Central bank announcements: Big news for little people?

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Little is known on how and whether central bank announcements affect consumers’ beliefs about policy-relevant economic figures. This paper focuses on consumers’ perceptions and expectations of inflation and interest rates and confidence therein. Based on a sound identification (running surveys shortly before and after communication events), and relying on above 15,000 observations, spanning over 12 FOMC press conferences between December 2015 and June 2018, we document the impact of the central bank communication on the general public. While announcement events have no measurable direct effect on average beliefs, they make people more likely to receive news about the central bank's policy. In general, informed consumers tend to have lower perceptions and expectations, higher confidence and, at least for perceived inflation, smaller errors.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Monetary Economics
Jahrgang108
Seiten (von - bis)21-38
Anzahl der Seiten18
ISSN0304-3932
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 12.2019
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. The impact of September 11th, 2001 on the job prospects for foreigners with Arab background
  2. Künstliche Feuchtflächen in Hochwasserrückhaltebecken – eine Chance für die Reduzierung von Pflanzenschutzmitteleinträgen in Gewässer
  3. Kommunikationsmediengeschichte
  4. Repräsentationen von Geburt in den Medien
  5. Verdeckte Gewinnausschüttung gemäß § 8 Abs. 3 S. 2 KStG bei Beauftragung des Gesellschafter-Geschäftsführers als Subunternehmer (Kommentierung des BFH-Urteils vom 09.07.2003, I R 100/02), Fach 4 KStG, § 8
  6. Formen des Gesprächs – Gespräch der Formen
  7. Higher education for sustainability
  8. Abschreiben von Übungsaufgaben in traditionellen und innovativen Mathematikvorlesungen
  9. Internationalisierung kleiner und mittlerer Unternehmen
  10. Das Ende der Steueroasen?
  11. Per un umanismo di matrice relazionale
  12. Tradition und Innovation: Region und Bildung in einer nachhaltigen Entwicklung
  13. ‘The human shield effect’: Human-wildlife co-occurrence patterns in the coffee forests of southwestern Ethiopia
  14. "Jetzt sieht es doch wie ein Mann aus!" Umgang mit der Darstellung einer textlosen Bildnarration im Eltern-Kind-Dialog
  15. Individuelle oder kollektive Unternehmensführung? Die Bedeutsamkeit von Führungsteams in kleinen und mittleren Unternehmen
  16. Das Rätsel der Ankunft
  17. "Versuch macht klug", Teil 6
  18. Book Review: European Welfare States and Supranational Governance of Social Policy, by A. Johnson (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2005, ISBN 1403939950)
  19. Kunstzentren und Kunstmarktzentren: Paris, Wien, Zürich und Hamburg
  20. Junk Food - I'm loving it?
  21. Who sees what?
  22. Wie Digitalität die Geisteswissenschaften verändert. Neue Forschungsgegenstände und Methoden.
  23. Psychometric Properties of Creative Personality Scale among Secondary School Students
  24. When passions collide: Passion convergence in entrepreneurial teams
  25. Socialities of practice
  26. Partizipation am Beispiel von Preisbildung
  27. Palaeoenvironmental investigations of the holocene sedimentary record of the garding-2 research drill core, Northwestern Germany
  28. In Krisen aus Krisen lernen
  29. Kennlinienorientiertes Lagermanagement
  30. Die Bedeutung der Privilegierung nach § 35 BauGB für die Finanzierung von Biogasanlagen
  31. Jugend- und Justizpolitik in Hamburg