Perspectivas urbano-rurales sobre la circulación de dos frutos silvestres del Bosque Altoandino en sistemas agroalimentarios de Bogotá, Colombia

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Mortiño (Hesperomeles goudotiana (Decne.) Killip) and Uva Camarona (Macleania rupestris (Kunth) A.C.Sm.) are two native species of the high Andean ecosystems that are found both in wooded areas, in roads and homegardens in the rurality of Bogotá. Although their food use as wild berries is traditional and well known among high mountain peasant communities, the sociocultural factors associated with agri-food systems of this kind of species and its commercialization in large-scale populated centers have not been analyzed. In this research, semi-structured interviews were carried out in 17 rural areas of Bogotá, 12 urban public market places were visited, as well as representatives of restaurants and networks of solidarity-based commercialization in Bogotá who have introduced these species in their offer were interviewed. As a result, a compilation of the knowledge associated with Mortiño and Uva Camarona is made and a description of its circulation in agri-food circuits from its collection in the field to its final destinations in the Bogotá urban area . Additionally, the relationship between the commercialization of these species, the conservation of the biocultural memory and the socioeconomic opportunities that its promotion and sustainable management would have at the local scale are analyzed.
Translated title of the contributionURBAN-RURAL PERSPECTIVES ON THE CIRCULATION OF TWO WILD FRUITS FROM THE HIGH ANDEAN FOREST IN AGRI-FOOD SYSTEMS IN BOGOTÁ, COLOMBIA
Original languageSpanish
JournalRevista Etnobiología
Volume19
Issue number1
Pages (from-to)81-95
Number of pages15
ISSN2448-8151
Publication statusPublished - 13.04.2021

Recently viewed

Publications

  1. Games, culture and English - Bringing Digital Games and Gaming Culture into the EFL Classroom
  2. Theorie und Praxis in sozialpädagogischen Bildungsgängen - Erste Strukturierungsansätze vielfältiger Verhältnisse
  3. Die Performanzen des Offiziers und Dichters Ewald von Kleist.
  4. Vorschlag für ein "Übereinkommen zum nachhaltigen Umgang mit Böden" (Bodenkonvention)
  5. Die Mitverantwortung des Aufsichtsrats für das bankenspezifische Risikomanagement und die Compliance nach dem CRD IV-Umsetzungsgesetz
  6. Die Vermittlung von Klimafolgen & -anpassung – Aktive Wissensintegration aus der Risikoforschung, der Psychologie und den pädagogischen Wissenschaften ist nötig!
  7. Teilhabe behinderter Menschen am Arbeitsleben: Besondere Leistungen: Allgemeines
  8. 25 Jahre Conservation Reserve Program der USA: Erfahrungen und Perspektiven für die europäische Agrarumweltpolitik
  9. Tissueprodukte aus Altpapier und aus ungebleichtem Sulfatzellstoff - Vergleich der Umweltaspekte
  10. Die Einschaltung ausländischer Gesellschaften als Gestaltungsinstrument international tätiger Künstler und Sportler
  11. Gentelligente Bauteile im Lebenszyklus
  12. Poesie des Alten Testaments. Herder in Adalbert Stifters „Lesebuch zur Förderung humaner Bildung“ und der Erzählung „Das Haidedorf“
  13. Anna Amalia: Kompetenzen und Reaktionen eines Kultusministeriums
  14. Zum Verhältnis von Sexualverhalten, sexuellen Funktionsstörungen und Persönlichkeitstypus
  15. Poetry-Slam-Texte im Spannungsfeld unterschiedlicher Entscheidungsprämissen. Einige sozioökonomische Hinweise.
  16. Coaching im inklusiven Sportspiel