ChatGPT and Its Genre Competence: An Exploratory Study

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Sarah Brommer
  • Karina Frick
  • Adriana Bursch
  • Marina Rodrigues Crespo
  • Laura Katrin Schwerdtfeger
Being able to reciprocate and produce different kinds of texts is a key quality and a core professional competence. Therefore, genre competence is funda-mental in not only educational and academic contexts but also professional environments. This paper addresses the extent to which text-generating AI tools could support the development of genre competence and how suitable they are as a tool for genre-based writing didactics. To answer this, it is nec-essary to examine whether AI tools, such as ChatGPT, are competent in terms of text genres. To do this, the re-search explores whether ChatGPT is capable of producing and revising genre-specific texts or identifying and analyzing genre-specific patterns and whether it produces different outputs in terms of genre. To examine these questions, we have conducted a pilot study that includes several different text types and several areas of application (gener-ating, revising, summarizing, classifying, and analyzing). The paper’s results relate to three aspects of “Education in the Digital World”: a) competencies, b) possible changes to educational and learning processes using AI tools, and c) appropriate tools for education in general.
OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummerw4.4.6
ZeitschriftWeizenbaum Journal of the Digital Society
Jahrgang4
Ausgabenummer4
Anzahl der Seiten33
ISSN2748-5625
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 24.06.2024

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2024, Weizenbaum Institute. All rights reserved.

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Russia: Inadequate Priority Given to Energy Efficiency and Climate Protection
  2. Structural forces driving global integration
  3. Emergent infrastructures
  4. Ready for take off
  5. Rats dying for mice: Modelling the competitor release effect
  6. Multiply metallated organic intermediates: a tris(lithiomethyl)-cyclohexane and a hexalithiotrimethyl-cyclohexanetriolate.
  7. Why phubbing is toxic for your relationship: Understanding the role of smartphone jealousy among "Generation Y" users
  8. Καλλιτέχνιδες, φίλες, αδερφές, νοικοκυρές, ερωμένες, εργαζόμενες ... Ο απόηχος της φεμινιστικής καλλιτεχνικής πρωτοπορίας
  9. Sources of Individual Differences in L2 Narrative Production
  10. Systematische Entwicklung von passiven Gelenken für parallele strukturen zur Vergrößerung des Arbeitsraums
  11. Digitalisierung und Arbeitsorganisation: Narrative, Praxis und Gestaltungsoptionen
  12. Islamophobia
  13. Unterrichtsvideos in der Lehrerfortbildung
  14. Response shifts in mental health interventions
  15. Abschluss des Vertrages
  16. Interne Revision und Aufsichts-/Verwaltungsrat
  17. Extrusion Benchmark 2007
  18. Thinking beyond Western commercial honeybee hives
  19. Managementaspekte operationeller Risiken
  20. Vorschläge für einen klimagerechten Ausbau der Photovoltaik und Windenergie
  21. §14 Funktion und Auswahl von Referenzgebieten des europäischen Verwaltungsrechts
  22. Anarchive künstlerischer Forschung. Vom Umgang mit Archiven experimenteller und forschender Kunst
  23. Die Kunst auf dem Weg in die blaue Ökonomie
  24. Heterogene Erlebensprozesse im kaufmännischen Unterricht?
  25. Student Crowd Research
  26. Wirtschaftskriege - Geschichte und Gegenwart
  27. Vom Behandlungszwang zur Freiwilligkeit : eine Evaluation des Entwicklungsprozesses von der sekundären zur primären Behandlungsmotivation bei Gewalttätern
  28. Renditen von Investitionen in fremdsprachliche Fähigkeiten: Eine Untersuchung von Schülerwahrnehmungen und deren Zusammenhang mit ihren Englischkenntnissen
  29. Ordnen, was nicht zu sehen ist