Teaching Struggling Adolescent Readers. A Comparative Study of Good Practices in European Countries

Projekt: Forschung

Projektbeteiligte

Beschreibung

Schülerinnen und Schüler, die nicht über grundlegende Lesefähigkeiten verfügen, werden in unserer Wissensgesellschaft zukünftig große Schwierigkeiten haben, denn die Fähigkeit zum Lesen ist die Voraussetzung für jede Art von Wissenserwerb und lebenslangem Lernen. Laut PISA-Studie 2006 gehören in Europa knapp 25% aller Jugendlichen zu den sog. „Risikoschülern“, deren Lesekompetenz unter dem Minimalstandard liegt. Unter den fünf Vergleichskriterien, die die EU-Kommission [Generaldirektion Education and Culture] im Rahmen des Lissabon-Prozesses definierte, sind die leseschwachen Jugendlichen die einzige Gruppe, bei der seit 2000 nicht nur keinerlei Fortschritt erzielt wurde, sondern bei der im Gegenteil sogar eine Verschlechterung der Situation eingetreten ist. Von dem für 2010 definierten Ziel ist die Europäische Union noch weit entfernt: „By 2010 the percentage of low achieving 15-year olds in reading literacy in the EU [Stand 2000: 21, 3 %] should decrease by at least 20 %“.

Das von November 2006 bis Mai 2009 laufende ADORE-Projekt setzte hier an und forschte nach den Ursachen von Leseschwäche sowie Beispielen guter Praxis in der Förderung von leseschwachen Jugendlichen – und das an Schulen in elf europäischen Ländern. ADORE steht für “Teaching Struggling Adolescent Readers. A Comparative Study of Good Practices in European Countries”. Die Projektleitung liegt beim Institut für Deutsche Sprache und Literatur und ihre Didaktik der Leuphana Universität Lüneburg: Prof. Dr. Christine Garbe als Projektkoordinatorin, Prof. Dr. Swantje Weinhold und PD Dr. Karl Holle. Das Projekt wurde im Rahmen des Sokrates-Programms der EU-Kommission mit der höchstmöglichen Fördersumme (rund 440.000 Euro Drittmittel) ausgestattet. Im Frühjahr 2008 reisten international zusammengesetzte Forscher-Teams nach Belgien, Deutschland, Estland, Finnland, Italien, Norwegen, Österreich, Polen, Rumänien, in die Schweiz und nach Ungarn. Dabei wurden gute Lesekonzepte in der praktischen Umsetzung in der Schule untersucht, Unterrichtsbesuche durchgeführt und die Beteiligten (Lehrkräfte und Schülerinnen wie Schüler) interviewt.
AkronymADORE
StatusAbgeschlossen
Zeitraum15.11.0630.03.10

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Creating transdisciplinary research spaces for sustainable development
  2. Towards a sustainable use of indium – Relating technology options and governance interventions for dealing with indium criticality
  3. Legitimizing Digital Transformation within an Incumbent: How Unaccepted Leaders Can Initiate Strategic Changes
  4. LiveDMA
  5. Learning Management Systems in EFL: Simulating the U.S. Presidential Election in a Transatlantic Blended Learning Project
  6. ICSB World Conference - ICSB 2007
  7. Managing Utopia - Artistic Visions of Sustainable Lifestyles and Their Realization
  8. Ecological Applications (Zeitschrift)
  9. A Hermeneutic Interpretation of Concepts in a Cooperative Multicultural Working Project
  10. Kunstuniversität Linz
  11. Improbable Spaces. Signs of the future city in a university project
  12. Keeping drivers engaged in automated driving through maneuver control- effects on perceived control and responsibility
  13. Exploring Intersectionality – Building Solidarity across EU-Turkey Borders
  14. Contingency and Management
  15. Legitimation problems of participatory processes in technology policy and technology assessment
  16. Development and validation of a video-based instrument for the assessment of feedback competence.
  17. Computersimulation als Erkenntnismethode
  18. Evidence-based governance or governance learning? How policy-makers design participation processes for EU Floods Directive implementation
  19. “The Bigger Picture of Corruption: A Comparative Analysis of Europe and the Rest of the World”, 03.03.2014.
  20. Alexander Fay
  21. Quantencomputer. Taktlos. „Kulturtechniken der Synchronisation” - 2007
  22. Where To Start? Exploring 1-Year-Students’ Preconceptions of Sustainable Development
  23. The Pressure to Improve: A probabilistic Approach for Modeling Local School Markets
  24. Extending Working Lives in Organizations: The Later Life Workplace Index for Successful Management of an Aging Workforce

Publikationen

  1. Glancing into the Applied Tool Box
  2. Conceptions of problem solving mathematics teaching
  3. Modernizing persistence–bioaccumulation–toxicity (PBT) assessment with high throughput animal-free methods
  4. Different facets of tree sapling diversity influence browsing intensity by deer dependent on spatial scale
  5. The representative turn in EU studies
  6. Effects Of Different Order Processing Strategies On Operating Curves Of Logistic Models
  7. A Comparative Study for Fisheye Image Classification
  8. An intersection test for the cointegrating rank in dependent panel data
  9. Improvements and future challenges for the research infrastructure in the field firm level data
  10. Investigation of compression behavior of Mg-4Zn-2(Nd, Gd)-0.5Zr at 350°C by in situ synchrotron radiation diffraction
  11. Industry 4.0 more than a challenge in modeling, identification, and control for cyber-physical systems
  12. Temporal and thermodynamic irreversibility in production theory
  13. Riding Two Horses at The Same Time: Paradox Responses for Navigating Exploration and Exploitation in Small and Medium-Sized IT Consulting Firms
  14. Vimentin promoter methylation analysis is a suitable complement of a gene mutation marker panel for the detection of preneoplastic and neoplastic colonic lesions
  15. The frame of the game
  16. Introduction
  17. Using photography to elicit grazier values and management practices relating to tree survival and recruitment
  18. Unlocking knowledge-policy action gaps in disaster-recovery-risk governance cycle
  19. "If you like something, you want it to develop."
  20. Teaching Sustainable Development in a Sensory and Artful Way — Concepts, Methods, and Examples
  21. Group membership does not modulate goal- versus movement-based imitation
  22. Accuracy Improvement of Vision System for Mobile Robot Navigation by Finding the Energetic Center of Laser Signal
  23. Integrating regional perceptions into climate change adaptation
  24. Activity–rest schedules in physically demanding work and the variation of responses with age