Business cases and corporate engagement with sustainability: Differentiating ethical motivations

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

This paper explores links between different ethical motivations and kinds of corporate social responsibility (CSR) activities to distinguish between different types of business cases with regard to sustainability. The design of CSR and corporate sustainability can be based on different ethical foundations and motivations. This paper draws on the framework of Roberts (Organization 10:249–265, 2003) which distinguishes four different ethical management versions of CSR. The first two ethical motivations are driven either by a reactionary concern for the short-term financial interests of the business, or reputational, driven by a narcissistic concern to protect the firm’s image. The third responsible motivation works from the inside-out and seeks to embed social and environmental concerns within the firm’s performance management systems, and the fourth, a collaborative motivation, works to bring the outside in and seeks to go beyond the boundaries of the firm to create a dialogue with those who are vulnerable to the unintended consequences of corporate conduct. Management activities based on these different ethical motivations to CSR and sustainability result in different operational activities for corporations working towards sustainability and thus have very different effects on how the company’s economic performance is influenced. Assuming that corporate managers are concerned about creating business cases for their companies to survive and prosper in the long term, this paper raises the question of how different ethical motivations for designing CSR and corporate sustainability relate to the creation of different business cases. The paper concludes by distinguishing four different kinds of business cases with regard to sustainability: reactionary and reputational business cases of sustainability, and responsible and collaborative business cases for sustainability.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Business Ethics
Jahrgang147
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)241-259
Anzahl der Seiten19
ISSN0167-4544
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 06.11.2018

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Group formation in computer-supported collaborative learning
  2. Kritik als Urteilskraft - wenn Trolle postkritisch nachahmen
  3. Preserving Colias myrmidone in European cultural landscapes
  4. Globalization and the societal consensus of wealth tax cuts
  5. Stand und Herausforderungen der Bürgerenergie in Deutschland
  6. Polyfluoroalkyl compounds in the East Greenland Arctic Ocean
  7. Polizei und Jugendliche in der Geschichte der Bundesrepublik
  8. Wildnisgebiete-Möglichkeitsräume für nachhaltige Entwicklung?
  9. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  10. Aufbau und Führung von Nachhaltigkeitsmarken in Social Media
  11. Corporate contributions to the Sustainable Development Goals
  12. Pädagogik und Zwang, Minderjährigenrechte und Freiheitsschutz
  13. Education for a sustainable development – European Approaches
  14. Schreiben und Mehrsprachigkeit im Rahmen von Lehramtsstudien
  15. Sources of Individual Differences in L2 Narrative Production
  16. Services from plant-pollinator interactions in the Neotropics
  17. Solution for spillway chute aeration through bottom aerators
  18. Wood-pastures in a traditional rural region of Eastern Europe
  19. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  20. Die Finanzierung des Flächenrecyclings durch Kreditinstitute
  21. Biologische Vielfalt und Bildung für nachhaltige Entwicklung
  22. Nachhaltigkeitskompetenzen in Unternehmen und Organisationen
  23. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  24. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  25. Zeit- und Einkommensarmut von Freien Berufen und Unternehmern
  26. Zeit- und Einkommensarmut von Freien Berufen und Unternehmern
  27. Welches Wissen brauchen Lehrkräfte für inklusiven Unterricht?
  28. Freie Pizzawahl für Informatiker und Wirtschaftsinformatiker
  29. International sojourn experience and personality development
  30. Biografische Berufswege im Horizont der Gilde Soziale Arbeit
  31. Strategien von Grundschulkindern im Umgang mit Verhältnissen
  32. Thesen zur Koinzidenz von Symbolwert und Marktwert der Kunst
  33. Stadt als Möglichkeitsraum – Möglichkeitsräume in der Stadt
  34. Climatic distribution of tree species in the Atlantic Forest