Analytical prediction of wall thickness reduction and forming forces during the radial indentation process in Incremental Profile Forming

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Incremental Profile Forming (IPF) is a recently introduced flexible tube forming technology, which allows the
manufacture of tubular structures with varying cross-sectional geometries along the longitudinal axis of the part.
The process is characterized mainly by the operation of several tools, laterally moving, indenting and deforming
the initial tubular workpiece. In kinematic IPF the use of universal tools with hemispheric tool shapes allow the
flexible manufacture of highly complex parts since its geometry is mainly defined by the tool motions. Thinning
of the tube material in the tool contact region is typical for kinematic IPF forming processes. In order to predict
the forming behavior, an analytical model is developed taking the tube dimensions, the tool geometry as well as
the tube material into account. Based on the predicted forming behavior, the process force during the indentation
process is also determined analytically. The validation of the analytical model is performed by experimental
and numerical investigations. After the geometrical analysis of the tool contact region and the tube
deformations, the plastic strain distribution in the forming zone is described, in order to predict the reduction of
the wall thickness. Furthermore, the analytical model allows the prediction of the forming force course over the
indenting depth for various process parameters
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Materials Processing Technology
Jahrgang267
Seiten (von - bis)68-79
Anzahl der Seiten12
ISSN0924-0136
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 05.2019

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Different Subcultures in Residential Groups in Germany – Implications for Participation and the Victimization of Children and Young People
  2. KomPädenZ, Anrechnung beruflich erworbener Kompetenzen von Erzieherinnen und Erziehern auf einen BA-Studiengang Sozialarbeit/Sozialpädagogik
  3. Tracking Sustainability Targets with Quantitative Indicator Systems for Performance Measurement of Industrial Symbiosis in Industrial Parks
  4. Kopftuchverbote im Arbeitsverhältnis und das Verbot von Diskriminierungen wegen der Religion. Urteil des EuGH (Große Kammer) vom 15. Juli 2021
  5. Rezension zu: Understanding the city, contemporary and future perspectives, John Eade and Christopher Mele (eds.), Oxford, UK Blackwell, 2002, 384 pp.
  6. Milena Cairo/Moritz Hannemann/Ulrike Haß/Judith Schäfer (Hg.): Episteme des Theaters. Aktuelle Kontexte von Wissenschaft, Kunst und Öffentlichkeit
  7. Lutz Hieber / Dominik Schrage (Hg.): Technische Reproduzierbarkeit. Zur Kultursoziologie massenmedialer Vervielfältigung, Bielefeld 2007: transcript
  8. Toxicity testing with luminescent bacteria - Characterization of an automated method for the combined assessment of acute and chronic effects
  9. Reporting and Analysing the Environmental Impact of Language Models on the Example of Commonsense Question Answering with External Knowledge
  10. Rezension zu Rug, W. (2012): 77 Klangbilder gesprochenes Deutsch. Übungen, Spiele, Tipps und Tricks zum phonetischen Training Deutsch als Fremdsprache.
  11. Das Werkzeug des psychodynamischen psychotherapeuten - Verbale Interventionstypen aus theoretischer und aus der praxis abgeleiteter perspektive
  12. Rezension zu Linke, Christine (2010): Medien im Alltag von Paaren. Eine Studie zur Mediatisierung der Kommunikation in Paarbeziehungen. Wiesbaden: VS.
  13. Language Development in Diverse Settings: Interdisziplinäre Ergebnisse aus dem Projekt "Mehrsprachigkeitsentwicklung im Zeitverlauf“ (MEZ). Editorial.
  14. Der „Reichtum“der Korinther und die paulinische Kollekte 2 Kor 8-9 und die Frage der sozial-ökonomischen Zusammensetzung der korinthischen Gemeinde
  15. Überprüfung eines Kompetenzmodells und Messinstruments zur Strukturierung allgemeiner pädagogischer Kompetenz in der universitären Lehrerbildung
  16. Rekonstruktionen konvergenter und divergenter Problemlösetypen und -modi in musikalisch-kreativen Prozessen und der Aneignung von MusikmachDingen