Teaching Struggling Adolescent Readers. A Comparative Study of Good Practices in European Countries

Projekt: Forschung

Projektbeteiligte

Beschreibung

Schülerinnen und Schüler, die nicht über grundlegende Lesefähigkeiten verfügen, werden in unserer Wissensgesellschaft zukünftig große Schwierigkeiten haben, denn die Fähigkeit zum Lesen ist die Voraussetzung für jede Art von Wissenserwerb und lebenslangem Lernen. Laut PISA-Studie 2006 gehören in Europa knapp 25% aller Jugendlichen zu den sog. „Risikoschülern“, deren Lesekompetenz unter dem Minimalstandard liegt. Unter den fünf Vergleichskriterien, die die EU-Kommission [Generaldirektion Education and Culture] im Rahmen des Lissabon-Prozesses definierte, sind die leseschwachen Jugendlichen die einzige Gruppe, bei der seit 2000 nicht nur keinerlei Fortschritt erzielt wurde, sondern bei der im Gegenteil sogar eine Verschlechterung der Situation eingetreten ist. Von dem für 2010 definierten Ziel ist die Europäische Union noch weit entfernt: „By 2010 the percentage of low achieving 15-year olds in reading literacy in the EU [Stand 2000: 21, 3 %] should decrease by at least 20 %“.

Das von November 2006 bis Mai 2009 laufende ADORE-Projekt setzte hier an und forschte nach den Ursachen von Leseschwäche sowie Beispielen guter Praxis in der Förderung von leseschwachen Jugendlichen – und das an Schulen in elf europäischen Ländern. ADORE steht für “Teaching Struggling Adolescent Readers. A Comparative Study of Good Practices in European Countries”. Die Projektleitung liegt beim Institut für Deutsche Sprache und Literatur und ihre Didaktik der Leuphana Universität Lüneburg: Prof. Dr. Christine Garbe als Projektkoordinatorin, Prof. Dr. Swantje Weinhold und PD Dr. Karl Holle. Das Projekt wurde im Rahmen des Sokrates-Programms der EU-Kommission mit der höchstmöglichen Fördersumme (rund 440.000 Euro Drittmittel) ausgestattet. Im Frühjahr 2008 reisten international zusammengesetzte Forscher-Teams nach Belgien, Deutschland, Estland, Finnland, Italien, Norwegen, Österreich, Polen, Rumänien, in die Schweiz und nach Ungarn. Dabei wurden gute Lesekonzepte in der praktischen Umsetzung in der Schule untersucht, Unterrichtsbesuche durchgeführt und die Beteiligten (Lehrkräfte und Schülerinnen wie Schüler) interviewt.
AkronymADORE
StatusAbgeschlossen
Zeitraum15.11.0630.03.10

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Urban spaces of possibility and imaginaries of sustainability
  2. 25th International Conference on System Theory, Control and Computing
  3. Just why, how and when should more participation lead to better environmental policy outcomes? A causal framework for analysis
  4. Linking Teaching and Learning Formats with Student Development of Key Sustainability Competencies
  5. Developing the ‘Benign by Design’ Approach for a Rational Design of Green Derivatives of b -Blockers: Propranolol as an Example
  6. RHYTHMS OF ATTUNEMENT
  7. Preliminary results of a web-based and mobile stress-management intervention for employees
  8. Predicting negotiation success with a multitude of negotiators’ inter-individual differences—a latent personality model of the successful negotiator
  9. Co-creation in Open Strategy and Entrepreneurship
  10. On the measuring accuracy of the “Vehrs-Hebel”, a scaling apparatus for nonverbal real-time assessment of perceived quantity
  11. Connect US – A Discussion of Innovative Teaching Projects
  12. Empathic Healthcare Chatbots: Comparing the Effects of Emotional Expression and Caring Behavior
  13. Cross-Cultural Validation of the LLWI: Example of an English Language Version
  14. Object-oriented scarcity as a technology of governmentality
  15. Requests in Nigerian and British English conversational interactions: A corpus-based approach.
  16. Understanding Societal Development and Moral Progress: The Contribution of the World Values Surveys
  17. Workshop mit David Bates: "Compossible Worlds"
  18. Networks, Transcultural Entanglements, and the Power of Aesthetic Choices: Artistic Encounters in the Medieval Afro-Eurasian World
  19. BiSS Netzwerktreffen Evaluationsprojekte
  20. Evaluating the efficacy and cost-effectiveness of web-based prevention of major depression
  21. Professional School (Organisation)
  22. Thinking of Time - A Resource which Should be Allocated Equally

Publikationen

  1. Hermann Stutte
  2. Deconstructing the Theoretical Language of Process Research
  3. A blackboard architecture for workflows
  4. Optimal scheduling of AGVs in a reentrant blocking job-shop
  5. Model based logistic monitoring for supply and assembly processes
  6. Using Principal Component Analysis for information-rich socio-ecological vulnerability mapping in Southern Africa
  7. Integratives Gendering in der Lehre
  8. A Semiparametric Approach for Modeling Not-Reached Items
  9. A systematic survey of business models for smart micro-grids under current legal and incentive conditions
  10. Effectiveness of a Guided Internet- and Mobile-Based Intervention for Patients with Chronic Back Pain and Depression (WARD-BP): A Multicenter, Pragmatic Randomized Controlled Trial
  11. Biodiversity in space and time - towards a grid mapping for Mongolia
  12. Advancing understanding of natural resource governance
  13. Ensuring the Long-Term Provision of Heathland Ecosystem Services—The Importance of a Functional Perspective in Management Decision Frameworks
  14. A highly transparent method of assessing the contribution of incentives to meet various technical challenges in distributed energy systems
  15. Disentangling trade-offs and synergies around ecosystem services with the influence network framework
  16. Control oriented modeling of DCDC converters
  17. From temporal myopia to foresight: Bridging the near and the distant future through temporal work
  18. A four-component classification of uncertainties in biological invasions: implications for management
  19. What drives the spatial distribution and dynamics of local species richness in tropical forest?
  20. Aspect-oriented software development
  21. Mapping industrial patterns in spatial agglomeration
  22. Predictors of adherence to public health behaviors for fighting COVID-19 derived from longitudinal data
  23. Model Predictive Control for Energy Optimization in Generators/Motors as Well as Converters and Inverters for Futuristic Integrated Power Networks
  24. Generalized self-efficacy as a mediator and moderator between control and complexity at work and personal initiative