Consumer (Co-)Ownership in Renewables in Germany

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAufsätze in SammelwerkenForschungbegutachtet

Authors

The German legislator has made the “…preservation of the diversity of actors…” an explicit policy goal introduced since the 2014 recast of the Renewable Energy Sources Act (EEG). Furthermore, sec. 3 no 15 of the 2016/17 recast of the EEG defines citizen energy companies as consisting of at least ten natural persons who are members eligible to vote or in which at least 51 per cent of the voting rights are held by natural persons with a permanent residency in the administrative district of the project location, and where no member or shareholder of the undertaking holds more than 10 per cent of the voting rights. Other measures at the national and the federal states level exist to support citizen energy. Finally, consumer (co-)ownership received explicit recognition of its crucial role in the 2018 recast of the Renewable Energy Directive (RED II) as part of the Clean Energy Package. As of today, RE consumer (co-)ownership comes mainly in two forms: individual ownership and/or leasing arrangements, especially for small PV or battery storage projects, but also for heat pumps, with self-sufficiency being a major motivation as the legal framework is shifting away from guaranteed feed-in tariffs; and collective investments differing with regard to motivation and organizational form. Three legal structures have become “standards” for collective investments in the German RE sector, namely (i) civil law partnerships in use mainly for small PV installations, (ii) limited partnerships with a limited liability company as a general partner common for medium- to large-scale projects, especially in wind energy, and (iii) energy cooperatives whose number has increased significantly in the past, especially in the period 2008—2012.
Titel in ÜbersetzungKonsumentenbeteiligung an Erneuerbaren in Deutschland
OriginalspracheEnglisch
TitelEnergy Transition : Financing Consumer Co-Ownership in Renewables
HerausgeberJens Lowitzsch
Anzahl der Seiten23
ErscheinungsortCham
VerlagPalgrave Macmillan
Erscheinungsdatum2019
Seiten271-293
ISBN (Print)978-3-319-93517-1
ISBN (elektronisch)978-3-319-93518-8
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2019

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Annika Jahnke

Publikationen

  1. Interdisziplinäres Arbeiten der Zivilgerichte
  2. Magischer Sand
  3. Das Linzer Konzept der Klassenführung (LKK)
  4. The Politics of Party Funding
  5. Mathematische Kompetenz
  6. Thinking Against Nature: Nature, Ideation, and Realism between Lovecraft and Shelling
  7. Diagnose von Schreibkompetenzen in der beruflichen Bildung
  8. Funktion und Stellenwert von Kritik in Beiträgen zur Sozialen Arbeit und ihr Verhältnis zu Normativität
  9. Bildungsphilosophie
  10. Silberblicke: Zur Bedeutung des Spiegelbilds für den pädagogischen Blick
  11. Simultaneous determination of alkylphenol ethoxylates and their biotransformation products by liquid chromatography/electrospray ionisation tandem mass spectrometry
  12. Letter to the Editor
  13. Das Wissen der Kriminalgeschichte
  14. Unterrichtsqualität
  15. Das „Mantra der Mischung“: Die Problematisierung von ethnischer Segregation in Deutschland und den Niederlanden
  16. Die geschlechtsspezifische Lohnlücke
  17. Posturale Kontrolle in statischen und dynamischen Messbedingungen - Evaluationen und Trainingsinterventionen.
  18. Rechtschreibunterricht innovieren. Wie die Zusammenarbeit in einer „Community of Practice“ die Unterrichtspraxis von Lehrpersonen verändert
  19. Selbstbezug in videobasierten Unterrichtsreflexionen von Lehramtsstudierenden im Bachelor
  20. Leadership made in Germany
  21. Performanznahe und videobasierte Messung von DaZ-Kompetenz bei Lehrkräften: Skalierung und dimensionale Struktur des Testinstruments
  22. Werkzeugkiste: 26. Action Learning (AL)
  23. Integration der unternehmerischen Nachhaltigkeit in die Portfolioselektion
  24. Nutzen und Nutzung der Schulinspektion. Befunde der Hamburger Schulleitungsbefragung.
  25. Mit allem rechnen