Social support as a moderator of the relationship between work stressors and psychological dysfunctioning: a longitudinal study with objective measures.

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The match hypothesis proposed by S. Cohen and T. A. Wills (1985) is extended, and the buffer effect of social support is tested within a longitudinal study with objective measures (N = 90 male blue-collar workers in the German metal industry). Stressors at work were ascertained by observers and a variant of a peer rating. Psychological, physical, and social stressors at work and leisure time stressors were ascertained. The dependent variables of dysfunctioning were psychosomatic complaints, depression, irritation/strain, and (social) anxiety. There were moderator effects of social support on the relationship between stressors and psychological dysfunctioning. Results are in line with the match hypothesis as social stressors and socially oriented aspects of psychological dysfunctioning were affected most strongly.

Original languageEnglish
JournalJournal of Occupational Health Psychology
Volume4
Issue number3
Pages (from-to)179-192
Number of pages14
ISSN1076-8998
DOIs
Publication statusPublished - 07.1999
Externally publishedYes

    Research areas

  • Business psychology
  • Adaptation, Psychological, Adult, Affect, Anxiety/etiology, Depression/etiology, Germany, Humans, Longitudinal Studies, Male, Observer Variation, Psychological Tests, Psychology, Industrial/methods, Psychophysiologic Disorders/etiology, Social Support, Stress, Psychological/complications, Workplace/psychology

Recently viewed

Publications

  1. Prävention von Leseschwierigkeiten. Wieso das Lesenlernen nicht nur ein grundschuldidaktisches Problem ist
  2. Response of soil fertility indices to long-term application of biogas and raw slurry under organic farming
  3. Arte urbano im Spanischunterricht – die Straßen von Caracas als kultureller und politischer Handlungsraum
  4. Comparative study on the dehydrogenation properties of TiCl4-doped LiAlH4 using different doping techniques
  5. Zur Beurteilung der Gesprächsqualität im telefonischen Verkauf - Zwischenbericht über ein Forschungsprojekt
  6. Nachhaltigkeitskonzepte von Lehrenden im Kontext der Kompetenzentwicklung für eine nachhaltige Entwicklung
  7. Wirkung der globalen Textkohäsion auf das Leseverständnis von Schülern mit heterogenen Lesevoraussetzungen
  8. Population ecology of the rare carabid beetle Carabus variolosus (Coleoptera : Carabidae) in North-west Germany
  9. Die Konsequenzen des demographischen Wandels für den hochkulturellen Sektor am Beispiel der Lübecker Museen
  10. Notes Toward a Performative Theory of Assembly by Judith Butler . Cambridge, MA: Harvard University Press, 2015.
  11. Gespenster, Masken und "spukhafte Wirbel" in H. G. Adlers Studie Theresienstadt 1941-1945 und dem Roman Eine Reise
  12. Mensch und Wald. Theorie und Praxis einer Bildung für nachhaltige Entwicklung am Beispiel des Themenfelds Wald
  13. Future Challenges of Higher Education in the Context of Sustainable Development from a European Point of View
  14. Evaluating OWL 2 reasoners in the context of checking entity-relationship diagrams during software development
  15. Ein Verfahren zur vergleichenden Analyse mündlicher Sprachproben von DaZ-Schüler/-innen: zur Kategorienentwicklung
  16. Video analysis in Design-Based Research – Findings of a project on self-organised learning at a vocational school
  17. Lehrer- und schülerzentrierte Prozessstrukturen kaufmännischen Unterrichts - Ergebnisse einer Beobachtungsstudie
  18. Mit Textprozeduren am (Fach-)Wortschatz arbeiten – sprachliche Mittel in Sachtexten sammeln, entwickeln und anwenden.
  19. Äquivalenz der Mathematik-Kompetenztests in der Sekundarstufe zwischen den Studien NEPS, Ländervergleich und PISA
  20. Adaptive control of the nonlinear dynamic behavior of the cantilever-sample system of an atomic force microscope
  21. Elements histroriques et evolutions de l'entrepreneuriat en milieu universitair apercus allemands et autrichiens
  22. Genesis and dating of Late Pleistocene-Holocene soil sediment sequences from the Lüneburg Heath, Northern Germany
  23. Multidisciplinary characterization of the middle Holocene eolian deposits of the Elsa River basin (central Italy)
  24. Öffentlichkeit als epistemologische und politische Ressource für die Genese umstrittener Wissenschaftskonzepte
  25. Human capital of small-scale business owners and business success: A longitudinal study on moderators and mediators
  26. Geschäftsmodell für regionale Direktvermarktung von Strom in einer Modellregion am Beispiel von Greenpeace Energy
  27. Bewältigungsstrategien von Kindern psychisch kranker Eltern am Beispiel des surrealistischen Malers René Magritte
  28. Fehlende Daten bei Unterrichtsbeobachtungen: Eine Sensitivitätsanalyse anhand von Daten der Schulinspektion Hamburg.
  29. Darstellung der Referenzarbeit: Schmidt, Torben (2007). Gemeinsames Lernen mit Selbstlernsoftware im Englischunterricht
  30. Lebensweltorientierung im Kindergarten - Eine elementarpädagogische Einrichtung aus sozialpädagogischer Perspektive
  31. (Inhibiting) Factors for (Un)Sustainable Behaviour in Relation to the Effects of Education for Sustainable Development
  32. »CO2 causes a hole in the atmosphere« Using laypeople’s conceptions as a starting point to communicate climate change
  33. Permeable reactive barrier technologies for groundwater remediation in Germany: Recent progress and new developments
  34. Einfluss einer trainingsbegleitenden sensomotorischen Intervention auf die sensomotorische Gleichgewichtsregulation
  35. Die Entwicklung von bildungswissenschaftlichem Wissen: Theoretischer Rahmen, Testinstrument, Skalierung und Ergebnisse
  36. Influence of transition metal dopants and temperature on the dehydrogenation and rehydrogenation kinetics of NaAlH4
  37. Interaction-Dominant Causation in Mind and Brain, and Its Implication for Questions of Generalization and Replication
  38. Jugendliche Identitätskonstruktionen im Spannungsfeld schulischer Normkonformität und abweichender Verhaltensweisen
  39. City scale modeling of ultrafine particles in urban areas with special focus on passenger ferryboat emission impact
  40. Clustering Hydrological Homogeneous Regions and Neural Network Based Index Flood Estimation for Ungauged Catchments
  41. Kooperationsaufgaben von Stützlehrern im Spannungsfeld von Professionalisierung und strukturellen Rahmenbedingungen
  42. Lerngelegenheiten zum Thema Redoxreaktionen und zur Handlungsdimension 'Schlüsse ziehen' / 'Konsequenzen ziehen' schaffen
  43. Score-informed tracking and contextual analysis of fundamental frequency contours in trumpet and saxophone jazz solos