearly be an obstacle to successful school attendance. At the same time, if a biographical learning process has taken place, it is very likely that education will be successfully resumed.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftChildren and Youth Services Review
Jahrgang34
Ausgabenummer6
Seiten (von - bis)1190-1196
Anzahl der Seiten7
ISSN0190-7409
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 06.2012
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Thies Lüdtke

Publikationen

  1. Verantwortung als Handlungsdisposition im Lichte des Heckhausenmodells
  2. Driesch und Uexküll
  3. Legal aspects of biomedical research
  4. Halboffene Weidelandschaften in Deutschland
  5. Digitalisierung in der frühkindlichen Bildung
  6. Informationsmanagement für wissenschaftliche Textproduktion
  7. Georgia
  8. Kommunikation, Partizipation und digitale Medien
  9. Bilanzierung von Leasingverhältnissen
  10. Thermal decomposition kinetic of salt hydrates for heat storage systems
  11. Pädagogik, Soziale Arbeit und Digitalität
  12. Uma Caracterização das Polı́ticas de Privacidade Utilizadas em Aplicativos no Brasil
  13. Amerika im Fracking-Boom
  14. Anspruchsgruppen in der neuen europäischen Chemikalienregulierung (REACh)
  15. PluraL - Qualifizierung Lehramtsstudierender für multilinguale und diverse Lernumgebungen in einer postmigrantischen Gesellschaft
  16. P. Chandrasekhara Rao & Philippe Gautier: The International Tribunal for the Law of the Sea: Law, Practice and Procedure, Edward Elgar Publishing, Cheltenham 2018, 392 pages, ISBN: 978-1-78643-300-8.
  17. Genesis and dating of Late Pleistocene-Holocene soil sediment sequences from the Lüneburg Heath, Northern Germany
  18. Debt Equity Swap (DES) – und Gewerkschaften
  19. Participatory scenario planning to facilitate human-wildlife coexistence
  20. Betriebswirtschaftliche Steuerlehre
  21. Rückführung der Kunst in Medienpraxis
  22. Gender und Diversity in der Lehre – ein Sensibilisierungsangebot
  23. Investition in Humankapital.
  24. Rechnungslegung nach dem Bilanzrechtsmodernisierungsgesetz (BilMoG)
  25. Health literacy and mental health of school principals. Results from a German cross-sectional survey
  26. Einfluss der Hochschulen auf den Zugang zum Beruf des Wirtschaftsprüfers
  27. Paratexte und ihre Funktion in der Transformation von Wissensordnungen am Beispiel der Reihe von Theodor Zwingers Theatrum Vitae Humanae
  28. Merkmale änderungsförderlicher Gesprächs- und Reflexionsstile
  29. La scomparsa delle impressioni
  30. Die Sustainability Balanced Scorecard als Integrationsrahmen für BUIS
  31. Liebe