Culture and performance appraisal in multinational enterprises: Implementing French headquarters' practices in Middle East and North Africa subsidiaries

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Dorra Yahiaoui
  • Samer F. Nakhle
  • Elaine Farndale

Performance appraisal requires interactions between managers and employees and as such can be highly sensitive to differences in cultural values. This can be challenging when multinational enterprises (MNEs) are active across different institutional contexts, particularly when operating in the culturally complex Middle East and North Africa (MENA) region. In this qualitative study, we apply institutional theory to explore how performance appraisal practices are implemented and internalized in MNE subsidiaries in the MENA region through manager–employee interactions. A total of 117 interviews were conducted with different headquarter and subsidiary stakeholders (managers and employees) of four French MNEs operating in Lebanon and Tunisia. The findings indicate that, during implementation, performance appraisal criteria, evaluation, and feedback were adapted based on socio-cultural values to achieve internalization. Such values include the emotional relationship between managers and employees, the fear of losing face, high power distance, the desire to avoid confrontation, and high-context communication. Insights for future research are presented regarding the viability of MNEs operating in the MENA region implementing corporate performance appraisal practices.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftHuman Resource Management
Jahrgang60
Ausgabenummer5
Seiten (von - bis)771-785
Anzahl der Seiten15
ISSN0090-4848
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.09.2021

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Offene Zurechnungsfragen in der Lieferkette - zur Auslegung des § 2 VI 3 LkSG
  2. Führt die Neuordnung der Berufsaufsicht und externen Qualitätskontrolle der Wirtschaftsprüfer nach dem APAReG zu einer erhöhten Prüfungsqualität?
  3. Fachdidaktik gut – Fachwissenschaft schlecht?
  4. Bodenlos
  5. Wie klingt das Bild?
  6. §1 Arbeitnehmerfreizügigkeit
  7. Modellrisiken und Verhaltensrisiken
  8. Einspeisung von Biogas in das Erdgasnetz
  9. Nützlinge als Bioindikatoren für die ökologischen Auswirkungen des Pflanzenschutzes in Feldstudien—Methoden und die Probleme bei der Interpretation der Daten
  10. Wood-pastures of Europe
  11. „Hör mal genau hin: .“ – Wie verstehen und erklären angehende Lehrer/innen das silbeninitiale ?
  12. Erstunterricht
  13. Digital Citizenship in the Interactive Dissemination and Perception of Cultural Heritage
  14. Digitalisierung in der frühkindlichen Bildung
  15. Lehrergesundheit und Schulqualität
  16. Resümee: Bildung für nachhaltige Entwicklung – Impulse für die Hochschullandschaft
  17. Perceived Price Fairness in Pay-What-You-Want
  18. Konzept für einen transsektoralen Auftragsbroker als komponente einer Telematik-Infrastruktur
  19. Errechnet, gesteuert, vernetzt
  20. Medical care costs of bipolar Disorders -a systematic Literature review
  21. Europäisierungstendenzen in der Lehrerbildung
  22. Forschung zur ersten Phase der Lehrerbildung
  23. Abschlussbericht zur Online-Befragung "Mehr Zeit für gute Schule"
  24. Reflexiver Eurozentrismus
  25. Wie lehrt man Lehrkräfte lernunterstützend zu lehren? Empirische Befunde zur universitären Lehrkräftebildung im Bereich adaptiver Lernunterstützung im kompetenzorientierten Mathematikunterricht
  26. Der Lehrer als Experte
  27. Zwischen Gemeinschaftsprojekt, Tauschgeschäft und Symbolpolitik
  28. Don DeLillo
  29. Digital Technologies and Expatriation – A Systematic Literature Review
  30. Book Review: European Welfare States and Supranational Governance of Social Policy, by A. Johnson (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2005, ISBN 1403939950)