Psychometric properties of a COVID-19 health literacy scale in a sample of German school principals applying Rasch analysis

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Marlene Meyer
  • Kevin Dadaczynski
  • Melanie Messer
  • Orkan Okan

Background: During the COVID-19 pandemic, health literacy was found to be an asset to manage health-related information. The HLS-COVID-Q22 has been developed to measure COVID-19 health literacy. External validation needs to be assessed in different populations to verify the questionnaire’s functioning. The present study aimed to evaluate the psychometric properties of the HLS-COVID-Q22 in a sample of German school principals. Methods: The sample consisted of 2187 German school principals who completed the HLS-COVID-Q22 online from April to March 2021. The data was analyzed using Rasch analysis, applying the Partial Credit Model for polytomous data. Dimensionality, item fit statistics and rating scale functioning was tested. Values for item difficulty and person ability as well as reliability indices were computed. Results: Unidimensionality could be confirmed. The rating scale categories worked as intended, participants used every rating step category. Generally, item fit was verified. One item showed potential misfit but could remain in the questionnaire as excluding the item did not reduce reliability. A person separation index of 3.41 and person reliability of 0.92 showed excellent differentiation between COVID-19 health literacy levels. Furthermore, the values for item separation of 20.08 and item reliability of 1.0 indicate good construct validity. Conclusions: The German version of the HLS-COVID-Q22 appears to be a reliable measurement tool for the target population. Evidence for construct, statistical and fit validity was collected. Future studies need to test additional types of validity like convergent and divergent validity to further evaluate the questionnaire. Moreover, the psychometric properties of the translated versions of the HLS-COVID-Q22 should be compared using Rasch analysis.

Original languageEnglish
Article number3118
JournalBMC Public Health
Volume24
Issue number1
Number of pages13
ISSN1471-2458
DOIs
Publication statusPublished - 12.2024

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© The Author(s) 2024.

    Research areas

  • COVID-19 health literacy, German school principals, HLS-COVID-Q22, Psychometric properties, Rasch analysis
  • Health sciences

Recently viewed

Activities

  1. Investigating the situational impact of academic language demands on university students’ boredom with an instructional video
  2. 11. Sitzung des wissenschaftlichen Beraterkreises der Forschungsdatenzentren der Statistischen Ämter des Bundes und der Länder
  3. 4. Akademietag der Nachwuchsakademie Sprachliche Bildung des Mercator-Instituts für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache
  4. Zur Bedeutung von lebensweltlicher Mehrsprachigkeit im universitären Raum aus Studierendenperspektive - Fokus auf das Spracherleben
  5. ‘GIVE UP ... we all can do it’: Contrasting interactional norms in public information messages in Ireland and Germany (Leuphana Universität Lüneburg)
  6. Inwiefern sind die Überzeugungen angehender Lehrkräfte hinsichtlich Mehrsprachigkeit veränderbar? – Ein personen- und transitionenzentrierter Ansatz
  7. Wirkung von Lehrerfortbildungen auf die Leistungsbeurteilung von Mathematiklehrkräften. Formativen Assessment in einem kompetenzorientierten Mathematikunterricht
  8. Opportunities to Learn, professional beliefs and the Ability to identify Academic Language Features in a Mathematical Explanation. A Study Among Pre-Service Teachers.
  9. Zvil(haftungs-)rechtliche und strafrechtliche Aspekte von Schadensfällen im Bereich der pränatalen Vorsorge und die Bedeutung des medizinischen Sachverständigengutachtens bei Gericht
  10. Die biographische Ressource Mehrsprachigkeit im Studium. Eine empirische Untersuchung zur Bedeutung von lebensweltlicher Mehrsprachigkeit für die Bildungsstrategien von Studierenden

Publications

  1. Lehrerkooperation, Unterrichtsqualität und fachliche und überfachliche Ergebnisse von Schüler*innen in Englisch und Mathematik
  2. Lehrerbildung - besser interaktiv? Videokonferenzen als digitale Brücke zwischen Theorie und Praxis in der Englischlehrerausbildung
  3. Exotic garden plants partly substitute for native plants as resources for pollinators when native plants become seasonally scarce
  4. Tree species richness attenuates the positive relationship between mutualistic ant-hemipteran interactions and leaf chewer herbivory
  5. Palaeoecological Interpretation of a Late Holocene Sediment Sequence from the Alpine Belt of the Southern Mongolian Altai Mountains
  6. Mentoring für Frauen - eine Allianz von Unternehmen und Nachwuchskräften zur beruflichen Qualifizierung von Frauen in der Wirtschaft
  7. Wie sehen Studierende das Verhältnis von Studium und Beruf? Praxisbezug und Professionalität in den Subjektiven Theorien Studierender
  8. The Ordering of the Christian Mind: Karl Barth and Theological Rationality: Martin Westerholm. New York, NY: Oxford University Press, ISBN 9780198753124, 240 p. January 2016
  9. Effectiveness of a governmental action to improve Austrian primary schools – results of multilevel analyses based on repeated cycles of educational standards assessments
  10. Mediennutzung, Identität und Identifikationen, die Sozialisationsrelevanz der Medien im Selbstfindungsprozess von Jugendlichen, Lothar Mikos ... (Hrsg.) : Jugend - Werte - Medien: die Studie
  11. Fördert eine videobasierte Intervention im Praktikum die professionelle Wahrnehmung von Klassenführung? – Eine quantitativ-inhaltsanalytische Messung von Subprozessen professioneller Wahrnehmung